E-CALL - vaše automobilová štěnice
Napsal: 07.03.2014 2:21
V europarlamentu byla odhlasována směrnice o povinném montování této fízlkrabičky do automobilů (snad od 2015). Na stole momentálně leží návrh na upgrade verzi, která by měla "v případě potřeby" odpojit na dálku motor jedoucího automobilu (2017). Co z toho vyplývá pro lidi připravující se na PA?
E-call je prezentováno jako zařízení, které v případě nehody osobního automobilu samo přivolá pomoc. "Cars that 'dial' 112"
Podíváme se, jak to celé vypadá. Hlavní komponenty e-callu jsou:
- systém na úrovni vozidla (palubní jednotka - OBU se vstupy od senzorů a interface k zařízením vozidla)
- poziční systém integrovaný v OBU (GPS, Galileo, možná také Glonass, ale Rusko není ochotné s EU příliš spolupracovat)
- komunikační systém integrovaný v OBU (GSM, v podstatě mobilní zařízení se SIM kartou)
- PSAP (Public Safety Answering Point), tedy například operátor tísňové linky
Odesílané údaje jsou: Zeměpisná délka a šířka místa události, směrový vektor (!), časové razítko, VIN číslo vozidla, zda došlo k manuální nebo automatické aktivaci a 102 bytů zůstalo zachováno na "optional data", aniž by bylo zřejmé, co to bude. Celková délka této základní hlášky je 140 bytů.
Možná vás zajímá, zda ta věc půjde odpojit. Problém je následující. Nenašel jsem žádný technický standard, který by to zařízení popisoval. Opět ona politika "vhození do vakua". Může se tedy jednat o pasivní zařízení, které si hoví v autě a dává si dohromady svoje fízlovské telegramy a takové zařízení by šlo snadno usmrtit. Prostě se jednoho dne nevzbudí. Může to také být zařízení napojené na systém auta a podobně jako napříkad systém airbagů nebo systém kontroly emisí bude vybavené autodiagnostikou a bude reportovat svoje chyby přes sběrnici k nějakým jiným celkům, což by vedlo k tomu, že automobil bez funkčního e-callu nebude například startovat. Ale i zde je řešení, podobné praxi odpojování kontraproduktivních filtrů DPF (více viz zde). Jiný přístup může být, že e-call sice bude živý a zdravý, ale nikam se nikdy nedovolá, protože mu to někdo znemožnil. Na každou svini se najde řezník.
P.S.: Přejato z větší části od D-Fense.
P.P.S.: Ve fízlování (zatím snad soukromém) mají automobilky jako Ford už zkušenosti: http://www.industrytap.com/ford-vp-admi ... ying/17758
E-call je prezentováno jako zařízení, které v případě nehody osobního automobilu samo přivolá pomoc. "Cars that 'dial' 112"
Podíváme se, jak to celé vypadá. Hlavní komponenty e-callu jsou:
- systém na úrovni vozidla (palubní jednotka - OBU se vstupy od senzorů a interface k zařízením vozidla)
- poziční systém integrovaný v OBU (GPS, Galileo, možná také Glonass, ale Rusko není ochotné s EU příliš spolupracovat)
- komunikační systém integrovaný v OBU (GSM, v podstatě mobilní zařízení se SIM kartou)
- PSAP (Public Safety Answering Point), tedy například operátor tísňové linky
Odesílané údaje jsou: Zeměpisná délka a šířka místa události, směrový vektor (!), časové razítko, VIN číslo vozidla, zda došlo k manuální nebo automatické aktivaci a 102 bytů zůstalo zachováno na "optional data", aniž by bylo zřejmé, co to bude. Celková délka této základní hlášky je 140 bytů.
Možná vás zajímá, zda ta věc půjde odpojit. Problém je následující. Nenašel jsem žádný technický standard, který by to zařízení popisoval. Opět ona politika "vhození do vakua". Může se tedy jednat o pasivní zařízení, které si hoví v autě a dává si dohromady svoje fízlovské telegramy a takové zařízení by šlo snadno usmrtit. Prostě se jednoho dne nevzbudí. Může to také být zařízení napojené na systém auta a podobně jako napříkad systém airbagů nebo systém kontroly emisí bude vybavené autodiagnostikou a bude reportovat svoje chyby přes sběrnici k nějakým jiným celkům, což by vedlo k tomu, že automobil bez funkčního e-callu nebude například startovat. Ale i zde je řešení, podobné praxi odpojování kontraproduktivních filtrů DPF (více viz zde). Jiný přístup může být, že e-call sice bude živý a zdravý, ale nikam se nikdy nedovolá, protože mu to někdo znemožnil. Na každou svini se najde řezník.
P.S.: Přejato z větší části od D-Fense.
P.P.S.: Ve fízlování (zatím snad soukromém) mají automobilky jako Ford už zkušenosti: http://www.industrytap.com/ford-vp-admi ... ying/17758