Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Transport suchou i mokrou nohou, jakožto i vzduchem.
Odpovědět
zedik
Příspěvky: 987
Registrován: 29.03.2016 20:41
Pohlaví: muž

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od zedik »

Já nijak nesnižuju případnou užitnou hodnotu Dusteru,jen prostě to není auto v kterém bych chtěl sedět při případné bouračce.V tomhle prostě je pro mě Volvo vždycky volba č.1 .Zvýšené servisní náklady nepozoruju,Volva mám posledních cca 10 let.Pravda je,že najít někoho kdo to umí dobře servisovat je horší,ale za tu bezpečnost mi to prostě stojí.
Strategie volba auta dle pořizovací ceny nového mi nepřijde úplně rozpadlická.Takový čínský auta se daj pořídit i za polovnu ceny Dustera,akorát vás zmačká i náraz do papírový krabice :D Takže nevím jestli podobný kritérium je ideální.
Uživatelský avatar
DeadMan
Příspěvky: 3046
Registrován: 30.04.2012 19:27
Bydliště: Slezsko

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od DeadMan »

Tak to je asi potřeba definovat ta rozpadlická kritéria.

Toho Dustera jsem kupoval nového, mám ho 6 let, byla na něj záruka 3 roky a za tu dobu jsem vyměnil akorát olej a filtry. Za mě nejlepší koupě auta, co jsem kdy udělal, protože auto slouží mě a nic mě to nestojí.

Vždycky, když jsem koupil ojeté auto, tak 7 let staré, zaplatil jsem ho za tu dobu, co jsem ho měl, ještě dvakrát na dílech atd.

Tak co je lepší? Tu bezpečnost tady trochu přeháníš až to hraničí s paranoiou (by všichni museli být na těch cestách dávno mrtví). Navíc i v tom Volvu tě s klidem sešrotuje polský řidič kamionu, to bys musel jezdit v BVP :rock

Až budu vydělávat jako průměrný Němec (vydělávám jen jako nadprůměrný Čech), pak si koupím třeba Toyotu Hilux (novou).

Auto jsou vždy vyhozené peníze a ojeté auto jsou mega vyhozené peníze.

Jo a Volva jsou hnusná :P

Čínské auto by byla zajímavá volba, pokud by tu existovala servisní síť, ono totiž ty některé modely nejsou vůbec špatné.
You cannot kill me as I am already dead!
zedik
Příspěvky: 987
Registrován: 29.03.2016 20:41
Pohlaví: muž

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od zedik »

DeadMan píše: 09.12.2020 6:30 Tak to je asi potřeba definovat ta rozpadlická kritéria.
...Tak co je lepší? Tu bezpečnost tady trochu přeháníš až to hraničí s paranoiou (by všichni museli být na těch cestách dávno mrtví). Navíc i v tom Volvu tě s klidem sešrotuje polský řidič kamionu, to bys musel jezdit v BVP.
Auto jsou vždy vyhozené peníze a ojeté auto jsou mega vyhozené peníze.
Jo a Volva jsou hnusná :P
Přesně tak,kritéria..Za dobu co mám volva si je pořídilo i několik lidí z mého okolí.Tam už i nějaká nehoda proběhla v obou případech u manželek s dětmi.A v obou případech z toho vylezla zenská i dítě jen s modřinama od pásů.
Jak píšeš: na těch cestách by museli bejt všichni mrtví...vážně neznáš nikoho ve svém okolí kdo se zabil v autě nebo měl ošklivý úraz ? Já pár mrtvých v okolí za ta léta mám.A je mi jedno co všichni ostatní,řeším bezpečnost a zdraví svou,přítelkyně a malého.A řešit design volva v porovnání s Dusterem ..mno :D
Řešit ekonomickou otázku v případech kdy jde o zdraví mi přijde špatně ale každý má svou cestu.Asi jako brát levnější respirátory z číny,co maj třeba poloviční účinnost..taky nějak fungujou a určitě levnejší budou..A třeba s nima nic nechytíš

PS: Ani ten kamion tě nemusí sešrotovat,chtěl bys při téhle nehodě sedět v Dusteru :-) ?
https://www.autosalon.tv/novinky/archiv ... echto-vozu
Uživatelský avatar
DeadMan
Příspěvky: 3046
Registrován: 30.04.2012 19:27
Bydliště: Slezsko

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od DeadMan »

Volva jsou hnusná oproti všem autům 8-)

To je samé coby kdyby. Chodíš v neprůstřelné vestě a kevlarové helmě, nosíš u sebe plynovou masku a útočnou pušku atd.? Hádám, že raději neděláš ani žádný sport, aby jsi si neublížil a minimalizovat tak možnost zranění. Pokud ano, tak jsi hazardér, protože tam se ročně statisticky zmrzačí víc lidí.

Pokud se něco posere, tak ti třeba spadne cihla na hlavu a končíš....

Ekonomickou stránku má smysl řešit, protože za ty ušetřené peníze (a že jich není málo) můžeš pořídit zase něco jiného potřebného (zbraně, potraviny a jiné vybavení).

