Bug Out Mountain Bike
Re: Bug Out Mountain Bike
no nejvíc do PA bylo kdysi SIS Shimano bez indexace - to prostě nikdy nebylo rozštelovaný....
\(^_^)/
Lepší je zbraň mít a nepotřebovat, než potřebovat a nemít...
Lepší je zbraň mít a nepotřebovat, než potřebovat a nemít...
Re: Bug Out Mountain Bike
Serža: To tvoje kolo se mi jako vzor hodně líbí, ale já se budu muset asi vydat výrazně úspornější cestou.
Co se týká toho starého horského kola, jsem si vědom, že dostat do požadovaného stavu by byl nesmysl, proto jsem to zavrhnul.
Co jsem ale zkoušel hledat, sehnat u nás horské kolo nebo rám ne-carbon nebo ne-hliník, je asi nadlidský úkol. Podle rady výše jsem se podíval na MARIN. Tam bych si sice vybral, ale je to dost nad mým plánovaným rozpočtem. Co jsem četl o hliníku, tak degraduje a po čase prostě praskne, i když s ním člověk nedělá žádné velké vylomeniny. Chtěl bych vás proto ještě poprosit o váš názor na tohle: https://www.patro.cz/capriolo-oxygen-29-sedo-bila-2020/
Použil bych z toho v podstatě jen rám. Část věcí bych vyměnil hned, část postupně jak by komponenty odcházely a peníze přicházely. Jde mi spíš o to, jestli je podle vás teoreticky možné na takovém rámu poskládat spolehlivý a nesmrtelný dopravní prostředek. Je mi jasný, že to nikdy nebude dosahovat kvalit těch dražších kol a ani ekonomicky to není nejlepší varianta. Ale přijde mi to jako jediný relativně dostupný ocelový rám...
Co se týká toho starého horského kola, jsem si vědom, že dostat do požadovaného stavu by byl nesmysl, proto jsem to zavrhnul.
Co jsem ale zkoušel hledat, sehnat u nás horské kolo nebo rám ne-carbon nebo ne-hliník, je asi nadlidský úkol. Podle rady výše jsem se podíval na MARIN. Tam bych si sice vybral, ale je to dost nad mým plánovaným rozpočtem. Co jsem četl o hliníku, tak degraduje a po čase prostě praskne, i když s ním člověk nedělá žádné velké vylomeniny. Chtěl bych vás proto ještě poprosit o váš názor na tohle: https://www.patro.cz/capriolo-oxygen-29-sedo-bila-2020/
Použil bych z toho v podstatě jen rám. Část věcí bych vyměnil hned, část postupně jak by komponenty odcházely a peníze přicházely. Jde mi spíš o to, jestli je podle vás teoreticky možné na takovém rámu poskládat spolehlivý a nesmrtelný dopravní prostředek. Je mi jasný, že to nikdy nebude dosahovat kvalit těch dražších kol a ani ekonomicky to není nejlepší varianta. Ale přijde mi to jako jediný relativně dostupný ocelový rám...
- bivoj
- VIP
- Příspěvky: 4364
- Registrován: 03.09.2012 19:54
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Tertium corpus de Solari system
Re: Bug Out Mountain Bike
Konstrukční hliník sám o sobě v normálním prostředí (pH 4 - 9) nijak významněji nedegraduje. Máš hlinikové bloky motorů, obaly převodovek, diferenciálů a milion dalších výrobků, které fungují desítky let bez problémů.
Hliníkový rám na kolo, pokud je dobře navržen, dostatečně dimenzován a dobře vyroben, tak vydrží a nepraská stejně jako výše zmíněné výrobky. Co praská jsou většinou špatně navržené ultralight rámy, které jsou prostě navrženy na technologické hraně užitných vlastností dané hliníkové slitiny a vzhledem k poddimenzování tam dochází i běžným provozem k únavovým mikrotrhlinám a časem pak k následnému prasknutí. K prasknutí dochází také občas u špatně navržených/provedených svárů, opět stejným procesem - mikrotrhliny -> prasknutí.
Na jednom z mých "pracovních" kol mám ještě původní hlinikový rám i původní vidlici Rock Shock Juddy (vše ostatní je už teda vyměněné). Rám i vidlice jsou staré zhruba 20 let a jsou naprosto bez problémů a to jsem se svého času k tomuto kolu zrovna v rukavičkách nechoval a odjelo i pár zimních sezón. Samozřejmě to nění žádný ultralight, ale poctivý hliníkový ingot.
