E-CALL - vaše automobilová štěnice
-
- Příspěvky: 21
- Registrován: 26.02.2014 18:49
- Pohlaví: muž
E-CALL - vaše automobilová štěnice
V europarlamentu byla odhlasována směrnice o povinném montování této fízlkrabičky do automobilů (snad od 2015). Na stole momentálně leží návrh na upgrade verzi, která by měla "v případě potřeby" odpojit na dálku motor jedoucího automobilu (2017). Co z toho vyplývá pro lidi připravující se na PA?
E-call je prezentováno jako zařízení, které v případě nehody osobního automobilu samo přivolá pomoc. "Cars that 'dial' 112"
Podíváme se, jak to celé vypadá. Hlavní komponenty e-callu jsou:
- systém na úrovni vozidla (palubní jednotka - OBU se vstupy od senzorů a interface k zařízením vozidla)
- poziční systém integrovaný v OBU (GPS, Galileo, možná také Glonass, ale Rusko není ochotné s EU příliš spolupracovat)
- komunikační systém integrovaný v OBU (GSM, v podstatě mobilní zařízení se SIM kartou)
- PSAP (Public Safety Answering Point), tedy například operátor tísňové linky
Odesílané údaje jsou: Zeměpisná délka a šířka místa události, směrový vektor (!), časové razítko, VIN číslo vozidla, zda došlo k manuální nebo automatické aktivaci a 102 bytů zůstalo zachováno na "optional data", aniž by bylo zřejmé, co to bude. Celková délka této základní hlášky je 140 bytů.
Možná vás zajímá, zda ta věc půjde odpojit. Problém je následující. Nenašel jsem žádný technický standard, který by to zařízení popisoval. Opět ona politika "vhození do vakua". Může se tedy jednat o pasivní zařízení, které si hoví v autě a dává si dohromady svoje fízlovské telegramy a takové zařízení by šlo snadno usmrtit. Prostě se jednoho dne nevzbudí. Může to také být zařízení napojené na systém auta a podobně jako napříkad systém airbagů nebo systém kontroly emisí bude vybavené autodiagnostikou a bude reportovat svoje chyby přes sběrnici k nějakým jiným celkům, což by vedlo k tomu, že automobil bez funkčního e-callu nebude například startovat. Ale i zde je řešení, podobné praxi odpojování kontraproduktivních filtrů DPF (více viz zde). Jiný přístup může být, že e-call sice bude živý a zdravý, ale nikam se nikdy nedovolá, protože mu to někdo znemožnil. Na každou svini se najde řezník.
P.S.: Přejato z větší části od D-Fense.
P.P.S.: Ve fízlování (zatím snad soukromém) mají automobilky jako Ford už zkušenosti: http://www.industrytap.com/ford-vp-admi ... ying/17758
E-call je prezentováno jako zařízení, které v případě nehody osobního automobilu samo přivolá pomoc. "Cars that 'dial' 112"
Podíváme se, jak to celé vypadá. Hlavní komponenty e-callu jsou:
- systém na úrovni vozidla (palubní jednotka - OBU se vstupy od senzorů a interface k zařízením vozidla)
- poziční systém integrovaný v OBU (GPS, Galileo, možná také Glonass, ale Rusko není ochotné s EU příliš spolupracovat)
- komunikační systém integrovaný v OBU (GSM, v podstatě mobilní zařízení se SIM kartou)
- PSAP (Public Safety Answering Point), tedy například operátor tísňové linky
Odesílané údaje jsou: Zeměpisná délka a šířka místa události, směrový vektor (!), časové razítko, VIN číslo vozidla, zda došlo k manuální nebo automatické aktivaci a 102 bytů zůstalo zachováno na "optional data", aniž by bylo zřejmé, co to bude. Celková délka této základní hlášky je 140 bytů.
Možná vás zajímá, zda ta věc půjde odpojit. Problém je následující. Nenašel jsem žádný technický standard, který by to zařízení popisoval. Opět ona politika "vhození do vakua". Může se tedy jednat o pasivní zařízení, které si hoví v autě a dává si dohromady svoje fízlovské telegramy a takové zařízení by šlo snadno usmrtit. Prostě se jednoho dne nevzbudí. Může to také být zařízení napojené na systém auta a podobně jako napříkad systém airbagů nebo systém kontroly emisí bude vybavené autodiagnostikou a bude reportovat svoje chyby přes sběrnici k nějakým jiným celkům, což by vedlo k tomu, že automobil bez funkčního e-callu nebude například startovat. Ale i zde je řešení, podobné praxi odpojování kontraproduktivních filtrů DPF (více viz zde). Jiný přístup může být, že e-call sice bude živý a zdravý, ale nikam se nikdy nedovolá, protože mu to někdo znemožnil. Na každou svini se najde řezník.
P.S.: Přejato z větší části od D-Fense.
P.P.S.: Ve fízlování (zatím snad soukromém) mají automobilky jako Ford už zkušenosti: http://www.industrytap.com/ford-vp-admi ... ying/17758
Naposledy upravil(a) Okurkabinladin dne 07.03.2014 15:58, celkem upraveno 1 x.
Re: E-CALL - vaše automobilová štěnice
Tak má to jednu výhodu, třeba se auta nebudou krást a pokud ano tak zloději zase najdou na to nějakou páku jak to obejít
Re: E-CALL - vaše automobilová štěnice
rušička GSM a galilea to řeší (galileo má zpětný kanál pro komunikaci přijímač ->satelit; jestli to má i glonass, netuším)
-
- Příspěvky: 21
- Registrován: 26.02.2014 18:49
- Pohlaví: muž
Re: E-CALL - vaše automobilová štěnice
Escibe: No, ono to právě znamená pouze to, že auta přestane krást soukromý sektor a přenechá to státnímu )) ostatně už dnes, zloději berou z aut raději jednotlivé díly (katalyzátory, ozdobné prvky, gumy).
Bacil: Obávám se, že to půjde s určitostí říct teprve poté, co si někdo sdílný toto svinstvo prohlédne zblízka. Výrobce může E-calll propojit s řídící jednotkou a pak by neodborný zásah vedl ke zneschopnění vozu.
Bacil: Obávám se, že to půjde s určitostí říct teprve poté, co si někdo sdílný toto svinstvo prohlédne zblízka. Výrobce může E-calll propojit s řídící jednotkou a pak by neodborný zásah vedl ke zneschopnění vozu.
Re: E-CALL - vaše automobilová štěnice
Auta se kradou i s GPS a GSM alarmem. To není problém. Problém je, jak tento systém vyřadit, aniž by se občan musel bát nějakého postihu.
Naposledy upravil(a) dracekvo dne 09.03.2014 6:49, celkem upraveno 1 x.
Re: E-CALL - vaše automobilová štěnice
Už se to řešilo v jiném vlákně.E-call by byla skvělá věc kdyby opravdu sloužila jen jako pomoc v nouzi.Bohužel pravý účel budoucí povinné instalace je víc než jasný a státní orgány samozřejmě tuší že bez restrikcí za zneškodnění by se funkční kusy počítaly max.na desítky.Čekám zákonné změny a la velké pokuty,odebírání ŘP na dlouhá léta a t.č.obecného ohrožení se tam taky vejde.
Re: E-CALL - vaše automobilová štěnice
Dost bych se divil, kdyby to zařízení v nových autech vůbec existovalo v podobě nějaké samostatné krabičky.
Předpokládám, že bude včleněno do řídící jednotky a hotovo.
Předpokládám, že bude včleněno do řídící jednotky a hotovo.
Re: E-CALL - vaše automobilová štěnice
naštěstí co je programovatelné, dá se i přeprogramovat ..... já bych to neviděl tak černě
Re: E-CALL - vaše automobilová štěnice
Bohužel nemusí to být tak snadné jak se zdá... ano dříve či později se vždy příjde na způsob jak to či ono obejít, bude záležet jen na tom jak velká zájmová komunita vznikne... problém ale nebude ani tak v HW nebo SW úpravě jako v legislativě, předpokládám že toto bude ošetřeno a neautorizované úpravy budou mít za následek třeba vypovězení smlouvy povinného ručení pojišťovnou nebo ztrátu technické způsobilosti vozidla, atd... případných buzerací by se dalo vymyslet spousta...
Re: E-CALL - vaše automobilová štěnice
Jak vidno, nejlepší bude vlastnit dostavník, který tuto špeho - buzerační krabičku nebude mít v sobě (to jest bude vyroben ještě před jejím zavedením).
Někde jsem též četl, že by tato krabička měla též zaznamenávat ujeté kilometry. Píší tam, že by to mělo zabránit stáčení kilometrů. To je sice pravda, jenže zároveň to může sloužit jako nástroj k vybírání mýta dle ujetých kilometrů. Pravidelné odečítání ujetých km. lze zařídit povinnou technickou kontrolou každý rok (to už ti aparáti zkoušeli zavést u starších vozidel). Dále jsem zde četl o možnosti dálkového vypnutí motoru jedoucího auta policií na dálku. Při nahánění lupičů se jim to může hodit, ale co když se toto vypínací zařízení dostane do rukou samotným lupičům (při stavu a bordelu v tomto státě lze takovouto "událost" čekat se značnou pravděpodobností). Teď si představte, že jedete v noci autem po silnici v pustém lese a najednou zdechne motor... .
S pozdravem M.
Někde jsem též četl, že by tato krabička měla též zaznamenávat ujeté kilometry. Píší tam, že by to mělo zabránit stáčení kilometrů. To je sice pravda, jenže zároveň to může sloužit jako nástroj k vybírání mýta dle ujetých kilometrů. Pravidelné odečítání ujetých km. lze zařídit povinnou technickou kontrolou každý rok (to už ti aparáti zkoušeli zavést u starších vozidel). Dále jsem zde četl o možnosti dálkového vypnutí motoru jedoucího auta policií na dálku. Při nahánění lupičů se jim to může hodit, ale co když se toto vypínací zařízení dostane do rukou samotným lupičům (při stavu a bordelu v tomto státě lze takovouto "událost" čekat se značnou pravděpodobností). Teď si představte, že jedete v noci autem po silnici v pustém lese a najednou zdechne motor... .
S pozdravem M.
Re: E-CALL - vaše automobilová štěnice
Jojo to dalkove vypnuti motoru je hodne dvojsecna zbran... a presne takove zneuziti me taky napadlo... jsem zvedav kdy vyfasujeme obojky s vestavenym paralyzerem na dalkove ovladani, to bude dalsi krok k vseobecne bezpecnosti
Re: E-CALL - vaše automobilová štěnice
ale huš už ….
vždycky se najde cesta …
tak si pořídíme nějaký veterány, tam krabičky nebudou
vždycky se najde cesta …
tak si pořídíme nějaký veterány, tam krabičky nebudou
Re: E-CALL - vaše automobilová štěnice
Jízda veteránů bude povolena pouze s placeným policejním doprovodem.
A máš to
A máš to
Re: E-CALL - vaše automobilová štěnice
Co blbnete... veteráni nebudou povoleni vůbec
Re: E-CALL - vaše automobilová štěnice
nestrašte ...
to by byl přece svět o moc smutnější .....
to by byl přece svět o moc smutnější .....
Re: E-CALL - vaše automobilová štěnice
Analogie:
z článku http://www.novinky.cz/zahranicni/svet/3 ... icane.html:
"Američané mají nicméně k dispozici také data, která letoun automaticky posílá výrobcům v rámci programu monitorujícího stav stroje a jeho motorů kvůli údržbě.
Výrobce leteckých motorů Rolls-Royce do letadel montuje svůj systém, který v pravidelných intervalech vysílá data o běhu motorů a jejich teplotě i o výšce a rychlosti letu. Aeroliniím výrobce nabízí možnost zaplatit si tuto službu a údaje odebírat. Malajsijská společnost službu nevyužívala, boeing přesto automaticky data vysílal."
Myslím, že něco podobného mají některé modely automobilek už nějakou dobu. Jen se o tom neví ...
z článku http://www.novinky.cz/zahranicni/svet/3 ... icane.html:
"Američané mají nicméně k dispozici také data, která letoun automaticky posílá výrobcům v rámci programu monitorujícího stav stroje a jeho motorů kvůli údržbě.
Výrobce leteckých motorů Rolls-Royce do letadel montuje svůj systém, který v pravidelných intervalech vysílá data o běhu motorů a jejich teplotě i o výšce a rychlosti letu. Aeroliniím výrobce nabízí možnost zaplatit si tuto službu a údaje odebírat. Malajsijská společnost službu nevyužívala, boeing přesto automaticky data vysílal."
Myslím, že něco podobného mají některé modely automobilek už nějakou dobu. Jen se o tom neví ...
Re: E-CALL - vaše automobilová štěnice
Ano, mají, ví se o tom, už nejméně 10 let, začalo to u nejluxusnějších aut. Letos prosákla informace od Fordů, že nová auta už toto mají nějkaou dobu.
Re: E-CALL - vaše automobilová štěnice
doufám že starosvětskej přístup anglánů nedovolí něco podobného u Range Roveru
to by mě fakt sralo
to by mě fakt sralo
Re: E-CALL - vaše automobilová štěnice
Abysme nebyli zklamaní,stará dobrá Anglie už dávno zmizela...
Re: E-CALL - vaše automobilová štěnice
No hlavně že ten svůj starosvětskej přístup mají ke špehování v Londýně, kde 80% lidí je dohledatelných, kde kdy byli.