Auto je spotřební zboží, stejně jako pračka a pokud nemám na nové BMW X5, tak ojetou mrdku si prostě kupovat nebudu, nevyplatí se to ;)
You cannot kill me as I am already dead!
viktor
Příspěvky: 3326
Registrován: 14.03.2012 12:09

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od viktor »

co tohle i s peknym komentářem :-) a hlavne o autech něco vi
https://www.youtube.com/watch?v=OY9OYw58GaE
viktor
„Strach ze zbraní je znakem sexuální a emocionální nedospělosti.“
Sigmund Freud
Uživatelský avatar
DeadMan
Příspěvky: 3046
Registrován: 30.04.2012 19:27
Bydliště: Slezsko

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od DeadMan »

Jinak zajímavou alternativu k Dusteru nabízí SsangYong.

Za cca 430 tis se dá pořídit Tivoli ve standardu s 4x4 a motorem 1.5 benzín s 163K. Mínus oproti Dusteru je o cca 100 litrů menší kufur u čtyřkolky, ale zase vypadá atraktivněji.
You cannot kill me as I am already dead!
Uživatelský avatar
Ulfhednar
Příspěvky: 2584
Registrován: 09.06.2020 14:24
Pohlaví: muž

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od Ulfhednar »

DeadMane - jak jsem se tu Dustíka zastával a pochvalně o něm hovořil, tak to ale chce zůstat oběma nohama na zemi a hlavně v kontextu toho auta. Duster není nějaký kříženec Hummeru a Ferrari, jak by z Vašich textů skoro mohlo zdát, a srovnání s Volvem pochopitelně nesnese. Ani co do bezpečnosti, komfortu, prostoru nebo životnosti a trvanlivosti. XC70 se v pohodě popere s fest zasněženou lesní cestou - hele sever Botnického zálivu už je poměrně drsný kraj a jak jsem psal - je to tam nejčastější auto. Ale přitom nemá problém valit 200 km/h po dálnici a bude to tiché, stabilní a spokojené.

Argumentaci, že na bezpečnosti nezáleží považuji za hrubě demagogickou. Kolik lidí ročně u nás zabijí či zmrzačí polské kamiony? Dva, tři? Kolik lidí u nás ročně umře na silnicích, nebo skončí jako vegeťák, na vozíku nebo rozsekaný a vyřazený na měsíce často s doživotními komplikacemi? Jsou to u nás, podle roku, 2500 až 3000 lidí. A to už hraje roli, jestli sedím v Trabantu, nebo ve Volvu. Šance, že Covid nějak zásadně ublíží mně, mé ženě, nebo mým dětem je podstatně nižší, než že utrpíme závažnou újmu za volantem. Přesto si při nákupech desinfikuji ruce, mimojiné. Vaše argumentace, vztaženo na Covid je stejná, jako říkat: kašlu na roušku nebo desinfekci, stejně mě může dostat infarkt. Pokud relativizujete pasivní a aktivní bezpečnost u aut, čekal bych, že do plného obchodu nebo MHD v klidu naplujete bez OOP. Je tak?
Navíc mi přijde legrační argumentovat tím, že je nesmysl utrácet za pasivní a aktivní bezpečnost auta, když člověk také nechodí v balistice, a pak obratem prohlásit, že za peníze ušetřené za bezpečnost auta si můžete koupit více zbraní.

K ojetinám: myslím, že schopnost koupit si kvalitní ojeté auto a ne střep je svým způsobem rozpadlická dovednost. I když jsme většinu aut měli nových, nevidím v tom problém.
Ženě jsem před více než deseti lety koupil ojeté tříleté benzínové Mitsubishi. Naučila se na něm jezdit, skáče s tím deset let po městě a na tom autě se za deset let podělali 2, slovy dvě žárovky. NIC víc. zarputile odmítá ho vyměnit za nové či novější. Teď ho plánujeme nechat dožít, aby se na něm naučila ještě dcera. Neskutečně vděčné auto. Jo, mohl jsem koupit o čtvrt mega dražší nové, ale nenapadá mě jediná věc, kterou bych tím získal.
Svůj aktuální "offrout" :lol: jsem kupil jako dvouletý s tím, že tovární záruka na něj bude ještě tři roky, tedy stejně jako u Vašeho nového Dusteru. Tyhle motory máme v práci, dostávají neskutečně za uši a drží perfektně. Dvě vyřazená auta (vyřazujeme při 250k) si od nás koupila firma, co nám dělá elektrorevize a aktuálně na nich mají ke 400tisicům a mají původní DFP i vstřiky. Ano, chce to aditivovat a chce to měnit olej každý rok, ale to platí u všech modernějších aut. Obecně EA 288 motory, pokud se tomu vymění chladící kapalina místo továrního Haertolu za BASF, tak při ročních výměnách oleje a aditivované naftě nemají problém nalítat přes půl milionu bez investic. Nepředpokládám, že si to auto podržím více než do 150-200 tkm max. Riziko v tom nevidím.

