Bug Out Mountain Bike

Transport suchou i mokrou nohou, jakožto i vzduchem.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Émile Durkheim
Příspěvky: 30
Registrován: 07.11.2018 5:52

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od Émile Durkheim »

Serža píše:no, jestli spíš neděláš v cykloshopu (bikeway ??) a nepotřebuješ prodávat šmejdy... ;)
Zbytečně konfliktní koment ... jsem učitel na VŠ ;) Odkaz ke kolu je jeden z prvních na Google, konkrétně naše kolo jsem kupoval v Brně ...
Despite what your momma told you, violence does solve problems ...
Faor
Příspěvky: 9
Registrován: 26.11.2016 21:29
Pohlaví: muž

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od Faor »

Tak zkusím tohle téma oživit. Dokud jsem neměl řidičák, jezdil jsem na kole skoro pořád. Asi před pěti roky jsem kolo začal zase občas využívat alespoň pro cesty do práce. Za prvé mě to začalo bavit a za druhé se začínám bát, že používání auta se zase může v dohledné době stát "luxusní" záležitostí. Mám dvě starší trekingová kola, ale chtěl jsem něco víc odolného. Od kámoše jsem dostal takové to klasické prehistorické dámské kolo. Vzhledem k jednoduchosti mi přišlo jako výborný záložní dopravní prostředek. Po dofouknutí a omytí wapkou jsem ho vyzkoušel a i když funguje, nechám ho spíš založené ve sklepě. Rozhodl jsem se tedy pro koupi nového. I na základě tohoto fóra jsem dospěl k této představě: horské kolo s ocelovým rámem, pevná přední vidlice, kola 29 palců, brzdy avid bb7, převody asi 2x8 (nebo 3x8), kazeta 11-32. Dávalo by to smysl, nebo je to blbost? Předpokládám, že koupit to hotové asi nikde nepůjde, takže jedině si to někde nechat poskládat, že ano? Kromě toho, na co se zaměřit u dalších komponentů (ráfky, pláště, přesmykače, středy)?
Uživatelský avatar
Serža
VIP
Příspěvky: 4506
Registrován: 21.04.2016 16:12
Pohlaví: muž
Kontaktovat uživatele:

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od Serža »

tvoje idea je naprosto správná
HT 29er protože to je dnes nejdostupnější standard
materiál rámu - něco, co ti opraví kdokoliv = ideálně ocel (CroMo) nebo titan...svařování hliníku je trochu výzva...karbon je hodně problém (neříkám, že to nejde opravit)
mít k rámu 2-3 vyměnitelné patky
a mechanické kotoučovky...já teda vozím Tektro, protože narozdíl od Avidu mají pohyblivé oba pístky
https://serzovo.wordpress.com/2019/03/2 ... d-pinhoti/
\(^_^)/
Lepší je zbraň mít a nepotřebovat, než potřebovat a nemít...
Uživatelský avatar
Piston
Příspěvky: 312
Registrován: 13.08.2016 21:33
Pohlaví: muž
Bydliště: Slezsko

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od Piston »

Vím, že kola s ocelovým rámem a pevnou přední vidlicí dělá třeba Marine, ale jsou to spíše speciály na dlouhé cesty pro fajnšmekry. Jinak se můžeš podívat na dneska módní gravelbiky, Author dělá ocelového Ronina, což je podle mě dost schopné kolo.
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4361
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od bivoj »

Serža píše: 23.03.2022 22:08 ...já teda vozím Tektro, protože narozdíl od Avidu mají pohyblivé oba pístky...
Vozím už léta Avid BB 7 a druhou destičku stačí seřídit jednou za cca 1000 km (i více dle terénu, co kdo jezdí - pochopitelně pokud to není downhill ;) )
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Uživatelský avatar
Serža
VIP
Příspěvky: 4506
Registrován: 21.04.2016 16:12
Pohlaví: muž
Kontaktovat uživatele:

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od Serža »

jo, BB7 jsem vozil na Morati...ale prostě ty Tektra fungují líp (mám je teď na Litespeedu)
co je důležitý - aby ti zafungovala BB7, tak vlastně musíš "ohnout" kotouč, aby se přitiskl na pevnou destičku
u Tektra nic takového
\(^_^)/
Lepší je zbraň mít a nepotřebovat, než potřebovat a nemít...
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4361
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od bivoj »

