Stránka 4 z 4

Re: Ruční vytahovací naviják

Napsal: 09.02.2022 17:45
od Jardaxyz
Vim…

Ja mam i praseci hupcuk ale je to s nim drina viz https://piped.kavin.rocks/watch?v=Kac4opSj99Y (link na youtube bez reklam)

Proto chci neco elektrickyho, 12V je vsude. A kdyz se to zprevoduje, tak to musi mit silu napr. 4 tuny… Dobry by bylo i info o vydrzi / testu kovovych lanek - kolik toho snesou…

Asi zkusim neco od MARPOL (cina smejd z polska)

Re: Ruční vytahovací naviják

Napsal: 09.02.2022 18:35
od Jardaxyz
Edit uz nejde tak pridam link na marpol 12V

https://mar-pol.sklep.pl/produkty/wycia ... 2#products

Re: Ruční vytahovací naviják

Napsal: 09.02.2022 19:11
od Fabulous
Vždy je potřeba u těchto levných shitů brát naviják s tahem nejméně 2x větším, než je zamýšlené použití.

Re: Ruční vytahovací naviják

Napsal: 09.02.2022 19:18
od Rafael
Jardaxyz píše: 09.02.2022 14:53 Hupcukem utahnes boudu nebo avii s boudou? To tezko.
Historicé okénko:
Kvalitní Hupcuk je moc dobrá věc. I když poněkud těžká a v jistém směru neohrabaná.
Ale kdysi při při černém kácení v lese, když se strom někde zavěsil, dokázal neskutečné věci.
Myslím, že by ho každý rozpadlík měl mít.
Nic nežere, je relativně levný a kdykoliv připraven k mnoha nejrůznějším těžším použitím.

Re: Ruční vytahovací naviják

Napsal: 09.02.2022 19:31
od PeFi
Fabulous píše: 09.02.2022 19:11 Vždy je potřeba u těchto levných shitů brát naviják s tahem nejméně 2x větším, než je zamýšlené použití.
Přesně tak - když se navrhují podobné "věci", tak se i pro neživý náklad používají součinitele bezpečnosti 3x a pokud jde o osoby, tak součinitel bývá klidně i 7x. Slušný výrobek navíc bude mít lano o poznání pevnější, než je skutečná tahová síla navijáku. Takže doporučení 2x předimenzovat oproti údaji potenciálně pochybného výrobce vůbec není přehnané. :yes

Re: Ruční vytahovací naviják

Napsal: 13.02.2022 18:16
od Strelec45
Tak dvojnásobek je minimum, spíš víc bych dal. Už jenom to, že táhneš něco např. z bahna nebo v bahně ( auto), tak odpor, co to klade je jednou takový. Na offroady (kolem 2-2,5 tuny hmotnosti) se většinou dávají 5 nebo spíš 7,5 t. ;)

Re: Ruční vytahovací naviják

Napsal: 15.02.2022 0:40
od Fabulous

Re: Ruční vytahovací naviják

Napsal: 15.02.2022 14:08
od pracintl
normální jachtařská vinšna

Re: Ruční vytahovací naviják

Napsal: 10.03.2022 6:43
od Jardaxyz
Strelec45 píše: 13.02.2022 18:16 Tak dvojnásobek je minimum, spíš víc bych dal. Už jenom to, že táhneš něco např. z bahna nebo v bahně ( auto), tak odpor, co to klade je jednou takový. Na offroady (kolem 2-2,5 tuny hmotnosti) se většinou dávají 5 nebo spíš 7,5 t. ;)
Jako fakt? Meril to nekdo newtonmetrem? :)

Ja si prave rikal, kdyz pominu to bahno, ze auto/zatez stoji na zemi a ze to netaham do vzduchu. Takze na tazeni 100 tun treba po kolejich mi staci sila 100 kilo.