U Dustera si nejsem jistý, který motor z aktuální nabídky Renaultu to dokáže . Spolehlivá byla atmosféra 1.6, ale na to auto to bylo k uzoufání slabé a žralo to a řvalo. 1.2 TCe je legendární průser na kolech, jeden z nejméně spolehlivých a trvanlivých motorů vůbec.
Aktuální 1.33 turbo benzín vypadá VELICE dobře a Dustera IMHO posouvá o třídu výš. To už fakt má sílu a jede to :yes . Jaká je jeho spolehlivost a životnost je otázka do pranice. Takže už zůstávají jenom poměrně malé diesely. Ty jsou snad celkem OK, i když nevím, zda v pohodě dají 500k. Renault sám u 1.6 dCi 96 kW uvádí plánovanou životnost 350 000 km. Sice jsme nikdy neměli auto, které mělo více než 150 tisíc, ale stejně...o něčem to svědčí. Kolik stojí vstřiky, rozvody, žhaviče...do Dusteru? Aby to levné nebylo poměrně drahé...

Nahoře okolo Haparandy jsem se bavil s chlapíkem, který měl XC70 (to první, s černým čumákem) a měl na něm nalítáno přes 750tkm v opravdu DOST drsných podmínkách. To tu prakticky žádný Duster nezažije. Auto orvané jako kuře od Babiše, ale zcela bez problému. Problém je u nás jen s Volvo servisem. V rozumném okolí mého bydliště je jen jediný a ten stojí za vyliž, asi 30 km je prý poměrně schopný garážový chlápek. Mít tu dobrý servis, XC70 mi stojí před barákem. Mimochodem na severu na Dustera nenarazíte, to Vás spíš překvapí, kolik Lada Niva bez značek stojí v Laponsku lidem za barákem v roli lesního traktoru.

Ekonomika - mně auto stálo zhruba jako špičkový nový Duster. Jeho prodejní cena bude vyšší, k tomu žere o 2 litry méně, než Duster, při mém stylu jízdy spíš o 3. Při mém nájezdu je to po ČR cca 15-25 tisíc ročně. Když vyrazím na Sever, je ten rozdíl ještě daleko větší. Servis je o něco levnější, i když u obou aut předpokládám, že budou chtít jen základní údržbu a ani u jednoho se nedožiji ani výměny rozvodů. A to neřeším detaily jako je vnitřní prostor, radost z jízdy, dynamika, výbava a nebo bezpečnost.

U Ssangyongu jsem málem koupil Korando v benzínu. To je fakt překvapivě dospělé auto a mně se líbí :yes Cenově mě to ale vycházelo spíš na benzín, který tam moc nejede a docela papá. primárně mě tam odradila velká ztráta hodnoty, poměrně malý kufr (spát se v tom nedá) a řídká servisní síť. Ale jinak ano - tahle značka má potenciál, šla hrozně moc nahoru a makají na sobě

Jak říkám, Duster je chytře vymyšlené ekonomické auto, takové upřímné, vhodné na skákání kolem vesnického domu (to opravdu nemyslím nijak ve zlém, ba naopak). Motory to už bohužel má stejně našlapané moderními ekokurvítky, jako jiná auta, akorád jsou ta ekokurvítka od Francouzů.
Stavět ho nad Volvo a považovat vedle něj Volvo za hnusné je asi produkt sledování reklamy "Another one drives Duster" https://www.youtube.com/watch?v=cRUI-Z5hbiE, kdy modelky vlhnou a prožívají spontánní orgasmy při pozorování Dusteru v ceně jejich kabelky ;) :hand
volvo.jpg
:lol: :yes

Viktor - Buchanka je boží stroj, ale není tak úplně v kategorii civilních aut, o jakých je toto téma. Druhá věc je, že Vaculík je sice s Koubkem náš nejlepší auto novinář, ale on byl spokojený i s jízdními vlastnostmi Nivy na dálnici...
Óðinn á yðr alla
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od dracekvo »

Nijak jsem se tu nechtěl dotknout majitelů Dustera, nebo rozpoutat flame Duster vs vše ostatní.
Za tu cenu je Duster super auto.

Každopádně taky mi bylo vesměs jedno čím jezdím (dlouho jsem jezdil favoritem), dokud jsem si nepořídil rodinu. Takže dnes už bych do favorita, felicie či něčeho podobného nesedl, protože živím rodinu.

Od té doby mě zajímají i další věci. Jako jeho jízdní vlastnosti, chování karoserie a posádky při nárazech.
Pokud mohu ovlivnit výběrem vozu to, že při nehodě budu mít vyšší šanci na přežití a nebude to stát nesmysl (viz navrhované BVP), tak do toho prostě jdu a koupím to bezpečnější.

A řešit vzhled vozu? Dyť je to spotřební věc a né manželka, abych řešil jestli se mi líbí, nebo ne.

