Útok Brusele na svobodnou mobilitu
Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu
it’s better to be a warrior in the garden than a gardener in a war.
Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu
Díky, někdy si přesně tak připadám, že se snažím něco vysvětlovat a mezitím mi někdo vytrhnul konektor a je to celé k ničemu
Grunt: Zkus nám prosím ty depresivní závěry nějak narušit svým pohledem z druhé strany.
Když se dva inženýři shodnou, že je to v prdeli, tak si připadám jak na Titaniku.
Grunt: Zkus nám prosím ty depresivní závěry nějak narušit svým pohledem z druhé strany.
Když se dva inženýři shodnou, že je to v prdeli, tak si připadám jak na Titaniku.
Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu
Sice trosku odbihame od tematu ale FVE neni s TC uplne kompatibilni. Spis s AC
V zime ma FVE mizernej vystup, delali jsme v jednom SVJ nejake propocty pro instalaci na strechu a provoz TC pro vytapeni spolecnych prostor a i pri velke plose to nevychazelo vykonove, o ekonomice nemluve.
Dalsi problem TC je ucinnost. Pokud jde o TC ve forme vrtu tak potrebuje kolem sebe prostor ze ktereho bere energii. V Nemecku uz jsou v tomhle dal nez my a maji i zkusenosti podlozene cisly o tom ze ucinost instalaci uvnitr obce silne klesla s tim jak pribyvaly vrty a cerpadla v okoli.
Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu
A strojvedoucí (technický pracovník se středoškolským vzděláním) se k inženýrům přidává.
Jen k souboji parní stroj/spalovací motor.
Spalovací motory se prosadily vůči parním strojům z následujících hledisek: účinnost, pracnost obsluhy a taktická pohotovost k jízdě. Nehledě na podstatně jednodušší zásobování. Nazbrojit lokomotivu/auto naftou je podstatně rychlejší než uhlím. . S nabíjením baterek to bude přesně naopak.
Jen k souboji parní stroj/spalovací motor.
Spalovací motory se prosadily vůči parním strojům z následujících hledisek: účinnost, pracnost obsluhy a taktická pohotovost k jízdě. Nehledě na podstatně jednodušší zásobování. Nazbrojit lokomotivu/auto naftou je podstatně rychlejší než uhlím. . S nabíjením baterek to bude přesně naopak.
Koukej tak, aby jsi viděl.
Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu
Ono bohatě stačí vědět, že elektromobily jsou starší jak spalovací, asi o 50 let.
Takže takové lži, že je to něco nového a vyvíjí se to, tak ať si to strčí někam.
Takže takové lži, že je to něco nového a vyvíjí se to, tak ať si to strčí někam.
Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu
Grunt, nejde o to na co vsadzat.
Ide o to ako zmena prebieha.
Kedysi diesel odstavil paru lebo bol lepsi.
Teraz elektrina odstavuje diesel lebo uradnik rozhodol.
Ak v tom nevidis problem tak niet moc co dodat.
Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu
Ciste z technickeho hlediska - ten elektromotor ma oproti spalovacimu motoru spoustu vyhod. Treba obrovsky moment od nuly, jednodussi nebo zadnou prevodovku, spojku, umisteni primo na kola, moznosti regulace vcetne velmi agresivniho brzdeni, nezavisle regulace kazdeho kola, rekuperaci, ....
Taky se to pouziva napr. v lokomotivach pres 120 let. V tanku to Nemci celkem uspesne pouzili za druhe valky (ovsem rozsireni narazilo na nedostatek medi atd.). U lokomotiv to trosku kazila nutnost natahnout nad koleje draty a baterky na tom nebyly moc dobre, tak to inzenyri vyresili jednoduse a proste tam v mezivalecnem obdobi pridali naftovy motor a generator cimz zkombinovali vyhody obojiho.
Zasadni prusvih do toho vnasi baterie a jejich parametry - kapacita (tedy dojezd), rychlost nabijeni, zivotnost, odolnost vuci poskozeni a naslednemu pozaru, ucinnost, cena, to ze se likvidace zivotniho prostredi neomezuje ale presouva do Afriky a k uhelnym elektrarnam. O tom ze vyznamnou cast materialu potrebnou k vyrobe baterii musime stejne dovezt z nejake ne pratelske zeme taky nepomaha.
