Tatra 813 8x8 Kolos

Transport suchou i mokrou nohou, jakožto i vzduchem.
Maximus
VIP
Příspěvky: 6526
Registrován: 12.01.2011 19:24
Bydliště: ČSR

Tatra 813 8x8 Kolos

Příspěvek od Maximus »

Moje srdeční záležitost od dětských let - pokud bych mohl investovat do nějakého "vetrána", tak toto by byl můj jasný favorit. O mimořádných schopnostech pro přesun v PA době nelze pochybovat ani na okamžik.
Tatra 813 8x8 Kolos A.jpg
Tatra 813 8x8 Kolos A.jpg (70.16 KiB) Zobrazeno 20988 x
Co by snad mohl "škarohlíd" namítnout jsou v skutku kolosální rozměry tohoto vozidla, "základní spotřeba paliva" 42l/100km a absence pancéřování. Druhá námitka úzce souvisí s první - vše je daň za až 7 místnou kabinu, nákladový prostor, kde většina z nás v pohodě uloží většinu svých "strategických zásob" a ještě kousek prostoru zbude ;) - to vše postaveno na masivním podvozku s náhonem 8x8 s centrálním dohušťováním (každé kolo údajně vydrží díky tomu až 12 průstřelů bez ztráty vlastností) a s mimořádnou průchodností. Chybějící pancéřování kabiny a některých dalších částí vozidla vy šlo alespoň částečně pořešit v solidně vybavené dílně také.

http://www.tatra813.ic.cz/data.htm
Uživatelský avatar
Karlos
Rozpadlík
Příspěvky: 4681
Registrován: 21.12.2010 19:31
Bydliště: Velká Morava

Re: Tatra 813 8x8 Kolos

Příspěvek od Karlos »

Mět 300 papírů a nevědět do čeho je nacpat tak ano, Ano, ANO :clap
Uživatelský avatar
sigmark
VIP
Příspěvky: 3349
Registrován: 14.08.2012 20:43

Re: Tatra 813 8x8 Kolos

Příspěvek od sigmark »

nedělaly se i verze s pancéřovanou kabinou?
Maximus
VIP
Příspěvky: 6526
Registrován: 12.01.2011 19:24
Bydliště: ČSR

Re: Tatra 813 8x8 Kolos

Příspěvek od Maximus »

Dělal se například raketomet RM-70. Pokud si dobře pamatuji, tak tu už někdo s tímto nápadem přišel - znehodnocený raketomet vyhodit a udělat místo toho speciální obytně-nákladní nástavbu.
RM_70.jpg
Jenže takovou předělávka se nedá dát na veteránské papíry (podstatně dražší provoz, pokud s tím chci aspoň občas vyjet na cestu) a s náklady na přestavbu je cena minimálně na dvojnásobku Kolosu.
maci
Příspěvky: 770
Registrován: 24.06.2012 23:22

Re: Tatra 813 8x8 Kolos

Příspěvek od maci »

Tatra 815 8x8 měla spotřebu 55l a to ještě prázdná. Tam kde neprojela Tatra, zaručeně projela Praga V3S. U ní byla aspoň spotřeba cca 30l. A v terénu si nesedne na tubus jako Tatra. Pak už zbývá jenom naviják. Řečí klasika: "Tatru ne, nebrat!"
Etranger
VIP
Příspěvky: 291
Registrován: 29.10.2012 1:47
Bydliště: Východ

Re: Tatra 813 8x8 Kolos

Příspěvek od Etranger »

Když osmikolu tak Steyr.Lehký,obratný,skvělá ovladatelnost a průjezdnost.Jako PA vozidlo určitě vhodnější než tato ochotně zapadající těžká kráva.
Uživatelský avatar
sigmark
VIP
Příspěvky: 3349
Registrován: 14.08.2012 20:43