Ojetiny vs nové auto. U nového je sice super, že se nejspíše nebudete muset starat o servis, ale taky je to pěkně zaplacené. Jen tím, že odjedu od prodejce rázem přicházím o značnou část peněz.
Vždy jsem měl jen ojetiny. Nikdy jsem neměl problém se spolehlivostí či poruchovostí. Ono také záleží co si koupí člověk za ojetinu. Ojeté levné auto je prostě daleko horší a méně kvalitnější, jak ojeté auto které mělo jako nové pořizovací cenu milion.
Toto můžu porovnávat vždy, když sednu třeba do služební Oktávky, nebo ke kolegům do Opela. Ty auta se prostě chovají jinak, Při nájezdu 200 tis se chovají daleko hůře jak moje auto při nájezdu 300 tis. atd...
Naposledy upravil(a) dracekvo dne 09.12.2020 9:52, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
DeadMan
Příspěvky: 3046
Registrován: 30.04.2012 19:27
Bydliště: Slezsko

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od DeadMan »

Zde článek se srovnáním https://www.auto.cz/ssangyong-tivoli-1- ... kapitola=1

Já měl v minulosti dvě BMW (moje první auta). První byla E36 sedan, jako mlaďoch co loví kundičky jsem ho řádně vytunil. K&N filtr, výfuk Remus, plasty atd. Super kára ala rychle a zběsile. Ale to jsem byl sám a nevadilo mi do auta cpát prachy. Pak, když se měl narodit první syn, jsem ho prodal a koupil E46 v kombíku a už ho netunil. Ale taky to žralo peněz jak sfiňa. Za ty roky jsem tam vyměnil snad všechno. Od ramen, tlumičů, chladiče, výfuku, vodní pumpy, no nenapadá mě, co tam bylo ještě původní asi jen blok motoru a kastle co hnila :lol:

To je moje zkušenost s ojetinami.

Tady nikdo netvrdí, že Duster je lepší než Volvo. Ale za těch 335 tis bych znovu koupil nového Dustera, než ve stejné ceně to Volvo a o to tady jde ;)

Navíc každý není mechanik a já to nepovažuji za základní dovednost, umím zase jiné věci. Takže kupovat auto, které má tachometr stočený na polovinu, pravděpodobně bylo bouranéa je opravené bůh ví jak, není z pohledu bezpečnosti to pravé ořechové.

To, co dokáže Duster jsem si vyzkoušel na vlastní kůži a v minulosti o tom referoval i s fotkami. Jinak na trubce je toho hromada k vidění a nejedná se o žádnou reklamu.

Kdybych jezdil dálnice, tak si nekoupím SUV, ale ochcávku f dýzlu na hlínách :lol:

Čím si protiřečím, když chci za ušetřené peníze pořídit další jiné vybavení. Jak můžeš za mě posuzovat, co skutečně potřebuji? :roll:

Být to auto na pikaču, tak není tak úspěšné a nemá ho hromada Němců jako třetí auto v rodině ;)
You cannot kill me as I am already dead!
Uživatelský avatar
DeadMan
Příspěvky: 3046
Registrován: 30.04.2012 19:27
Bydliště: Slezsko

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od DeadMan »

Doporučuji si pečlivě a pozorně přečíst tento článek https://www.autoweb.cz/dacia-duster-cra ... euro-ncap/
You cannot kill me as I am already dead!
Uživatelský avatar
DanBlack
Příspěvky: 1478
Registrován: 02.02.2012 23:19
Pohlaví: malé, zrzavé
Bydliště: Severní Čechy

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od DanBlack »

Jojo, nedostatečné upozornění na nezapnuté pásy...nejdůležitější funkce nového vozu! :mrgreen:

BTW:
Asi nejlevnější současná čtyřkolka je Suzuki Ignis, i když žena tvrdí že je moc mrňavé a chce Vitaru. :chuckle
------------------------------------------------------------------
Štěstí neexistuje...jsou jen průsery co dobře dopadly.
Uživatelský avatar
DeadMan
Příspěvky: 3046
Registrován: 30.04.2012 19:27
Bydliště: Slezsko

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od DeadMan »

Nebo že se po nárazu otevřel kufr atd. To jsou ale číčoviny co :ne naopak ochrana dětí je na hodně slušné úrovni ;)

Vitara je za ty prachy fajn. Je dost oblíbená a potkávám ji poměrně často. Taky jsem nad ní přemýšlel.
You cannot kill me as I am already dead!
Uživatelský avatar
Ulfhednar
Příspěvky: 2584
Registrován: 09.06.2020 14:24
Pohlaví: muž

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od Ulfhednar »

Ani opakovaně pochválit nestačí, stejně je mi tvrdíte, že píšu, že je Duster na pikaču. Má taková diskuze cenu?