Jsou segmenty v kterych to smysl ma a prosadilo by se to i bez dotaci, a pak je vetsina kde je to pouze krok k horsimu. Ale docela zajimave by bylo se inspirovat zeleznici a uvest na trh elektromobil s dojezdem 50 km a "pripravou na ukotveni nakladu v oddelenem prostoru" kam se ciste nahodou vejde naftova centrala a nadrz
Taky se to pouziva napr. v lokomotivach pres 120 let. V tanku to Nemci celkem uspesne pouzili za druhe valky (ovsem rozsireni narazilo na nedostatek medi atd.). U lokomotiv to trosku kazila nutnost natahnout nad koleje draty a baterky na tom nebyly moc dobre, tak to inzenyri vyresili jednoduse a proste tam v mezivalecnem obdobi pridali naftovy motor a generator cimz zkombinovali vyhody obojiho.
Zasadni prusvih do toho vnasi baterie a jejich parametry - kapacita (tedy dojezd), rychlost nabijeni, zivotnost, odolnost vuci poskozeni a naslednemu pozaru, ucinnost, cena, to ze se likvidace zivotniho prostredi neomezuje ale presouva do Afriky a k uhelnym elektrarnam. O tom ze vyznamnou cast materialu potrebnou k vyrobe baterii musime stejne dovezt z nejake ne pratelske zeme taky nepomaha.
Jsou segmenty v kterych to smysl ma a prosadilo by se to i bez dotaci, a pak je vetsina kde je to pouze krok k horsimu. Ale docela zajimave by bylo se inspirovat zeleznici a uvest na trh elektromobil s dojezdem 50 km a "pripravou na ukotveni nakladu v oddelenem prostoru" kam se ciste nahodou vejde naftova centrala a nadrz
Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu
Myslim ze Grunt je tady daleko vetsi rozpadlik nez zbytek ucastniku diskuze. Rozpadlik je totiz pripraven na konec sveta a nejaky zakaz ktery je verejne znam dopredu ho nemuze rozhazet. Mam to stejne.
Ja vam reknu jak to bude. Za 12 let se zakaze prodej spalovaku, takze realne budou jeste minimalne 30let jezdit po evropskych silnicich. V te dobe mi bude tolik, ze uz mi mozna seberou ridicak a nejaky zakaz mi bude ukradenej. V realu to bude tak, ze z toho zakazu bude hromada vyjimek a spalovaky se budou prodavat dal. Ten for se bude jmenovat uhlikove neutralni palivo. Kdo bude chtit, nejakou cestu jak provozovat ropaka si najde. Na druhou stranu nepochybuju, ze provoz spalovaku bude cim dal drazsi v porovnani s elektromobilem a nakonec vetsina jeste rada prejde.
Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu
Jak jezdíte do práce inženýři?
S tím přišli sami výrobci i bez rozhodnutí úředníka. A co k tomu dodat? Znovu opakuji: nejsem vědma. Jen abyste se nedivili až budete dědci a děcka si lusknou prstem, přijede elektromobil a zeptá se zam chcete odvézt a vy jim budete vysvětlovat jak se za vašich mladých let šíbrovalo s šajtrpákou a dupalo na plyn a řídlo auto Asi tak jak když dědci čuměli na parostroje a parní mašiny.
Pokud by tak fungovaly motorky, ocenil bych to, ale obávám se že motorky se ještě hodně dlouho budou vodit "vodičem" nezávisle na tom jaká bude zrovna legsilativa. Dokud bude co do nich lít, budou mi jezdit. Asi tak.
Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu
Pravdu mas, nicmene pro praxi ma i zasadni nevyhody - vyrazny pokles ucinnosti pri zahrati (zatezi). Tezky drahy bateriovy pack s omezenou zivotnosti, dobu nabijeni, infrastruktru. Argumentace co2 je licha, proste zatim nenastal ten potrebny technicky prulom-ucinne, zelene lokalni zdroje energie.
Za me davaji velky smysl MHEVy. Kombinuji vyhody obou reseni a vpodstate nevnaseni zadne technicke nevyhody. Problemem je, ze se zkratka ekonomicky nevyplati, prestoze jsou ceny cistych spalovaku politicky vysroubovane.
Proste usetreny litr/100 u mensiho, 2/100 u velkeho auta nestoji za investovane statisice.
Ja to myslim jinak a sice tak, ze mi jako libertariana sere, ze mi nekdo nuti neco pro "me" dobro, ohani se ucelovymi nepravdami a relevantni argumenty ignoruje. To je za me velky duvod stavet se na zadni a do takoveho smejda si kopnout pri kazde prilezitosti, protoze kdyz nehraje fer on, nebudu ani ja.