Re: Tatra 813 8x8 Kolos

Příspěvek od sigmark »

a co pinzgauer 4x4, 6x6?
Etranger
VIP
Příspěvky: 291
Registrován: 29.10.2012 1:47
Bydliště: Východ

Re: Tatra 813 8x8 Kolos

Příspěvek od Etranger »

Pro pinze platí to samé,navíc osazuje štajerácké motory.
Maximus
VIP
Příspěvky: 6526
Registrován: 12.01.2011 19:24
Bydliště: ČSR

Re: Tatra 813 8x8 Kolos

Příspěvek od Maximus »

Jenomže jak jsem psal v první větě vlákna - pro mě je toto vozidlo srdeční záležitost a v naprosté většině mých plánů se nehodlám nikam přesunovat. Jak psal Karlos - mít zbytečných 300 tisíc, tak pro mě je to "veterán" No.1..

Co se týká průchodnosti, tak je mi jasné, že V3S má v terénu navrch, stejně jako ten Pinzgauer. Je však dobré si uvědomit, že Kolos uveze oproti V3S minimálně o 50% víc nákladu (Kolos 7,5 t, V3S na silnici 5 t a Pinzgauer jen 2,5 t) a třeba v brodivosti je T813 Kolos také lepší než V3S 140cm vs.80 cm.

Centrální dohušťování by bylo v PA době určitě velké plus. Po zkušenostech z Ruska, kdy jsme cestovali v nákladním ZILU, tak nedám na tento systém dopustit - zkuste si vyměnit kolo u pořádného náklaďáku do terénu na rozbahněné cestě necestě - navíc tam na nás útočili "jen" komáři a gnus :evil:.

Ruské cesty v divočině jsou poměrně často plné různého bordelu - kusů železa, plechy, sklo, kusy starých dřev s hřebíky,... - takto nějak si představuji cesty v PA době - počítám, že u V3S a podobných aut by mohly dojít poměrně rychle rezervní kola. Navíc na T813 8x8 Kolos šla instalovat radlice BZ-813, s kterou by šly krásně odstraňovat vraky osobních aut z cest :devil.
radlice.jpg
Etranger
VIP
Příspěvky: 291
Registrován: 29.10.2012 1:47
Bydliště: Východ

Re: Tatra 813 8x8 Kolos

Příspěvek od Etranger »

Třaska těch 140 s odřenýma ušima přebrodí,120 je ložná plocha od země a hrnek se sacím filtrem je o fous výš.Výhoda Tatry jsou tlakované diferáky,pokud to funguje odpadají výměny oleje po každém brodu.
muzzleloader
VIP
Příspěvky: 766
Registrován: 04.04.2012 14:26

Re: Tatra 813 8x8 Kolos

Příspěvek od muzzleloader »

Jenze ona neni tatra jako tatra.Maci zminoval 815,ale tohle vlakno je o 813 a to je uplne jina liga :-) Meli jsme je na rote,jako PMS a ta mrcha projela opravdu vsude,kam se vesla.V3S je sice klasika a v terenu je to numero uno,ale ta tatra je AUTO :-)
A ten erektoidni zvuk motoru a vyfuku je proste skvelej.
Maximus
VIP
Příspěvky: 6526
Registrován: 12.01.2011 19:24
Bydliště: ČSR

Re: Tatra 813 8x8 Kolos

Příspěvek od Maximus »

To muzzleloader: Některé věci asi vidíme podobně :yes

Naprostá většina "motorových samohybů" na kolech mě nechává docela chladným, tedy až na Subaru, Ferrari, staré Jaguáry a Aston Martin a právě T813 8x8 Kolos :nod.
muzzleloader
VIP
Příspěvky: 766
Registrován: 04.04.2012 14:26

Re: Tatra 813 8x8 Kolos

Příspěvek od muzzleloader »