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Re: Bug Out Mountain Bike
Pravda, to mi nedošlo. Tak to dost mění situaci.
Popravdě hmotnost rámu moc neřeším. Většinou jsem našel hmotnost cca od 1,5 kg do 2 kg (tuším u těch hliníkových). Takový rozdíl já asi vůbec nepoznám...
A dá se obecně říct, jak poznám, jestli ten rám nebude poddimenzovaný? Skoro u každého kola nebo rámu píšou, že zrovna tenhle rám je super lehký a odolný... U některých rámů je například vidět, že "štangle" je hodně hubená (asi kvůli hmotnosti?). U dalších je uvedeno "třikrát zeslabovaný hliník". Předpokládám, že přesně tyhle bych tím pádem vyřadil...
Popravdě hmotnost rámu moc neřeším. Většinou jsem našel hmotnost cca od 1,5 kg do 2 kg (tuším u těch hliníkových). Takový rozdíl já asi vůbec nepoznám...
A dá se obecně říct, jak poznám, jestli ten rám nebude poddimenzovaný? Skoro u každého kola nebo rámu píšou, že zrovna tenhle rám je super lehký a odolný... U některých rámů je například vidět, že "štangle" je hodně hubená (asi kvůli hmotnosti?). U dalších je uvedeno "třikrát zeslabovaný hliník". Předpokládám, že přesně tyhle bych tím pádem vyřadil...
Re: Bug Out Mountain Bike
neni to úplně levný, ale CroMo rámy se sehnat dají:
https://www.katmar.cz/ns-bikes-eccentri ... -6125.html
\(^_^)/
Lepší je zbraň mít a nepotřebovat, než potřebovat a nemít...
Lepší je zbraň mít a nepotřebovat, než potřebovat a nemít...
Re: Bug Out Mountain Bike
On ten trikrát zoslabovaný (alebo zosilňovaný, podľa toho ako sa na to pozeráme) hliník nemusí byť vôbec špatný. Ide tam o to, že trubka nemá rovnakú hrúbku steny všade, ale v najviac namáhaných miestach je hrúbka najväčšia a v najmenej namáhaných zas najmenšia.
Takže z dvoch rámov s rovnakou hmotnosťou bude ten Triple Butted pevnejší. A z dvoch rámov s rovnakou pevnosťou bude zas TB ľahší.
nemóže íst karta furt...
Re: Bug Out Mountain Bike
Ešte malé zamyslenie k tým brzdám. Samozrejme záleží s ako veľkou nedostupnosťou dielov počítame, ale brzdové špalky do V-brakes sa budú vždy dať zohnať, skanibalizovať, odcudziť...ľahšie ako doštičky do kotúčoviek. V prípade špalkov s vymeniteľnými gumičkami aj núdzovo vyrobiť. Jasne, nebude to brzdiť ako Kool-Stop gumičky, ale vždy lepšie než kotúčovka s doskami zodranými na plech.
nemóže íst karta furt...
Re: Bug Out Mountain Bike
zas jsou problém probržděné/zosmené ráfky - jak snadno se shání ráfky na véčka ve 29" ?
navíc v bordelu špalíky ubývají výrazně rychleji, než destičky na kotoučovkách
navíc v bordelu špalíky ubývají výrazně rychleji, než destičky na kotoučovkách
\(^_^)/
Lepší je zbraň mít a nepotřebovat, než potřebovat a nemít...
Lepší je zbraň mít a nepotřebovat, než potřebovat a nemít...
Re: Bug Out Mountain Bike
Prebrzdené ráfiky problém teoreticky sú. Prakticky vydržia slušné ráfiky mnoho tisíc kilometrov. Moje majú už hrubo cez 30k a kontrolná drážka je stále hlboká a žiadne opotrebenie brzdnej plochy nieje viditeľné.
Osmu vycentruješ na mieste alebo povolíš/rozpojíš brzdu a vycentruješ v kľude doma. Pri dostatočnom počte drôtov a pevnom ráfiku je osma zriedkavá. Pri normálnom používaní.
Ráfiky na véčka pre 29" majú rovnaký priemer 622 ako ráfiky pre 28". Takže z hocijakého krosového bicykla tam bude sedieť celé koleso. Kompatibilita je aj dôvod, prečo namiesto pevných ôs mať radšej klasiku rýchloupínák. Je ich všade plno.