Proste se nam blizi nejaka celospolecenska zmena a za me je dobre dat hlavy dohromady a najit cestu, na ktere nejmin ztratime, nebo idealne jeste neco vydelame
it’s better to be a warrior in the garden than a gardener in a war.
Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu
4 dny mesicne autem, vyjimecne sockou, protoze prestoze to mam po silnici 16km, zasranou mestskou mi jedna cesta trva hodinu a ctvrt a to jsem pak v praci pul hodiny pred zacatkem (5:30), tedy tam sedim zadarmo a naopak spoj domu mi jede hodinu a pul po konci sichty, pricemz prescasy delam taky zadarmo (dobre za nahradni volno).
Takze radsi vyplaznu kilo denne za benzin, nez denne promrdat dve hodiny navic v socce.
Nemas pravdu v tom, ze by s tim prvni prisli vyrobci, ano, nabizeji v ramci portfolia ruzne pohony a tak by to melo byt, at si kazdy vybere a zaplati co uzna za vhodne. Nicmene slepy vyber jedne z vyvojovych cest a perzekuce ostatnich jsou ciste politicke tlaky. Skodovka mimo eu taky vozi za me zajimave motorizace za rozumnou cenu, jmenovite treba ofce s 1.6 MPi, jenze politik rekl nene, evropan si nekoupi auto C segmentu s robusnim motorem pod 400 tis...
Mas pravdu v tom, kam smeruje vyvoj, nicmend by tam mel smerovat kvuli spolecenske poptavce ne v lepsim pripade jen proto ze si spolecnost rekne "hm, blby ale s tim nic nenadelame" takhle to fungovalo nekdy ve feudalismu
it’s better to be a warrior in the garden than a gardener in a war.
Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu
Znova, nejde o technologiu ako taku. S tym problem nemam, ostatne na technologiach pracujem.Grunt píše: ↑08.03.2023 19:45 Jen abyste se nedivili až budete dědci a děcka si lusknou prstem, přijede elektromobil a zeptá se zam chcete odvézt a vy jim budete vysvětlovat jak se za vašich mladých let šíbrovalo s šajtrpákou a dupalo na plyn a řídlo auto Asi tak jak když dědci čuměli na parostroje a parní mašiny.
Ked bude pre mna e-auto vyhodnejsie nez ropak, kupim si ho.
Ide o sposob zavadzania technologie do praxe - kde ideologia hraje prim a fakty a stav technologie nie je zase az taky dolezity. A v dlohodobejsom hladisku ide o likvidaciu slobody - ked budu auta autonomne a centralne riadene, sloboda pohybu pojde zrusit velmi jednoducho.
Tebe mozno na slobode zatial nezalezi, pre mna je takyto sposob rozhodovania pomerne jasnym ukazovatelom kam smerujeme (resp kde uz sme).
Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu
Joo neni nad to kdyz plebs bude muset na protivladni demonstraci 200 kilaku na kole, pripadne ho autonomni kapsle namisto na vaclavaku vyhodi pred branou na Mirove s online prikazem k nastupu vykonu trestu
it’s better to be a warrior in the garden than a gardener in a war.
Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu
O tom ze to cele kazi uz stoleti baterie jsem psal priblizne ve tretim odstavcivratnikp píše: ↑08.03.2023 19:58Pravdu mas, nicmene pro praxi ma i zasadni nevyhody - vyrazny pokles ucinnosti pri zahrati (zatezi). Tezky drahy bateriovy pack s omezenou zivotnosti, dobu nabijeni, infrastruktru. Argumentace co2 je licha, proste zatim nenastal ten potrebny technicky prulom-ucinne, zelene lokalni zdroje energie.
Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu
Vlakem.Grunt píše: ↑08.03.2023 19:45 Jak jezdíte do práce inženýři?
...
S tím přišli sami výrobci i bez rozhodnutí úředníka. A co k tomu dodat? Znovu opakuji: nejsem vědma. Jen abyste se nedivili až budete dědci a děcka si lusknou prstem, přijede elektromobil a zeptá se zam chcete odvézt a vy jim budete vysvětlovat jak se za vašich mladých let šíbrovalo s šajtrpákou a dupalo na plyn a řídlo auto Asi tak jak když dědci čuměli na parostroje a parní mašiny.
Pokud by tak fungovaly motorky, ocenil bych to, ale obávám se že motorky se ještě hodně dlouho budou vodit "vodičem" nezávisle na tom jaká bude zrovna legsilativa. Dokud bude co do nich lít, budou mi jezdit. Asi tak.
...
