Ulfhednar píše: ↑26.06.2020 9:09
Moc nevím, jak souvisí kvalifikovaný dělník s učňákem. Na baráku mi dělalo X řemeslníků, řada z nich velmi šikovných, ale skoro nikdo to neměl z učňáku.
Jen na okraj - technologie i ve stavebnictví kráčí mílovými kroky a to je docela problém, protože šikovnost řemeslníka je pouze první polovina úspěchu, druhá polovina úpěchu je být schopný zvolit a pak taky dodržet správný technologický postup a k tomu je vhodné znát i trochu teorie v pozadí, aby řemeslník nebyl jen taková lepší cvičená opice s drahým nářadím, která ve výsledku zatlouká šrouby kladivem, protože umí jen s hřebíky.
Dnes je to ve výsledku tak, že se doporučuje mít pomalu na každou blbost zpracovaný projekt, protože najít řemeslníka, který v případě i relativně jednoduchých problémů řešení na místě vymyslí a následně udělá je docela oříšek, protože oni mnozí nejsou schopni dodržet technologický postup ani když mají zpracovaný projekt a na nich je jen to nepodělat, čehož jsou schopni jen když jim někdo stojí za zadkem.
Bohužel projektanti si svůj job chrání tím, že na každou blbost je potřeba mít nějaké razítko, přitom když člověk nakoukne pod povrch, tak na jednoduché věci si člověk fakt stačí s fyzikou pro základní nebo přinejhorším střední školy a klíčové tak je akorát poznat na co stačím a na co už potřebuji projektanta. Bohužel, když člověk vidí pod povrch, tak pak člověk vidí jak jsou mnohdy projekty z odborného hlediska mizerné - blbě navržené tlakové poměry, blbě navržené rychlosti proudění, zbytečné souběhy vedení s hromosvodem, tepelné mosty ... Hlavně že je na všem nějaké razítko.
Mimochodem, potkal jsem jednoho humanitního postgraduálního studenta (a žádný génius to nebyl), který si vydělával tím, že sekal na běžícím páse elektroprojekty pro rodinné domky - jeho příbuzný byl skutečný projektant a jeho razítko na těch projektech končilo. Důvodem je to, že reálně to zvládne vymyslet a udělat i dostatečně poučený kutil, který ve škole nepropadal z fyziky. Británie to řešívala volně dostupnými příručkami, u nás to řešíme "razítky". Ve výsledku pak logicky není důležité, zda to řemeslník opravdu umí, ale jestli umí sehnat razítko.
----
Zajímavé pro mě bylo zahlédnout jak vypadá pouliční stavební aktivita v Japonsku a taky ve Skotsku, v porovnání s tím jak vypadá u nás. Zásadní rozdíl byl v organizaci práce a taky v tom, že po stavbě permanentně rotoval "inženýr" který tam byl očividně proto, aby byl schopen řemeslníkům poradit jak vyřešit detail, pokud si nevěděli rady.