Deadmane, nevidím jediný důvod proč kupovat stočené auto. Když koupím auto od oficiálního dealera, které dva roky jezdilo a má ještě tři roky tovární záruku, mám šanci, že je stočené úplně stejnou, jako když mi bude tvrdit, že je nové. V obou případech musím věřit té samé právnické osobě. JAK konkrétně poznáte, že máte nové auto? JAK víte, že Váš "nový" Duster neměl před Vámi najeto pár desítek tisíc? ;) Dobře vybavený servis Vám z ročního auta, které stihlo nalítat 60k v pohodě udělá novou voňavku a poruší přitom stejné právní normy, jako když stočí ojeté. Nepoznáte nic, zvlášť když autům nerozumíte. V obou případech si na autě mohu ověřit ty samé věci, počínaje debatou se servisáky, přes ETKU, pojišťovny, po vlastního mechanika (s měřením laku, rengenem svarů a kontrolou papírů pod UV, když budu paranoidní) a rozum. To, že jste Vy nebyl schopen koupit slušné ojeté auto a koupil si nějaký střep neznamená, že je to obecné. Ano, nejste mechanik, já také ne a také dokážu jiné věci. Navíc není problém si mechanika zaplatit.

Duster za 335k a 4X4 bude vždy líný a bez výbavy, protože slušné nové Dustery 4x4 začínají zhruba na 450k.
Ano, potřebuji jezdit i dálnice, protože rád poznávám svět a mám trochu větší akční radius. A prostě představa, že jedu do Rovaniemi, Kastilie nebo Vologdy v Dusteru 1.6 je pro mně nepřitažlivá a zoufale neekonomická a nevidím k tomu nejmenší důvod. Fotky, které jste sem dával jsou opravdu hezké, ale třeba ta XC70 dokáže totéž. Pod břichem má stejně místa (vlastně víc, protože nemá dolů tolik vytrčené spodní ramena a pod nápravnicí nemá tak vystrčenou trubku výfuku a celý podvozek má uklizený a zakrytovaný viz obr. dole), 4x4 má sofistikovanější a je o "trochu" silnější. Je to spíš o gumách a řidiči, než autě. Projel jsem toto vlákno a pokud jste nemyslel fotky v jiných vláknech, tak všude má Váš Dastík sníh pod břichem, resp. na výšku pneumatik. Tj. méně než 20 cm nového sněhu. Nic extrémního na tom nevidím. To dá opravdu hodně aut, zvláště na adekvátních gumách. Ty dělají strašně moc. Pozor, nijak tím nezpochybňuji to, že v členitém terénu dá Duster víc, než dokáží různé Outbacky, CrossCountry, Scouty, Allroady... Problém je, že Duster je v terénu o trochu lepší, ale na silnicích mnohem, mnohem horší. V terénu, z pohledu majitele Defíka, je Duster nepoužitelný břichoplaz. Na konci devadesátek (je možné, že je to tak dávno?) jsme měli s kamarádem napůl Hlítku a jezdili s ní amatérské trialy (a nikdy nic nevyhráli, ale sranda to byla). Asi by to Duster nedal... Přesto a znovu - svůj smysl a určení má a v rámci toho určení je vymyšlen opravdu dobře a řadě lidí právem vyhovuje. Jen ta Vaše nevraživost k jiným autům je taková...

Je hezké, že argumentujete tím, že Vaše potřeby nemohu posuzovat (samozřejmě, že ne), ale proč pak zároveň drbete Zedíkovy Volvo a jeho přístup k bezpečnosti, když jeho potřeby také nemůžete posuzovat? Prostě když majitel Dusteru plive po Volvu, je to takové... :chuckle
A Váš argument s balistikou a polským kamionem byl věcně a logicky špatně, bez ohledu na individuální potřeby.
Moje potřeba je láska k mé rodině, ženě i dětem. A ta se projevuje mj. tím, zajistit jim na všech frontách bezpečí. Tam prostě Duster není volba ani kompromisní, a myslím že můj trezor není útlý.

Omlouvám se, že končím tuto debatu. Není racionální, spíš se mi zdá, že chcete za každou cenu dokázat superioritu auta, jehož jediná zásadní výhoda je cena, které je podřízena i kvalita, trvanlivost a bezpečí. Nutně to nepovede ke konstruktivním závěrům a shodě. Klidně můžeme pokračovat přes SZ, zde by to už bylo asi nepřínosné. :hand
Fabulous píše: 09.04.2015 1:07 Dacia Duster je jen taková náhražka opravdového auta pro ty, kteří na opravdové auto nedosáhnou :mrgreen: (ano, nemám rád auta dělaná jen pro dosažení nejnižší ceny).
...
Vidím to podobně, jako Fabulous, ale méně radikálně a s většími sympatiemi pro karpatského draka.

https://auto.pravda.sk/poradna/clanok/3 ... od-novoty/
Podvozek Dusteru, IMHO subtilní, členité a rezavé
Podvozek Dusteru, IMHO subtilní, členité a rezavé

Zadní náprava Volva. Poněkud robustnější a Volva fakt moc nehnijí...
Zadní náprava Volva. Poněkud robustnější a Volva fakt moc nehnijí...
Óðinn á yðr alla
zedik
Příspěvky: 987
Registrován: 29.03.2016 20:41
Pohlaví: muž