Jo, vyrobci s tim prisli sami. Hned pote co urednik zacal vytahovat dalsi a dalsi pozadavky na stavajici technologii a na druhe strane dotace pro ty kteri si ten kram koupili.
Posledni dobou v ruznych zemich skoncily dotace a najednou se vyznamne propadly prodeje elektro kramu.
No, aby k tem elektromobilum neprisel taky socialni kredit, proverky a podobne. Ale zase kdyz v pracovni dobe parkrat zablokujes magistralu plnou aut tak si za odmenu muzes o vikendu zaletet na Bali
Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu
Dovolil bych si upozornit na to, ze autonomni rizeni a elektromobily jsou celkem nesouvisejici veci.
Videl jsem nejakou prednasku s Elonem Muskem, kde resil tu jejich AI self driving (ehm ... driving assistant) jednotku a jak to vlastne funguje. Z te prednasky mi vyplynulo, ze Tesla pouziva uzivatele jako beta testery (sbiraji data ze silnic a uci na tom svoji AI), a pak resi prave system, ktery bude umoznovat pronajimat auta a resit jejich ekonomicke dobijeni. Tzn. planovani kam ktere auto dovezt, aby vydelalo co nejvic a soucasne kdyz bude vybite aby bylo co nejlevnejsi ho dobit. Ono se to zda jednoduche, ale kdyz se nad tim zamyslite do detailu, tak to je docela veda.
Myslim si, ze self-driving je natolik lukrativni, ze by bohate stacilo aby staty pouze prilis nehazely klacky pod nohy regulacemi.
------------------------------
Tusite nekdo jak je to za hranicemi EU ? CACA (California, Canada) porad zelene blazni, nebo se neco zmenilo?
Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu
jinak je pomerne priznacne ze nejvic lezi klimaticka krize a emise CO2 na srdci lidem kteri si o tom letaji popovidat soukromymi letadly do vzdalenych destianci takze na tech svych pokecech vyprodukuji vic emisi nez zbytek plebsu za cely rok.
Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu
Se zájmem sleduji dnešní debatu a konečně jsem se po směně dostal domů. Vytáhl jsem kroniku práce, díl osmý. Elektrotechnika 1908.
Je tam zajímavé čtení o elektroautě, zemědělství a jako bonus tehdejší rozjímání nad budoucností elektřiny.
Je tam zajímavé čtení o elektroautě, zemědělství a jako bonus tehdejší rozjímání nad budoucností elektřiny.
Koukej tak, aby jsi viděl.
Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu
článek na autoforum Už i Němci říkají, že VW nejsou lidová auta, ale drahé luxusní zboží: https://www.autoforum.cz/zajimavosti/uz ... ve-prijde/
zajímavé pasáže:
zajímavé pasáže:
Kolegové poukazují třeba na Polo, které ještě před pár lety ve své domovině startovalo okolo 16 tisíc Eur (cca 377 000 Kč). Dnes si na něj nicméně musíte připravit 20 830 Eur (asi 492 000 Kč). To je ale ve finále ještě láce ve srovnání s tím, co nás čeká v blízké budoucnosti. Německá automobilka totiž hodlá plně přesedlat na elektromobilitu. A již naznačila, že nástupce Pola osazený bateriovým pohonem by měl startovat na 25 tisících Eur (cca 590 000 Kč). Za to ovšem dostanete dojezd dostačují maximálně na cesty po městě.
jak tu bylo zmíněno, na celý problém je pohlíženo pohledem společnosti, kde je běžné si co 4 roky koupit nové auto za mega...Ceny nových aut se zkrátka utrhly ze řetězu. Dle DAT jejich průměrná výše v loňském roce v Německu vzrostla na 42 790 Eur (1 010 000 Kč). Ve srovnání s cenami, které platily před pouhými deseti lety, tu pak máme vzestup o téměř 60 procent.
it’s better to be a warrior in the garden than a gardener in a war.
Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu
Viděl bych to jako u všeho,
když nasadí cenu a neprodají, protože to lidé nebudou ochotní zaplatit, tak zlevní. Pokud ne, stanou se nekonkurenceschopní, spadnou do červených čísel a nakonec zaniknou.
Na budoucnost v segmentu luxusních aut stylu bugatti, ferrari atp můžou zapomenout.
když nasadí cenu a neprodají, protože to lidé nebudou ochotní zaplatit, tak zlevní. Pokud ne, stanou se nekonkurenceschopní, spadnou do červených čísel a nakonec zaniknou.
Na budoucnost v segmentu luxusních aut stylu bugatti, ferrari atp můžou zapomenout.