Stránka 20 z 22

Re: Výroba elektřiny

Napsal: 31.08.2023 4:50
od Joe Azbest
Tak jsem to všechno dohledal:
Výroba a instalace našeho domácího bateriového úložiště HES používajícího second-life baterie z automotive.
https://www.aers.cz/aktuality/domaci-ba ... oziste-hes
A montuje to fenix group: https://www.fenixgroup.cz/cs/bateriove-uloziste
Ale vypadá to, že už taky i Aers přechází na LiFePo: https://www.aers.cz/domaci-akumulacni-stanice-aes
Mít to doma namontovany, tak požaduji po fenixu bezplatnou výměnu za LiFePo box.
Bohužel si to člověk všechno musí dohledat sám, solidní informaci v článku nenajdete. To že to je ten box HES je vidět ve videu, jak to hasiči vytahují před barák.

Re: Výroba elektřiny

Napsal: 31.08.2023 4:56
od Joe Azbest
Tak ještě doplnění:
Rozdíl je nejen v kapacitě, ale i v použitých LiPeO4 bateriích. Zatímco stanice AES využívaly nové články, větší bateriové stanice HES pracují se second-life bateriemi z elektromobilů Škoda. Kapacita bateriových stanic HES od 13,7 do 41,1 kWh vychází vstříc požadavkům investorů „Stanice HES nabízíme ve třech variantách provedení – se dvěma, čtyřmi a šesti bateriemi – a jejich kapacita je 13,7; 27,4 a 41,1 kWh.
https://www.tydenikeuro.cz/all-in-one-c ... atthodiny/
Takže to není žádný domácí bastl, jak někteří píší v diskuzi

Re: Výroba elektřiny

Napsal: 31.08.2023 7:30
od Biochemist
V diskuzi jsem zachytil, že ty baterie z elektroauta musí být instalovány ve stejné poloze jako v autě - na ležato, jinak hrozí poškození článků klidně i s tímhle výsledkem. Tuší o tom někdo jestli je to pravda? Ten HES je tam totiž dává na stojato, je to vidět jak na videu hasičů, tak na jejich vlastním propagačním videu. Jestli je to pravda, tak asi v brzké době bude těch požárů víc.

Re: Výroba elektřiny

Napsal: 31.08.2023 15:17
od vrb
LI-ION články jsou často jen plastový zavařený sáček s elektrodami aktivní hmoty. Potřebuje odpovídající fixaci. Na poloze asi tak úplně záležet nebude jako spíše na fixaci. Ta musí být dostatečně pevná, aby článek držela a chránila a zároveň dostatečně jemná, aby nedocházelo k mechanickému namáhání článku nebo deformaci.

Prodávat za tyto peníze vyjeté lithiové baterie z auta je nehoráznost, hraničící s obecným ohrožením.
Tohle si doma bastlí nadšenci, co si za to ručí sami a zpravidla vědí s čím mají co do činění.

Nic proti repasu baterií s vodným elektrolytem. Tam hrozí maximálně vyvření elektrolytu do záchytné vany.

Re: Výroba elektřiny

Napsal: 31.08.2023 15:28
od PeFi
Biochemist píše: 31.08.2023 7:30 V diskuzi jsem zachytil, že ty baterie z elektroauta musí být instalovány ve stejné poloze jako v autě - na ležato, jinak hrozí poškození článků klidně i s tímhle výsledkem. Tuší o tom někdo jestli je to pravda? Ten HES je tam totiž dává na stojato, je to vidět jak na videu hasičů, tak na jejich vlastním propagačním videu. Jestli je to pravda, tak asi v brzké době bude těch požárů víc.
Mi to přijde jako málo pravděpodobné - v autě taková baterka dostává zabrat ze všech směrů (vibrace, brždění, zrychlování, zatáčka, musí vydržet i náraz při nehodě). Leda že by tam bylo nějaké pojivo, které velmi pomalu "teče" a snese tedy jen dynamické a nikoliv statické namáhání.

Re: Výroba elektřiny

Napsal: 31.08.2023 22:09
od bacil
PEFI TO TREFIL NA HLAVU! Ten alobalový svitek v článku musí stát, nikoli ležet. Nejsou dělané na libovolnou polohu jako modelářské nebo do mobilu. Ty toho vydrží fakt hodně, zkuste ho prostřelit vzduchovkou...