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od zedik »

Volvo má, nebo mělo 10let záruku na karoserii. Srovnávat s Dusterem prostě nemá význam, když nemáš osobní zkušenost.Jinak odkazovat na ncap crashtesty nemá moc význam. Většina výrobců to staví aby to ty testy splnilo, ale od reality se to dost odlišuje. Stačilo aby v USA změnili metodiku testování a najednou většina výrobců totálně propadla. Prošli myslím Volvo, Lexus s odřený a ušima mercedes myslím. Jinak propadly i koncerny. Takže nejlepší crashtesty jsou situace z provozu ty se daj na netu najít. Mimochodem, v Anglii je jedno jediný auto, v kterým za posledních 20 let nezemřel řidič při nehodě, překvapivě je to Volvo. K nákupu a servisu ojetiny - u nás je to loterie. Je to takovej českej přístup ojebavat servis co to jde a když už to je před rozsypanim prodat to. Osobně moje poslední tři auta byl dovoz Německo, od koncového majitele se servisní historií. A musím zaklepat - krom spotřebáku jako brzdy, tlumiče, olej jsem nic zásadního nikdy neměnil a jen jezdil. A to jsem předchozi ojetinou najel cca 140 000km a tou aktuální cca 85000km.Krom toho ta ojetina má LPG takže jezdím za náklady nějaký 1,2l nafty se skoro dvoutunovym autem co má 2,5l pětiválec, který je při dobrý údržbě prakticky nesmrtelnej narodil od těch nových maloobjemů honěných turbem nebo dvěma.
Uživatelský avatar
DeadMan
Příspěvky: 3046
Registrován: 30.04.2012 19:27
Bydliště: Slezsko

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od DeadMan »

Já nevím, jestli mluvím do dubu, nebo co je zde za problém :lol:

Opakuji, auto jsem koupil za 335 nové se zárukou 1.6 benzín 4x4.
Popsal jsem i způsob použití (žádné dálky a dálnice, nejdál jsem s ním byl v Českem ráji a nebyl problém, pravda služebku do Belgie bych v něm jet nechtěl, ale to jsem ani nikdy netvrdil).
Za ty stejné peníze bych ojeté Volvo u nás nekupoval (nějaké tahání vozů z Německa taky není pro každého).
A to dva roky staré Volvo od dealera asi nebude typická ojetina za pár korun (hádám, že pořád stalo víc než třeba ta nová Vitara).

Už si rozumíme? ;)

No a s těmi crash testy, hmm nevím no, asi jsou vážně ošizené, jinak by přece Duster nemohl dopadnout stejně, jako Volvo XC60 že, to dá rozum :D

Kdo má na auto za mega a půl ať si ho klidně koupí 8-)

Za mě jsou to jen vyhozené peníze, pokud to vyloženě nepotřebuji k práci.

No a tady bez komentáře https://m.youtube.com/c/DusterOffRoadT% ... HTODBuc%3D ať si každý sám řekne, jestli mu to stačí.
You cannot kill me as I am already dead!
Uživatelský avatar
Ulfhednar
Příspěvky: 2584
Registrován: 09.06.2020 14:24
Pohlaví: muž

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od Ulfhednar »

Snad to v tomto vlákně bude užitečné - protože u CIVILNÍCH aut s potenciálem fungovat při nějakých katastroficko-kolapsových scénářích je to časté řešení - hodím sem pár info o HALDEX spojkách a jak na ně.
Starají se o 4X4 ve všech Volvech, většině AUDI, většině VW (resp. všech nových), všech Seatech, Škodovkách, rozpadlických Bugatti Veyron a Lamborghini Aventador, v SAABEch ve většině nových Land/Range Roverů (počínaje Freelanderem 2), několika Opelech a Fordech (Kuga). Řada nových Subaru (s automatem) má v podstatě stejný "udělátor", jen vlastní konstrukce, v podstatě jde o Haldex.

Firma spadající pod Borg Wagner, továrna a sídlo ve švédské Landskroně.

Je to kapalinová viskozní spojka, která přenáší točivý moment na nápravy podle rozdílu otáček (původně). V první generaci nad tím ještě dost přemýšlela, takže si musely přední kola trochu hrábnout, než se přidal zadek. Že to nebylo šťastné, a to zejména v zatáčkách, kdy se najednou a s velkou silu přidal zadek, aby si to o vteřinu později rozmyslel, snad nemusím říkat.

Od Haldexu III (Freelander) trvá připojení zadku 1/24 otáčky předního kola.