Záleží aký bordel sa jazdí. Po jednom blatistom závode dokážu byť brzdové desky na vyhodenie. Gumové špalky väčšinou nie. A keby, ľahšie zoženieš nové.
Osmu vycentruješ na mieste alebo povolíš/rozpojíš brzdu a vycentruješ v kľude doma. Pri dostatočnom počte drôtov a pevnom ráfiku je osma zriedkavá. Pri normálnom používaní.
Ráfiky na véčka pre 29" majú rovnaký priemer 622 ako ráfiky pre 28". Takže z hocijakého krosového bicykla tam bude sedieť celé koleso. Kompatibilita je aj dôvod, prečo namiesto pevných ôs mať radšej klasiku rýchloupínák. Je ich všade plno.
Záleží aký bordel sa jazdí. Po jednom blatistom závode dokážu byť brzdové desky na vyhodenie. Gumové špalky väčšinou nie. A keby, ľahšie zoženieš nové.
nemóže íst karta furt...
Re: Bug Out Mountain Bike
na Rallye Sudety (když ještě hlavní trať měla asi 123km) jsem viděl probržděné NOVÉ ráfky za ten jeden závod...troje špalíky dotyčnej měnil - čekali jsme to, protože pršelo a celá akce se jela v tom písečném blátíčku = to je jak brusná pasta
i když - já měl keramické ráfky + příslušné špalíky a ty byly OK...jen jedny špalíky jsem zlikvidoval
ovšem keramika je náchylná na náraz (ta keramická vrstva se začne loupat) a jak ráfky, tak špalíky nejsou docela běžné
i když - já měl keramické ráfky + příslušné špalíky a ty byly OK...jen jedny špalíky jsem zlikvidoval
ovšem keramika je náchylná na náraz (ta keramická vrstva se začne loupat) a jak ráfky, tak špalíky nejsou docela běžné
\(^_^)/
Lepší je zbraň mít a nepotřebovat, než potřebovat a nemít...
Lepší je zbraň mít a nepotřebovat, než potřebovat a nemít...
Re: Bug Out Mountain Bike
Tak závodnícke ráfiky (ani nič iné) na nejaké rozpadlícke použitie nebrať, žeano...
nemóže íst karta furt...
Re: Bug Out Mountain Bike
Podobné jsem na Sudetech oddělal destičky, byly tak z půlky sjeté ale říkal jsem si, že to je ještě měnit nebudu, že je to jen 100+ km.
Já bych asi vzal kolo co mě bude bavit na něm jezdit, mělo by bez problémů zvládnout horší cesty a lehčí terén, dle vkusu a financí kupujícího.
Klidně hliník nebo karbon, nejdůležitější je naučit se ho sám servisovat, aspoň základy. Nekupovat atyp řešení ale nějaké kde by se dalo těžit díly z dostupných opuštěných kol. Nakonec, pokud přežiješ začátek PA, tak případných kol bude všude plno.
Pro bug out musí hlavně být provozuschopné, ne ho dát do garáže a po roce zjistit, že potřebuješ pár hodin na zprovoznění.
Já bych asi vzal kolo co mě bude bavit na něm jezdit, mělo by bez problémů zvládnout horší cesty a lehčí terén, dle vkusu a financí kupujícího.
Klidně hliník nebo karbon, nejdůležitější je naučit se ho sám servisovat, aspoň základy. Nekupovat atyp řešení ale nějaké kde by se dalo těžit díly z dostupných opuštěných kol. Nakonec, pokud přežiješ začátek PA, tak případných kol bude všude plno.
Pro bug out musí hlavně být provozuschopné, ne ho dát do garáže a po roce zjistit, že potřebuješ pár hodin na zprovoznění.
Re: Bug Out Mountain Bike
to že člověk jede závod neznamená, že má "závodnické" ráfky
dotyčný měl nějaké Mavicy běžné
jinak tehdy "závodnické" snad byly akorát Rolfy, Shimano XTR a Bontrager Race Lite...
\(^_^)/
Lepší je zbraň mít a nepotřebovat, než potřebovat a nemít...
Lepší je zbraň mít a nepotřebovat, než potřebovat a nemít...