Re: Výroba elektřiny

Napsal: 02.09.2023 18:00
od malajizva
ahoj (42 den ostrova),
netřeba střílet, je toho plná trubka, například:
https://www.youtube.com/watch?v=Qzt9RZ0FQyM
Srovnání základních typů baterií.

Re: Výroba elektřiny

Napsal: 28.10.2023 8:54
od Joe Azbest
Tak pro majitele FV je tady zajímavá elektrocentrála, která dává rovnou 48 až 54v pro nabití LiFePo baterek. Asi do toho půjdu a vyzkouším to, ale Hondy si radši ještě podržím. Měly by být menší ztráty, když tam nedochází ke konverzi a nabíjí se to přímo. Pokud zakoupím tak poreferuji,láká mě to.
https://www.levne-naradi.cz/konner-sohn ... ks-48v-dc/
Zajímavé je, že momentálně je v Německu dražší než u nás:
https://koenner-soehnen.com/en/generator-ks-48v-dc
A tady je manuál: https://www.manualslib.com/manual/28443 ... S%2048V-DC

Re: Výroba elektřiny

Napsal: 28.10.2023 11:18
od bacil
To je asi jeden z nejlepších způsobů jak o ty baterky přijít. Management baterek bych nechal tam kde je, je na to udělanej dobře oproti centrále, která není dělaná na trvalý provoz takže leccos ošidili.

Re: Výroba elektřiny

Napsal: 30.10.2023 9:13
od Joe Azbest
Tak už mi to syn rozmluvil. Koupím ještě jeden měnič, stejný jako ty tři co máme zapojeny na tři fáze (victron multiplus 5000VA) a použijme ho jenom jako nabíječku baterek. Dá se tak bez problémů nakonfigurovat a nehrozí jakékoliv jejich poškozní. Cena je zhruba stejná jako ta centrála a hondy co mám jsou asi lepší než ta odkazovaná. Taky to bude nějaká čína. A ten měnič bude sloužit i jako záložní, kdyby se některý z těch tří pokazil a musel se poslat na opravu. Ještě, že můj mladej dokáže korigovat moje nápady ... :-)

Re: Výroba elektřiny

Napsal: 30.10.2023 12:25
od Fabulous
Joe Azbest píše: 28.10.2023 8:54 Tak pro majitele FV je tady zajímavá elektrocentrála, která dává rovnou 48 až 54v pro nabití LiFePo baterek. Asi do toho půjdu a vyzkouším to, ale Hondy si radši ještě podržím. Měly by být menší ztráty, když tam nedochází ke konverzi a nabíjí se to přímo. Pokud zakoupím tak poreferuji,láká mě to.
https://www.levne-naradi.cz/konner-sohn ... ks-48v-dc/
Zajímavé je, že momentálně je v Německu dražší než u nás:
https://koenner-soehnen.com/en/generator-ks-48v-dc
A tady je manuál: https://www.manualslib.com/manual/28443 ... S%2048V-DC
Je to samozřejmě obyčejná čína s německou cenou.

Re: Výroba elektřiny

Napsal: 30.10.2023 18:22
od Joe Azbest
Už jsem z číny vyléčenej :D

Re: Výroba elektřiny

Napsal: 31.10.2023 10:25
od pracintl
Už jsem se na to tady dotazoval, ale zkusím znova:

3F FVE hybridní systém - zkoušeli jste někdo dobíjet baterky připojením 1F centrály (pouze do jedné vnitřní fáze s odpojením přívodu zvenku pochopitelně) ???

Re: Výroba elektřiny

Napsal: 31.10.2023 20:28
od TomSmith
V nouzi bych výstup (240V) z té centrály usměrnil, odpojil na jednom MPPT vstupu panely a poslal to z centrály skrz MPPT do střídače jako ropácké sluníčko. Ale jen v nouzi ;)
Taky závisí na střídači, jak má dimenzované MPPT vstupy. Jestli se náhodou nejedná o nízkonapěťový systém.