Od čtvrté generace už není třeba žádný rozdíl otáček a vzadu je vždy "samosvorný" diferenciál. Auto hrabe na všechny čtyři permanentně.
Tato generace už umí poslat na jednu nápravu až 100% točivého momentu a 85% na jedno kolo zadní nápravy.
Haldex 4G v akci, ale moc tu není vidět práce kol (vypněte si zvuk):
https://www.youtube.com/watch?v=4pXGFp01aas

Nyní je aktuální V. generace, která stejně jako IV. posílá dozadu něco neustále a v řadě situací ani nečeká na náznak prokluzu (třeba rozjezd na plný automaticky pošle většinu výkonu na zadek).
Pátá generace hlavně přidala lepší použitelnost v běžném provozu - tím mám na mysli třeba to, že systému už nevadí různý průměr kol (nafouknutí či ojetí pneu) na nápravách, a umí jet s neplnohodnotnou rezervou. Tyto stavy předchozí Haldexy pomalu, ale jistě opotřebovávaly. Většina koncernových aut má u Haldexu V. generace i XDS - tedy elektronickou uzávěrku diferenciálu vepředu. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že to funguje parádně, ale má to svojí nevýhodu, ke které se dostanu.

I tady (na začátku) je hezky vidět, jak se Haldex V.G pokouší najít nějakou oporu pro kola (nejprve marně). Silniční pneu se v malé rychlosti zanesly komplet sněhem a nebylo o co se opřít žádným kolem. Po rozjetí už to fungovalo. Pozor, vypněte si zvuk -ta "hudba" je strašná:
https://www.youtube.com/watch?v=LGUMKPCmuik

Samozřejmě nejvíc za uši dávají autům Rusové, takže tady je třeba vidět na několika místech rozdíl v práci čtvrté a páté generace (minimální) a k tomu DSG (už docela velký rozdíl). Ale "davaj" a hrabe to relativně heroicky.
https://www.youtube.com/watch?v=0B-JgTzeObs
Tohle video s Foresterem z Ladogy je také docela dobré, přecijenom škodovka tahající z bahna Forejse není častý pohled:
https://www.youtube.com/watch?v=t66G-Be886g

Řekl bych, že v předchozích dvou videiích placatý auta předvádí více, než je patrné z DeadManových fotek s Dustíkem (které samozřejmě nejsou zdaleka limity Dusteru, protože s tím šikovný/drsný řidič na dobrých pneu také dokáže solidní čuňárny).

Každopádně ojeté poloteréní auto z Ruska bych si asi nekoupil :D

Zajímavostí je Octavia 4x4 druhé generace. Nejdříve měla Haldex 2G, po faceliftu (takový ty korejský světla vpředu) 4G. Tedy jde vlastně o dost jiné auto, co do chování pohonu.

SERVIS - novější Haldexy jsou v podobné situaci, jako byla M-16 v době uvedení do Vietnamu. Uživatelům se tvrdilo, že to nepotřebuje servis a ještě to dostalo špatné krmení.
Takže dříve se u VW udávalo, že olej se ve spojce musí měnit co 60tkm, nebo jednou za tři roky. Zároveň se měnil i filtr. Jenže u čtyřky a pětky zůstal jen limit tři roky a filtr je na fest. A to byl problém. Řada služebáků dokázala nalítat za tři roky klidně 150-180 tkm a to už Haldex prostě nedává. Někdy se dá Haldex i po takové době zachránit - proplachy po cca 1000km a vyčištění sítka. Jindy už umře. Drtivá většina bezmocně hrabajících Alltracků, Allroadů, XC90, Scoutů apod. jde na vrub totálně zanedbané držby Haldexu.
Zajímavé je, že Volvo stále u svých aut trvá na výměně 1x za 30tkm.

Takže moje servisní doporučení, jak se starat o tyhle auta:
1.) Po vzoru Volva (má identickou spojku) 1x za 30 tkm nechte vyměnit olej v Haldexu (pokud jste zručný a máte přípravek, můžete i sami, jde o dva šrouby). V autorizáku jsem za to zaplatil 1 670,- Kč sakumprásk. Myslím, že jde o směšnou částku.
2.) Jednou za 60 tkm , tj. každou druhou výměnu, nechte vyndat i čerpadlo Haldexu a vyčistit sítko. Je to asi půl normohodiny práce navíc k výměně oleje.
3.) Jednou za 90-100tkm nebo 1x5let nechte vyměnit olej v zadním diferenciálu. Na to se zapomíná. Je tam udávaný jako doživotní, ale u většiny aut to bude po 150tkm pěkné bahno. Nezapomeňte, že novější Haldexy jsou v permanentní čtyřkolky a diferenciál tam pracuje pořád. Olej do toho cpěte jen originál, žádné náhrady. Je drahý, ale dává se ho tam jen trochu. Nový diferenciál stojí 100k! Repase u Sixty pak 12-20k, ale musíte mu ho přivézt vyndaný. Tohle doporučení bych si dovolil dát ke všem autům a převodovkám. Doživotní náplň je spíš do konce záruky!
Pokud nebudete dodržovat výše uvedené, neznamená to, že Vám 4x4 po pár letech umře. Může makat dál, ale šance na zhoršování až ztrátu funkčnosti rapidně rostou.

Elektronické "špéry" - princip je jasný a jednoduchý - pokud se jedno kolo na nápravě začne protáčet, elektronika ho přibrzdí, aby druhé kolo nepřicházelo (díky diferenciálu o krouťák). Funguje to? Pokud je to dobře nastaveno tak se dá říct, že skvěle. Haldex 5G s XDS a zadní elektrošpérou vyhrabe opravdu hodně.