Re: Bug Out Mountain Bike
Vietnamci ve svém boji proti Francouzům – a později Američanům – používali kolo francouzské výroby Peugeot a pokud měli možnost upřednostňovali Favorit české výroby. Jeden z Favoritů vytvořil rekord, v letech 1961-62 uvezl celkem 100 tun.
zdroj : https://www.historynet.com/pedal-power- ... e-vietnam/
zdroj : https://www.historynet.com/pedal-power- ... e-vietnam/
Re: Bug Out Mountain Bike
imho byla řeč o "jízdě na kole", ne o trakaři
\(^_^)/
Lepší je zbraň mít a nepotřebovat, než potřebovat a nemít...
Lepší je zbraň mít a nepotřebovat, než potřebovat a nemít...
Re: Bug Out Mountain Bike
Material z mesta odvezes a po transportu do cile mas materal i kolo
Kdo tahal na zadech vic nez jednu bednu streliva nekam dal, tak je za kazdy dopravni prostredek, ktery mu odlehci hrbet vdecny.
Kolo je jako bug out prostredek opravdu uz velka z nouze ctnost.
Kdo tahal na zadech vic nez jednu bednu streliva nekam dal, tak je za kazdy dopravni prostredek, ktery mu odlehci hrbet vdecny.
Kolo je jako bug out prostredek opravdu uz velka z nouze ctnost.
"Bez zájmu [občanů] o stát republika se stává de facto státem aristokratickým, byrokratickým, státem menšiny - forma sama nerozhoduje o podstatě státu.“ T.G.M.
Re: Bug Out Mountain Bike
Hele, ja bych nevymyslela vymysleny a nevynalezala kolo , koukla bych se na tohle armadni http://www.velobility.net/portfolio_pag ... army-bike/, ktery maji Svycari v ramci sve armady. Cyklojednotky maji min. od WW2, tohle je model od r. 2012, urcite to maji vymakany z praktickyho i udrzbovyho hlediska.
- Co si myslíme, není názor, ale mínění.
- Abychom mohli mít názor, musíme mít argumenty.
- Argument je důkaz, doklad.
- Diskuze je výměna argumentů.
- Cílem výměny je rozebrat věc z více úhlů pohledu, ne vyhrát.
- Abychom mohli mít názor, musíme mít argumenty.
- Argument je důkaz, doklad.
- Diskuze je výměna argumentů.
- Cílem výměny je rozebrat věc z více úhlů pohledu, ne vyhrát.
-
- Příspěvky: 107
- Registrován: 28.06.2011 19:05
Re: Bug Out Mountain Bike
jj, to vypadá celkem solidně a rozhodně bych se toho nebálproforma píše: ↑28.03.2022 18:50 Hele, ja bych nevymyslela vymysleny a nevynalezala kolo , koukla bych se na tohle armadni http://www.velobility.net/portfolio_pag ... army-bike/, ktery maji Svycari v ramci sve armady. Cyklojednotky maji min. od WW2, tohle je model od r. 2012, urcite to maji vymakany z praktickyho i udrzbovyho hlediska.
navíc komponenty DT Swiss, kterými to zcela jistě bude osazené, patří k těm nejlepším a zhusta se právě kvůli výborné trvanlivosti používají třeba na závodní maratonské biky
na druhou stranu tohle je imho tragédie nepoužitelná...z celé řady důvodů, malými a nestandardními koly počínaje
\(^_^)/
Lepší je zbraň mít a nepotřebovat, než potřebovat a nemít...
Lepší je zbraň mít a nepotřebovat, než potřebovat a nemít...
Re: Bug Out Mountain Bike
Jak jsem se docetla, to svycarsky kolo by melo krome cloveka uvezt jeste 75 kg nakladu, to uz by na stehovaci kolo slo, ne? Na jednom webu jsem nasla info, ze se prodava za 2,5 tis. CHF (vcetne veskereho doplnkoveho vybaveni, krome minometu ), model 1993 je o neco levnejsi.
- Co si myslíme, není názor, ale mínění.
- Abychom mohli mít názor, musíme mít argumenty.
- Argument je důkaz, doklad.
- Diskuze je výměna argumentů.
- Cílem výměny je rozebrat věc z více úhlů pohledu, ne vyhrát.
- Abychom mohli mít názor, musíme mít argumenty.
- Argument je důkaz, doklad.
- Diskuze je výměna argumentů.
- Cílem výměny je rozebrat věc z více úhlů pohledu, ne vyhrát.