Re: Ruční vytahovací naviják

Napsal: 10.03.2022 12:10
od bivoj
Jardaxyz píše: 10.03.2022 6:43 ...Meril to nekdo newtonmetrem? :)...
Je to dlouhodobě ověřené empiricky (tzn. praxí). 2t naviják ti 2t offroad z pořádného bahna (kdy auto už sedí v bahně "na břiše") většinou nevytáhne (prostě se zastaví). Obecný úzus v offroadu je, že na terénním autě by měl být naviják o tažné síle alespoň 2x větší, než je provozní hmotnost vozu. A nebo vozit kladku...(I když tu je dobré vozit vždy, nemusí se hodit jen pro zdvojnásobení tažné síly.)

Re: Ruční vytahovací naviják

Napsal: 10.03.2022 12:21
od PeFi
Jardaxyz píše: 10.03.2022 6:43
Strelec45 píše: 13.02.2022 18:16 Tak dvojnásobek je minimum, spíš víc bych dal. Už jenom to, že táhneš něco např. z bahna nebo v bahně ( auto), tak odpor, co to klade je jednou takový. Na offroady (kolem 2-2,5 tuny hmotnosti) se většinou dávají 5 nebo spíš 7,5 t. ;)
Jako fakt? Meril to nekdo newtonmetrem? :)

Ja si prave rikal, kdyz pominu to bahno, ze auto/zatez stoji na zemi a ze to netaham do vzduchu. Takze na tazeni 100 tun treba po kolejich mi staci sila 100 kilo.
Jenomže v reálných podmínkách potřebuješ při rozjezdu cuknout a v tom okamžiku jsou síly násobkem sil nutných pro udržení pohybu. Když mi zapadlo auto (nižší střední FWD, cca 1300 kg) do bláta tak, že auto skoro leželo na břiše, tak jsem docela zíral jakou sílu bylo potřeba vyvinout, aby nás z toho borec vytáhl a byl jsem moc rád, že borec s off-roadem měl lano na tahání off-roadu, protože nevím, jestli by to to moje dalo. Taky to byl pocitvý off-road s rámem a redukcí a ne napodobenina :yes

Re: Ruční vytahovací naviják

Napsal: 10.03.2022 13:33
od Strelec45
Asi takhle... Pokud tě budu tahat autem z bahna a nepoužiju naviják, tak použiju kinetickou kurtu nebo kinetické lano. Tam je třeba cuknout, někdy i dost razantně, pokud druhé auto je zhruba stejně těžké, případně těžší. Pokud tě budu tahat navijákem, tak žádný cukání netřeba. Zabrzdím, případně zaklínuju nebo jinak zajistím ( kotva vzadu ), abych se nepřitahoval já k tobě a naviják už udělá své. Zas je to o hmotnostech vozidel a taky povrchu terénu, to je jasné. ;)

Re: Ruční vytahovací naviják

Napsal: 12.03.2022 22:56
od Jardaxyz
PeFi píše: 10.03.2022 12:21
Jardaxyz píše: 10.03.2022 6:43
Strelec45 píše: 13.02.2022 18:16 Tak dvojnásobek je minimum, spíš víc bych dal. Už jenom to, že táhneš něco např. z bahna nebo v bahně ( auto), tak odpor, co to klade je jednou takový. Na offroady (kolem 2-2,5 tuny hmotnosti) se většinou dávají 5 nebo spíš 7,5 t. ;)
Jako fakt? Meril to nekdo newtonmetrem? :)

Ja si prave rikal, kdyz pominu to bahno, ze auto/zatez stoji na zemi a ze to netaham do vzduchu. Takze na tazeni 100 tun treba po kolejich mi staci sila 100 kilo.
Jenomže v reálných podmínkách potřebuješ při rozjezdu cuknout a v tom okamžiku jsou síly násobkem sil nutných pro udržení pohybu. Když mi zapadlo auto (nižší střední FWD, cca 1300 kg) do bláta tak, že auto skoro leželo na břiše, tak jsem docela zíral jakou sílu bylo potřeba vyvinout, aby nás z toho borec vytáhl a byl jsem moc rád, že borec s off-roadem měl lano na tahání off-roadu, protože nevím, jestli by to to moje dalo. Taky to byl pocitvý off-road s rámem a redukcí a ne napodobenina :yes
To byla Dacia Duster? Ta má 1,3 tuny ;-)

Btw nevím hak na blatu, ale jinak při západního prý stačí podhustit pneu, tusim na 0,9 atm, zkoušel někdo?