To "ohnutí" je vřádu desetin mm a ničemu imho nevadí - vozím to už více jak 10 (možná 15?) let... Mám k tomu poměrně historické štelovací páčky Avid se seřiditelným úhlem přepákování a kdo se na tom sveze, tak po prvním zabrždění myslí, že mám nějaké hodně drahé hydrauliky... ;) A nestačí koukat, že jsou to "jen" obyčejný BBčka, na který, co se týče údržby (a tím i případné PA využitelnosti), nemusím šáhnout roky...
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Uživatelský avatar
Serža
VIP
Příspěvky: 4506
Registrován: 21.04.2016 16:12
Pohlaví: muž
Kontaktovat uživatele:

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od Serža »

no, co člověk, to názor - BB7 (a i BB5) jsem vozil, ba i na závodních strojích (MTB maratony, XTERRA včetně Mistovství Evropy atd...biky zn. Klein, nebo Morati) a právě po více jak desetiletých zkušenostech (předtím jsem vozil Avid Arch Rival V-brakes) jsem si raději nechal Litespeeda postavit s těma Tektrama
bowdeny obecně vozím Nokon, kdybych byl v podezření, že vozím nějaké šity ;-)
Na Litespeedu teď bohužel poslední výškrab zásob, protože už se nedělají...
\(^_^)/
Lepší je zbraň mít a nepotřebovat, než potřebovat a nemít...
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4361
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od bivoj »

Já už mám svá "závodní" léta dávno za sebou a v současnosti jsem rád, když ukroutím ročně 5 k Km. :oops: Navíc mě čím dál tím víc začínají vadit kopce... Holt padesátka pryč a do důchodu ještě daleko... ;)

Ale abych nebyl úplně OT - na BOMB IMHO jedině mechaniky. (Ať už ABB, či špalky) sice jsem už také viděl bowden utrženej o větev, ale pokud mám v batohu štípačky + lanka + bowden, tak nějakou podobnou nepříjemnost dokáži opravit do patnácti minut. Hydrauliku prostě takto nespravím, leda bych vozil holendry, krimpovačky, hadice, brzdovou kapalinu...
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Uživatelský avatar
Serža
VIP
Příspěvky: 4506
Registrován: 21.04.2016 16:12
Pohlaví: muž
Kontaktovat uživatele:

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od Serža »

pro ilustraci - tady je ten můj setup:
https://serzovo.wordpress.com/2019/03/2 ... d-pinhoti/
\(^_^)/
Lepší je zbraň mít a nepotřebovat, než potřebovat a nemít...
Uživatelský avatar
Piston
Příspěvky: 312
Registrován: 13.08.2016 21:33
Pohlaví: muž
Bydliště: Slezsko

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od Piston »

Pěkné kolečko. Kolik váží?
Faor
Příspěvky: 9
Registrován: 26.11.2016 21:29
Pohlaví: muž

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od Faor »

Tak jsem evidentně zapomněl na jeden z hlavních faktorů...Doufám, že teď nebudu za úplnou trubku. :roll: Je podle vašeho názoru reálný něco takového poskládat řekněme do 12 až 15 tisíc? Říkal jsem si, že na těch kolech musí celkem významnou položku tvořit odpružená vidlice, a pokud se jí člověk vyhne, ušetří. Jedna z mých myšlenek byla i na opravení a doplnění mého starého horského kola, ale rám je 17 palců, jsou na tom 26 kola a je to už asi 25 let staré kolo.:-)
Kromě toho jsem se chtěl ještě ujistit: Dají se ty mechanické kotoučovky v pohodě udržovat a opravovat za pomoci standardního nářadí svépomocí? Na kolech jsem měl vždycky jen ráfkové brzdy a nikdy jsem s tím neměl problém, i když poslední dobou jsem už kolo nechával spíš seřizovat, protože jsem byl prostě lenivej.
A druhá věc: Je lepší používat pláště s duší nebo bez? Případně koupit nějaké univerzální ráfky i pláště, kde by bylo možné použít obojí.
Uživatelský avatar
Piston
Příspěvky: 312
Registrován: 13.08.2016 21:33
Pohlaví: muž
Bydliště: Slezsko

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od Piston »

Ano, mechanické kotoučovky je snadné udržovat. Bovden musíš hlídat stejně jako u véčkových, a místo gumových špalků máš destičky… Velkou výhodou je, že ti neprobržďují ráfek jako véčkové brzdy. Kvalitní hydrauliky samozřejmě brzdí lépe, pokud člověk jezdí hodně a rychle, a k tomu víc váží, není nad čím uvažovat. Bezduše na normální ježdění nedává absolutně smysl.

Už se těším, až si v lepších časech koupím nový bike. I když se bojím, že doba velkých slev je pryč, no ale teď si nechám zajít chuť.
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4361
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od bivoj »

Piston píše: 24.03.2022 17:33 ...Velkou výhodou je, že ti neprobržďují ráfek jako véčkové brzdy...
Další obrovskou výhodou jakýchkoliv kotoučovek oproti ráfkovým je, že když prdne drát nebo je po menší nehodě na kole prostě menší osma, pořád brzdy brzdí stejně a člověk dojede.