Re: Výroba elektřiny

Napsal: 02.11.2023 3:54
od Joe Azbest
pracintl píše: 31.10.2023 10:25 Už jsem se na to tady dotazoval, ale zkusím znova:

3F FVE hybridní systém - zkoušeli jste někdo dobíjet baterky připojením 1F centrály (pouze do jedné vnitřní fáze s odpojením přívodu zvenku pochopitelně) ???
Tak jsem to chtěl u Victronu udělat, pry by to snad šlo, ale před každou takovou akcí by se musely (musel) měniče (měnič) SW přenastavit. Sice se ty vytvořené profily dají uložit do souboru a potom do měniče jenom nahrát, ale je to celkově těžkopádny, když to bude potřeba udělat rychle. Zejména pak v místech kde občas dochází i k několikadenímu výpadku elektřiny z důvodu počasí, nebo mizerné sítě. Proto je podstatně jednodušší koupit ještě jeden měnič a použít ho jen jako nabíječku do baterek. A proto kupuji stejnej měnič jako už mám abych ho měl i jako náhradní v případě poruchy. Sice bych mohl ušetřit kdybych koupil méně výkonný, ale pro nabíjení výkonově dostatečný, ale to by asi bylo zrovna šetření na nesprávném místě.

Re: Výroba elektřiny

Napsal: 02.11.2023 18:50
od bacil
To je jediné správné řešení. Všechny ostatní bastly okolo baterek, uvědomte si, že je to svářečka s proudy v desítkách tisíc ampér. Máte představu, co umí 100A, že?

Re: Výroba elektřiny

Napsal: 02.11.2023 18:56
od TomSmith
Hlavně bacha na bastly z číny.
Výbuch 30 kWh LFP bateriového úložiště rozruch v Lauterbachu ve středoněmecké spolkové zemi Hesensko:
https://www.pv-magazine.com/2023/10/30/ ... s-unclear/

Re: Výroba elektřiny

Napsal: 19.11.2023 16:17
od Krevel
Rád bych se se zkušenějšími poradil ohledně dimezování mého prvního pokusu s FVE. U chaty mám zbudovanou garáž, která momentálně nemá žádný přívod elektřiny a nechce se mi ji napojovat na rozvody v domě, hlavně z toho důvodu, že přímo nepotřebuji 220V. V posledních letech jsem veškeré nářadí vyměnil za akumulátorové a kromě svářečky, pily apod., na které si stejně natáhnu 380V kabel, žádné další nářadí běžně nepotřebuji (a pořád si můžu natáhnout prodlužovák). V garáži mi v zásadě stačí nějaké LED osvětlení (odhadem tak 300W) a nabíjení 24V 8Ah baterií do nářadí (při největším vytížení dám tak 8 baterií za víkend). Máte někdo radu jak celý systém dimenzovat (baterie, výkon panelů), abych vydržel v režimu začátek jara až začátek zimy při víkendovém provozu (v zimě využiju spíše výjimečně). Taky bych to radši postavil na klasických trakčních olověných bateriích než na lithiových kvůli možnosti požáru. Všem díky za případné rady.

Re: Výroba elektřiny

Napsal: 19.11.2023 17:54
od bacil
Stačí si vzít kalkulačku a počítat kolik energie je potřeba pochytat na jak dlouhé zatmění, ztráty energie přes baterku počítej kolem 50% (měnič má mizernou účinnost když je malý odběr).

No a pokud začnou vycházet hausnumera, tak uvažovat i o elektrocentrále k těm baterkám.

Re: Výroba elektřiny

Napsal: 19.11.2023 18:00
od bacil
TomSmith píše: 02.11.2023 18:56 Výbuch 30 kWh LFP bateriového úložiště rozruch v Lauterbachu ve středoněmecké spolkové zemi Hesensko:
https://www.pv-magazine.com/2023/10/30/ ... s-unclear/
Nadšenec, takže do toho rve co se dá. Baterky mají udávaný maximální proud to je ale krátkodobý bezpečnostní limit, nikoli trvalý provozní stav a to si lidi holt pletou a pak to má jasný konec.

Jsou ale lidi, co umí přivést k výbuchu i blbuvzdornou olověnou baterku.