Jasne,a i se s ni perfektne jezdi.To centralni dofukovani sice neni 100%,ale clovek aspon kus dojede.Kabinu bych vyztuzil na nejvic exponovanych mistech hardoxem a basta.Mozna bych zrusil uplne dvere a lezl tam poklopem.Mezi boudu a korbu bych umistil mensi kanon,treba 20mm v zadovkove uprave.To by byla parada :-) Me se s tatrou proste jezdi bezvadne.S 815 je
to dobry na asfaltu a betonu, trinactka je super do terenu.
Mimochodem,ten model je uplne luxusni.
Maximus
VIP
Příspěvky: 6526
Registrován: 12.01.2011 19:24
Bydliště: ČSR

Re: Tatra 813 8x8 Kolos

Příspěvek od Maximus »

Z podvozku této T 813 vycházel i OT-64 SKOT, což ve své době nebyl úplně špatný stroj.

Někde na fóru o závodění s těmito obry v terénu byla zajímavá informace, že tam jde dát bez problémů originál turbo z Tatrovácké fabriky a maximálka jde pak přes 110 km/h :devil.

Inspirační video:
http://www.videomaniak.cz/truck-trial-m ... aaa18.html
srejby
Příspěvky: 100
Registrován: 26.11.2012 20:10

Příspěvek od srejby »

Co se týká průchodnosti, tak je mi jasné, že V3S má v terénu navrch, stejně jako ten Pinzgauer.


Zas tak jednoznačné to není, na rozmoklé louce a blátě je lehčí praga samo sebou lepší ,ale všude jinde ji tatra v pohodě pojezdí. Navíc tobě hodně pomůže podhuštění pneu. Oni se celkem špatně porovnávají tak rozdílná auta.
A ještě bych připomenul rozdílní komfort jízdy a řízení kdy osmikolky se řídí jak osobák a vejdu všichni známe. S tím samozřejmě souvisí i možná poruchovost tam jednoznačně vítězí jednodušší vejda,není se co pokazit.

CHP (centrální huštění pneumatik) to je taky sranda,není to tak jednoduhý. U OT-64 jsem si v Afgoši taky říkal,že si otevřu ventilky ,abych mohl dohuštovat při průstřelu. Jenže jsem ráno přišel k OTčku a stálo skoro na ráfkách. Prostě starej systém dnes už to mají zmáklé. To já nenechám dopustit na OT-64, tam dát novější motor tak je ůplně bomba ,protože je 12 tun těžké a podvozek je stavěnej na 14t (rozumněj odpružení) asi tak je stavěnený každý OT. To znamená ,že komfort jízdy v terénu je jak jízda v Bentley, Tatra 815 8x8 váží 15t a spodek je stavěnej na 27t (v terénu) takže prázdná tatra na lesní cestě mi pěkně odrazila páteř. Prostě každé vozidlo je na něco lepší jiné horší, ale jsou to krásný stroje.

A ještě jedna věc, jak vejda tak tatra mají naviják jenže vejdu přivážete k velkému stromu a taháte, osmikolka si přitáhne každej strom. Osobní zkušenost na Oldřichově :mrgreen:
Maximus
VIP
Příspěvky: 6526
Registrován: 12.01.2011 19:24
Bydliště: ČSR

Re: Tatra 813 8x8 Kolos

Příspěvek od Maximus »

Ten ZIL, se kterým jsme jezdili v Rusku také neměl "CHP" úplně v pořádku, ale minimálně od několika náročných výměn kol nás zachránil - měnily se, až přibyla nějaká větší díra. Navíc tento systém dá šanci se přemístnit na příhodnější místo pro výměnu pneumatiky.

Navíc mám takovou idealistickou představu, že když si někdo pořídí vysněného veterána, tak si ho "vymazlí" vzhledem a spolehlivostí co nejblíž původnímu stavu. Stroje se spolehlivostí OT-64, které jely z Hodonína do Prahy chránit Svobodnou Evropu jsou velmi špatnou vizitkou provozovatele a nikoliv samotného stroje - jinak staré Tatry i OT-64 jsou při dobré údržbě velmi spolehlivé stroje.
surikata
Příspěvky: 394
Registrován: 08.10.2012 22:56

Re: Tatra 813 8x8 Kolos

Příspěvek od surikata »

Mluvil jsem s řidičem jednoho OT co jelo do Prahy. Díky tuposti 2 vojenských policistů ,kteří vše věděli a znali tak jeli po dálnici takovým způsobem, že se ten skot prostě neuchladil. A zažil jsem podobný přesun v 2002, kde jsme se k nim museli "trošičku" přiblížit, aby na dálnici v tom vedru přidali na víc než 40km/h abychom nedopadli stejně. Asi to byli stejní pitomci.
srejby
Příspěvky: 100
Registrován: 26.11.2012 20:10

Re: Tatra 813 8x8 Kolos

Příspěvek od srejby »

Jo tak stěma OT-64 Svobodná evropa to byla sranda.
OT-64 je jak známo objživelné, tudíž když vjede do vody spustíte vlnolam ,zapnete "lodní šrouby" a aby se mohlo zatáčet
přepne se tlak oleje co jde do řízení, do kormidel ,no a to je táková dlouhá páka někde uprostřed co si pamatuju.
A při jízdě do práglu se velitel vozu snažil asi opřít nohy a do týhle paky nechtěně kopnul, čímš řidiči odpojil posilovač řízení a stím se jed nedá jenže řidič si toho nevšiml a rozebral půl OTčka. :ne - a stal se slavnej.
A k tomu řidiči, už jsem zapomněl jméno ,tak toho ,možná za trest? ,kdo ví? poslali jako instruktora OT-64 do Vyškova a tam jsem se sním setkal já ,každopádně to byl strašnej z..d ,co se po nás jenom vozil celej měsíc. Větší krysu jsem ještě u AČR nezažil.
surikata
Příspěvky: 394
Registrován: 08.10.2012 22:56

Re: Tatra 813 8x8 Kolos

Příspěvek od surikata »

Je to dávno jméno už nevím. Navíc nevím se kterým ot jel tak bych to už nedohledal.
Frank
VIP
Příspěvky: 247
Registrován: 05.06.2012 14:36

Re: Tatra 813 8x8 Kolos

Příspěvek od Frank »

Maximus : 1) Auto z armády nemá papíry, takže jediná cesta jak ho dostat na cestu jsou V a nebo přebouchat čísla
2) s tím tubem je to asi kec, oni spíš mění motory a tvrdí že dali turbo
3) od té doby so armáda nemá ruské náklaďáky, nevěř tomu, že za rozumný peníz něco vymazlíš, navíc spolehlivost v půvosním stavu nemůžeš srovnávat se spolehlivostí forestra vaktuálním stavu :)

Maci: Klasik napak říká: Chceš li nasrat svého bratra, kup si auto značky Tatra :) jinak PV3S je tak trošku v ČR přeceňovaná, nikdo neřeší třeba GAZ 66, který má komfort nesrovnatelný a projede také víc. Celkově si myslím, že pokud se správně použije CHP, nemá PV3S žádnou výhodu, je to u ní jen takový nějaký národní epos, realita je bohužel někde jinde.

srejby: naložit na PV3S stejně jako na Tatrum tak se nepohne, naopak naložit na Tatru stejně jako na PV3S, pojede uplně vpoho, max podfoukneš.

Ad otevření kol, taky se mi to stalo, bohužel jsem zničil kolo, takže už vím, že je potřeba na noc zavírat. S tím OT si dovolím nesouhlasit, tak složité vozidlo na údržbu jsem ještě nepotkal, navíc nevím o nikom, kdo dokáže srávně seřídit převodovku. Další věc je pancíř, který je nedostatečný. Nicméně souhlasím, že j to krásný veterán.
Odpovědět