Nicméně od té doby, co jsem přešel z 32 drátových kol na 36 drátový výplet, k tomu expediční pevnostní ráfky a zesílené dráty, mi ještě drát nepraskl a osma nenastala i když jsem sebou už párkrát pleskl...
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Uživatelský avatar
Piston
Příspěvky: 312
Registrován: 13.08.2016 21:33
Pohlaví: muž
Bydliště: Slezsko

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od Piston »

To je pravda, kvalitní ráfky a dráty dělají hodně. Obecně, pokud bych chtěl zainvestovat do kola, tak do lepších/lehčích/pevnějších ráfků a plášťů, tam se to pozná hned. Honit gramy na rámu mi nepřijde úplně racionální.
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4361
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od bivoj »

Honění gramů, pokud člověk nedělá vrcholovou cyklistiku, je IMHO úplně o ničem. Pořádně se vyseru, jsem pak o kilo lehčí a na komponentech tak ušetřím 50 tisíc. ;-)
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Uživatelský avatar
Serža
VIP
Příspěvky: 4506
Registrován: 21.04.2016 16:12
Pohlaví: muž
Kontaktovat uživatele:

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od Serža »

nejlevněji ušetřené gramy jsou na pláštích
pak na ráfcích/výpletech
pak na vidlici
pak na rámu
a pak to strašně poskočí - úspora na kokpitu, řazení, sedlovce, sedle atd. stojí strašnou raketu, ale moc gramů to není
\(^_^)/
Lepší je zbraň mít a nepotřebovat, než potřebovat a nemít...
Uživatelský avatar
Serža
VIP
Příspěvky: 4506
Registrován: 21.04.2016 16:12
Pohlaví: muž
Kontaktovat uživatele:

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od Serža »

Piston píše: 24.03.2022 16:02 Pěkné kolečko. Kolik váží?
odhadem kolem 10kg - není to stavěné moc na váhu, spíš aby to vydrželo
ale cena je trochu mimo místní level asi :-D
\(^_^)/
Lepší je zbraň mít a nepotřebovat, než potřebovat a nemít...
PeFi
Příspěvky: 2713
Registrován: 15.03.2014 13:01
Pohlaví: i černoch by záviděl

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od PeFi »

Faor píše: 24.03.2022 17:23 Jedna z mých myšlenek byla i na opravení a doplnění mého starého horského kola, ale rám je 17 palců, jsou na tom 26 kola a je to už asi 25 let staré kolo.:-)
Takové kolo jsem se pokusil uvést po pár letech znovu do provozu, bohužel plasty zkřehly, vazelína zatuhla a sice jsem se snažil hodně, ale aby kolo fungovalo jako za mlada, tak by se musela pořídit prakticky celá nová sada.
Levné sady stojí za starou belu. Měl jsem luxusně fungující Shimano STX RC z roku 1997/8, což mě rozmazlilo a na horší si zvykat nechci.

Dnešní použitelné sady mají 9 a víc koleček, takže pro mě se sedmikolečkem je všechno špatně - zůstal by jen původní rám a ráfky. Navíc je otázka zda nová sada včetně brzd (cca 15 000+ Kč) bude jendoduše pasovat na starý rám - obávám se, že nebude. Vrazil jsem do toho ne málo peněz, abvych zjistil že bez nové sady spokojený nebudu. Takže tuto cestu nedoporučuji - člověk se dopracuje k ceně nového kola a ještě musí najít kdo mu to poskládá (některé montážní přípravky a pomůcky nemám, knowhow a zkušenosti taky chybí).

Svého CrMo rámu se vzdávám velmi nerad, nicméně začal jsem pošilhávat po novém kole ...
Uživatelský avatar
Piston
Příspěvky: 312
Registrován: 13.08.2016 21:33
Pohlaví: muž
Bydliště: Slezsko

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od Piston »

Asi tak. Navíc šel vývoj opravdu kupředu a přináší citelné výhody. Pevné osy kol, průmyslová ložiska, brzdy, které opravdu brzdí, převody které tam padají samy… Ovšem mám kamaráda, který stále udržuje při životě své horské kolo Olpran z roku 1991. Zůstal z něj už jen rám, řidítka a vidlice, zbytek je třikrát vyměněný. Při nájezdu tak 100 000 kilometrů není divu :-) Poslední dobou už má ale problémy shánět součástky, řeší to bazošem. Na Olpranu pořád najede tak 3-4 000 kilometrů ročně, takže spotřebu dílů má.
Odpovědět