Tak kde je zrada? Samozřejmě v principu. Pokud se budete extrémním sněhem a bahnem brodit dlouhé kilometry, začnou Vám "hořet" brzdy. Ne, není to tak, že projedete kousek bahnem a sněhem a bude Vám hořet auto. Viz to video z Ladogy, kde se nezdá, že by jen přejeli kus vlhké louky. Spíš musíte počítat, že při častém používání v bahně a hlubokém sněhu se Vám bude dost snižovat životnost destiček a kotoučů. Na druhou stranu nejsou drahé (kupte ATE - kvalita stejná jako originál, protože dělají pro Koncern) a ten systém moc často nepotřebuje brzdit. Mě se třeba nepovedlo nasimulovat aby se zapnul, ani když jsem blbnul na hodně rozbahněném poli (sousedovo, po sklizni a domluvě, měl i nachystaný traktor a marně se těšil, jak mě bude tahat). Prostě to zimáky a prostá distribuce mezi nápravami daly.

Závěr: Haldex není samozřejmě rovnocenný plnohodnotnému "mechanickému" pohonu 4x4, zvláště se špérami, ale dokáže relativně dost, zejména v posledních generacích. Vyžaduje údržbu, která je snadná, rychlá a levná, ale v podstatě nezbytná. Pro dlouhodobé terénní zatížení se, stejně jako všechny ostatní mezinápravové spojky, nehodí.
O to je smutnější, že pravověrné off-roady mizí pod tlakem greténů ze světa. Odchází i Pajero... :(
Óðinn á yðr alla
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od dracekvo »

Mě se třeba na těch pravých offroadech nelíbí ten systém 4x4, kdy se připíná předek natvrdo.
Je to taky takovej kočkopes. Musíte přemýšlet dopředu, kdy to zapnout a hlavně se s tím nedá jezdit po silnici, takže vás zadek co nechtíc prohrábne taky klidně může hodit do škarpy.
Pravý offroad 4x4 (tj. stálá 4x4 + 3 špéry) má snad jen Mercedes G a Toyota LC80. Možná ještě více aut, kdyťak mě někdo doplní. Pak třeba co jsem měl u Jeepa redukční převodovku 242. Tak taky měla stálý náhon na všechny 4 a jen se zamykala. Proti přiřaditelnému předku se tyto auta chovají na silnici daleko jistěji.
Auta co mají špéru i na předku se snad dají spočítat na prstech.

Nicméně, nevýhoda všech těhle pohonů, kde se něco spíná natvrdo je ten, že když to dostane do ruky nějaká lopata, tak to dokáže velice rychle zničit. Naproti tomu tyhle spojky u osobáků jsou celkem blbuvzdorné a na účely pro které jsou tyto auta konstruovaná, plně dostačující.
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4361
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od bivoj »

dracekvo píše: 09.12.2020 14:28 ...Pak třeba co jsem měl u Jeepa redukční převodovku 242. Tak taky měla stálý náhon na všechny 4 a jen se zamykala. Proti přiřaditelnému předku se tyto auta chovají na silnici daleko jistěji...
Jen dodám, že 242 má pochopitelně také "přiřaditelný předek"... Klasický SelecTrac NP242 u Jeepa je asi nejlepší přídavka co může u ofa být. Ve standardní konfiguraci má 4 režimy (mimo ještě neutrálu, pochopitelně):
4x2 - náhon pouze na zadek - prostě standardní zadokolka.
4x4 fulltime - přiřazení předku s mezinápravovým diferenciálem (takže použitelné kdekoliv, i na asfaltu)
4x4 half-time - přiřazení předku s uzamčením mezinápravového difu (do terénu)
4x4 + redukce - redukovaná 4x4 se zamčeným mezidifem.

Z "civilních" offů je velmi dobrou verzí XJ po facelitu s AMC I6 4.0L + AW-4 + NP242. Nesmrtelný motor, nesmrtelná převodovka, nejlepší přídavka. Snad jen ta spotřeba je trochu bolístka. A taky to, že sehnat dnes dobrej nezrezlej kousek je umění.
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Uživatelský avatar
DanBlack
Příspěvky: 1478
Registrován: 02.02.2012 23:19
Pohlaví: malé, zrzavé
Bydliště: Severní Čechy

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od DanBlack »

Ještě chvíli a dojde i na Tatru... :mrgreen:

Obrázek
------------------------------------------------------------------
Štěstí neexistuje...jsou jen průsery co dobře dopadly.
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od dracekvo »

bivoj píše: 09.12.2020 14:50 Jen dodám, že 242 má pochopitelně také "přiřaditelný předek"
No jo, na to jsem zapoměl, Protože tohle jsem tam nikdy nezařadil :D Jelikož nemá v předu volnoběžky, tak mi nedávalo smysl na to jezdit.
Odpovědět