Re: Ruční vytahovací naviják

Napsal: 13.03.2022 8:18
od Strelec45
Tak úplně nevím na co se ptáš... divná čeština. :) Pokud ti auto sedne na břicho nepomůže ti odfouknout gumy. Což je většina případů, prostě se prohrabeš dolů. Pokud myslíš polňačku, co má blátíčko jen na povrchu, tak ano, tam to funguje. Dost bude ale záležet na vzorku pneu, sjetý vzorek nebo hodně hladký je k ničemu. Pozor při podhuštění na svlíknutí pneu, zejména při "rejdu".
Edit: ještě jsem zapomněl napsat, že odfouknutí gumy je nejlepší pro AT, MT gumy tedy typy terénní/silniční nebo čistě terénní. Ony mají totiž vzorek částečně i na boku, ne jen na obvodu.

Re: Ruční vytahovací naviják

Napsal: 14.03.2022 14:37
od PeFi
Duster to fakt nebyl. Papírová provozní hmotnost 1280 kg - auta v nižší střední za posledních 20 let nehezky ztěžkla.

Podhustit pomůže, ale ne když se jedná o půdu promáčenou do hloubky a auto zapadne víc než pár centimetrů. Tohle bylo parkoviště na louce pod sjezdovkou, kde na části již nebyla půda zmrzlá, ale pěkně promáčená, navíc vrstva staré trávy tomu taky nepomáhala - s FWD bych se z toho zapadnutí nedostal, ani kdybych nasadil sněhové řetězy, protože to zapadlo moc hluboko - bylo to tak rozměklý, že se trochu zabořila i zadní kola. Dokud se jelo, tak to bylo dobrý, ale jakmile se auto zastavilo, tak se začalo bořit a bylo to v háji.

Re: Ruční vytahovací naviják

Napsal: 14.03.2022 22:27
od Serža
Jimny = 1T
provozuji naprosto v pohodě s ručním navijákem (hopcukem) na 2T

Re: Ruční vytahovací naviják

Napsal: 15.03.2022 0:06
od Majkl Night
Jo pánové, na toto sednutí na břicho mám šikovný vynález co používají lordi z velké Británie.
Na LRD3 mám vzduchový podvozek, který v případě záhrabu, se přifoukne a mám dalších cca 12cm místa pro orání. 8-)
Jinak podhušťovat nějak zásadně jen AT/MT pneu, osobácké, si myslím, tak pod 1,5 nemá cenu.

Jelikož ta moje kraksna váží 3,2t, tak pro vytahování používám dynamickou gurtnu 110kN, tedy na 11 tun.
Pro tahání mrtvyho osobáku po silnici potom skládací tažnou tyč.

Majkl

Re: Ruční vytahovací naviják

Napsal: 15.03.2022 14:32
od pracintl
Kdysi dávno jsem koupil v Conradu zvedací vak plněný z výfuku. Jako hever je to spíše nanic, ale už dvakrát jsem to
použil při sednutí na břicho (auto 2 tuny) na podmáčené louce. Vyfouklé je to placka - zastrčíš pod auto, hadici přidržíš u výfuku (nafukuje se to na volnoběh překvapivě docela rychle).

Auto se zvedne asi o 20 cm. Pak jen nacpat pod kola prkna, klacky, ... nasadit naviják, ...

Vozím to s sebou, bo to nezabírá žádné místo.

Re: Ruční vytahovací naviják

Napsal: 15.03.2022 16:32
od Strelec45
20 cm? To je tak pro osobáky, já mám vyvěšení kol větší. :lol: