BRDM a jiné vojenské samohyby

Transport suchou i mokrou nohou, jakožto i vzduchem.
Odpovědět
Skalik
VIP
Příspěvky: 343
Registrován: 24.11.2012 16:29
Pohlaví: muž

BRDM a jiné vojenské samohyby

Příspěvek od Skalik »

Zakládám toto vlákno, aby jsme probrali použití vojenských OT pro PA dobu. A to jak z technické tak i ze stránky vhodnosti pro PA.

Za tím jsem prováděl jen lehký resarch na internetu a první kandidát na tuto pozici je BRMD. Dále je zajímavý SKOT.

Pro začátek je asi důležité si ujasnit k čemu to vozidlo chceme, BRMD má zoufale malou přepravní kapacitu. SKOT je vpodstatě pancéřovaný nákleďák, ale dle různých reakcí na internetu se nejedná zrovna o vzor spolehlivosti s potenciálem zásadních závad (viděl jsem fotky ukroucené královské hřídele) a také hodně poznámek o tom, že servis znamená spoustu boulí na hlavně, protože na nic není místo. Dynamické parametry taky nejsou nijak oslnivé.

V případě BRMD by mohlo užitnou hodnotu zvýšit instalace moderního turbo dieselu. Dle firmy co modernizuje tyto vozidla se po výměně motoru podařilo dosáhnout o 38% lepší spotřeby, což je celkem zásadní číslo.

K té PA stránce jsou dvě nevýhody. Musíte se registrovat na policii, aby vám vůbec tenhle stroj někdo prodal a taky je to dost nápadná záležitost a potencionální cíl. Na druhou stranu balistická ochrana je příkladná, z V3S vás sundám za použití pistole, když si počkám ve křoví u cesty.
Uživatelský avatar
sigmark
VIP
Příspěvky: 3349
Registrován: 14.08.2012 20:43

Re: BRMD a jiné vojenské samohyby

Příspěvek od sigmark »

BRDM je bajecny strojek - kdyz vykuchas tu protileteckou(pruzkumackou) verzi, tak je tam hnedky mista habakuk. delaly se i perstavby na transporter maleho roje s dvirkama po stranach, potom muzes klido vysadit 6 lidi, 4 lide se v tom v klidu vychrapou. rch verze ma navic ochranu proti nbc, dofuky, plave to. navic, da se za to zaprahnout vozejk, cimz se kapacita velmi zvysi. pokud mas k disposici bezpecne stani, tak se neni ceho obavat. a vozidlo, ktery je schopny dat 110 do kopce po silnici v tride lehkych obrnencu jen tak nenajdes.
Uživatelský avatar
Leon Chamel
Rozpadlík
Příspěvky: 409
Registrován: 12.03.2012 16:25
Bydliště: Haná

Re: BRMD a jiné vojenské samohyby

Příspěvek od Leon Chamel »

Souhlasím s tím, že jsou to báječné stroje a super hračky. Názor na jejich vhodnost do těžkých časů se pak přímo odvíjí od toho, jaký typ rozpadu kdo očekává. Tato vozidla mají velmi dobrou průjezdnost a balistickou odolnost. Ale tím výčet jejich výhod dle mého názoru bohužel končí a nastupuje dlouhý seznam nevýhod, jako třeba obrovská spotřeba, nutnost speciální registrace, potenciální problémy s ND i servisem, nápadnost nebo naprostá nepoužitelnost v dnešní době...
Je to jen můj osobní pohled, ale ne každý vojenský materiál, vyrobený pro potřeby válečné mašinérie, je vhodný pro civilní použití v PA době. Při navrhování této techniky se počítalo s potřebným logistickým zázemím, pro armádu tedy není problém takovou techniku krmit ani opravovat, ale pro civila je to na samé hraně nebo už spíše za ní... A to už dnes, natož v období všobecného nedostatku zdrojů.

Předělávka na moderní TD by sice snížila spotřebu (řekněme na min. 30 l/100 km..?), ale zároveň zvýšila finanční náročnost projektu, přinesla admistrativní problémy (např. nemožnost registrace na veteránské značky) a především výrazně zkomplikovala opravy pohonné jednotky v polních podmínkách... Jde to proti PA duchu doby - zprimitivnění. Leda by to nějaký šikula předělal na dřevoplyn :)
Uživatelský avatar
sigmark
VIP
Příspěvky: 3349
Registrován: 14.08.2012 20:43

Re: BRMD a jiné vojenské samohyby

Příspěvek od sigmark »

kdyz mas policajta, ktery tyhle veci na vojne ridil, a technika tezke mechanizace z armady, tak jde vsechno lip. a pocita se s jednim na dily... drevoplyn uz by mel byt sranda
Skalik
VIP
Příspěvky: 343
Registrován: 24.11.2012 16:29
Pohlaví: muž

Re: BRMD a jiné vojenské samohyby

Příspěvek od Skalik »

6 lidí po vykuchání vnitřku to už mi přijde poměrně zajímavé.

Co se týče použití v dnešních časech, beru to jako koníček, stejně jako moje KTM, užitná hodnota nula, ale je to prdel. :devil

Veteránský papíry řeší provoz i na silnici jen to chce řidičák skupiny C. Přestavba na td motor papírově není problém, pokud na to nebudu dávat věci co jsou patrné z venku tak výměna motoru za jiný není pro vete noty problém. Rozmýšlím dvě varianty motoru a to buď z us pick upu 5,9td cummings nebo ford 7,3td power stroke váha 7 tun bude limitně blízko maximálně naloženému pick upu s přívěsem a mám obavu zda by motor s převodovkou nebyl dlouhodobě přetížený i prázdným autem. Jako použitelnější varianta se mi jeví motor ze středního nákladního vozidla, jako výhodu bych viděl tu, že když vyberu obvyklí model motoru bude tu na něj podstatně víc dílu něž na prastarý ruský vojenský ohv V8. Spotřebu 30l nafty bych asi považoval vzhledem k celkové hmotnosti spíš za maximum při normálním provozu.

Ohledně dostupnosti dílů, bylo by vhodné se poptat lidí co s tím v armádě jezdili, případně při vlastním provozu kontorlovat stav a předzásobit se dílama které považujeme za spotřební a potenciálně se kazící.

Použitelnost v PA bych viděl pouze v případě nutnosti opustit dům kde teď žiju, což by byla prostě a jednuduše evakuace, protože se jedná o bývalý statek v případě PA počítám se setrváním na místě. Jakožto evakuační vozidlo s plnou nádrží by svoji úlohu splnilo myslím dobře. Nebo pro případné cesty mimo komunytu. Nepočítám, že bych s tím jel přez půl evropy a tak by mě spotřeba ani servis moc trápit nemusel.
Uživatelský avatar
Fabulous
Administrátor
Příspěvky: 8788
Registrován: 17.09.2011 21:33
Pohlaví: nevím, skryto ve špeku
Bydliště: Praha a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: BRMD a jiné vojenské samohyby

Příspěvek od Fabulous »

7,3 Duramax jsou extremne zivotne motory. Dej vedet jestli neco spachas...
Uživatelský avatar
sigmark
VIP
Příspěvky: 3349
Registrován: 14.08.2012 20:43

Re: BRMD a jiné vojenské samohyby

Příspěvek od sigmark »

brdik (uvazuju tedy ot65) si s csepelem tolik nevezme ne? veril bych ze rusky brdm 2 30 litru mozna i jo, ale ta madarska modifikace by mela byt o dost kultivovanejsi...osobne bych byl pro nechat tam to, pro co je to staveny, a resit spis alternativni palivo. etanol, drevoplyn na benzinaku, olej u tech kdo prejdou na naftaka.
urbanwarrior
VIP
Příspěvky: 810
Registrován: 24.08.2012 22:16

Re: BRMD a jiné vojenské samohyby

Příspěvek od urbanwarrior »

Obávám se, že živit tyhle cvalíky v PA bude asi jiná liga, než na kterou mám. Spíš bych se zajímal o opatření, aby ke mně žádný takový krasavec s delegací od místního warlorda nedorazil.
Skalik
VIP
Příspěvky: 343
Registrován: 24.11.2012 16:29
Pohlaví: muž

Re: BRMD a jiné vojenské samohyby

Příspěvek od Skalik »

Sigmark: tohle všechno je o tom na co se připravuješ, pokud počítáš s nutností se přesunout na delší vzdálenost, nebo jezdit "častěji" tak dřevoplyn dává logïku, ale pokud já přemýšlím o BRMD (2) jako evakuačním vozidle, tak musím mít natankováno a ne roztápět dřevoplyn to se blbě zdrhá :D

Urbanwarrior: to je asi všechno o tom na co se chystáš a jak to vidíš. Na vožení sena ke kravce je to pravda nepraktické už teď natož v PA. Ale nezapomínal bych na jednu vlastnost co se tomu nedá upřít, přinejhorším je to prima barikáda co má vlastní kola a slušnou balistickou odolnost. Rádio svobodná evropa by mohlo vyprávět :lol:
srejby
Příspěvky: 100
Registrován: 26.11.2012 20:10

Re: BRMD a jiné vojenské samohyby

Příspěvek od srejby »

BRDM máme ještě na útvaru, moc to nejezdí ale, jízda je v tom zajímavá.
Docela slabej benzínovej motor (při jízdě neni skoro slyšet).
Jak je to s poruchovostí nevim,ale jestli je spotřeba a spolehlivost typicky "Ruská" tak si moc dlouho nepojezdíte.
Díly uš taky nejsou sranda armáda se všeho zbavuje, např. na UAZe 452 na skladě nemáme nic.

OT-64 Sloužil sem s tím i v zahraničí a to je to poslední co bych si vybral. Maximálně bych si z toho udělal kryt.
Jen pro zajímavost, OT 64 má cca 272 mazacích míst
srejby
Příspěvky: 100
Registrován: 26.11.2012 20:10

Re: BRMD a jiné vojenské samohyby

Příspěvek od srejby »

Použitelnost v PA bych viděl pouze v případě nutnosti opustit dům kde teď žiju, což by byla prostě a jednuduše evakuace, protože se jedná o bývalý statek v případě PA počítám se setrváním na místě. Jakožto evakuační vozidlo s plnou nádrží by svoji úlohu splnilo myslím dobře. Nebo pro případné cesty mimo komunytu. Nepočítám, že bych s tím jel přez půl evropy a tak by mě spotřeba ani servis moc trápit nemusel.[/quote]
"
Je třeba brát v potaz ,že tento typ techniky je vybaven vzduchovou soustavou (nafoukat OT-64 cca 15min)
Jako únikový auto to nebude moc vhodné ,protože při jízdních výkonech takto staré techniky vás v kopci předjede i babeta
Uživatelský avatar
sigmark
VIP
Příspěvky: 3349
Registrován: 14.08.2012 20:43

Re: BRMD a jiné vojenské samohyby

Příspěvek od sigmark »

brda do kopce? babeta? fakt ne...ani omylem. felda by mela problem. ten motor (kamarad mu rika bublak) je snad i nejak odhlucnovany prave kvuli pruzkumakum, mam pocit. pry kdyz s tim jezdili na hranici tak to kdyz jeli krokem bylo VELICE tiche vozitko. a to je dalsi deviza, je to tiche vozidlo, a to se sakra hodi...
pocita se s nim jako s evakuacnim, nasledne po pripojeni voziku take jako s transporterem prave do mestske jungle (barikadky, vraky, neudrzovane silnice, zriceniny domu do ulic apod).

skalik: drevoplyn ma tu vyhodu ze muzes porad mit plnou nadrz a prehodit pripadne i na ni, respektive v pohotovostnim rezimu lih nebo benzin(i o propanu se uvazovalo), nasledne pak drevoplyn, ale stale s moznosti prechodu na kapalna paliva...
Skalik
VIP
Příspěvky: 343
Registrován: 24.11.2012 16:29
Pohlaví: muž

Re: BRMD a jiné vojenské samohyby

Příspěvek od Skalik »

srejby: SKOTA jsme úspěšně vyřadili z důvodu nespolehlivosti. BRMD 2 umí 90km/h na rovině, takže to o tom kopci bych zrovna na tenhle kus techniky nevztahoval. Má to 7 tun a v případě instalace modernějšího td motoru bude dynamika ještě lepší.

Když se dá jako pohotovostní vozidlo používat V3S tak proč ne BRMD.

Ale důrazně dodávám, že tohle vozidlo bych si chtěl pořídit v první řadě protože se mi líbí ne kvůli vlastní paranoie. Spíš přemýšlím zda by se v PA dalo nějak zužitkovat jinak než jako barikáda :oops:
Uživatelský avatar
sigmark
VIP
Příspěvky: 3349
Registrován: 14.08.2012 20:43

Re: BRMD a jiné vojenské samohyby

Příspěvek od sigmark »

viz muj predchozi prispevek - s BRDM (je to BRDM, nic jineho) bych se nebal odstrcit z cesty ohorely vrak, nebo projet tramvaji napasovanou nastorc do ulice. ma to dofuky, plave to (na ryby i do terenu :-) co vic si muzes od auta prat. a navic to ma zlej kukuc.
Skalik
VIP
Příspěvky: 343
Registrován: 24.11.2012 16:29
Pohlaví: muž

Re: BRMD a jiné vojenské samohyby

Příspěvek od Skalik »

Ten drevoplyn pri zachovani puvodniho pohonu je hodne zajimava volba, ale i tak me asi vic laka pouziti TD motoru kvuli ty srande v pred PA dobe. Chtěl bych vidět xichty sousedu :twisted:

Koukal jsem na nabídku a už od pohledu je to dost předrenovační stav. Mám docela obavu zda na to budou díly ..
maci
Příspěvky: 770
Registrován: 24.06.2012 23:22

Re: BRMD a jiné vojenské samohyby

Příspěvek od maci »

Ten dřevoplyn se nedá skladovat? Mít doma vyvíječ dřevoplynu, nějaký kompresor, který by to natlačil do nádrže. (třeba od LPG) Viděl bych v tom výhodu, že by si se doma ohřál a zároveň dělal strategické zásoby pohonného média. |Pak by to pouze stačilo přepustit do vozidla.
Uživatelský avatar
sigmark
VIP
Příspěvky: 3349
Registrován: 14.08.2012 20:43

Re: BRMD a jiné vojenské samohyby

Příspěvek od sigmark »

skladování:
na to aby mělo smysl to musíš zkapalnit, a to znamená hodně výkonný kompresor. dá se jezdit i na plynný, např v praze na jezdily myslím busy ( takový velký pytel na střeše). ale je to nepraktické z hlediska průstřelnosti pytle. komín díru snese, pytel ne.

diesel: jako PApalivo by mohl sloužit olej, ale jeho výroba není tak jednoduchá jako dřevo na špalíčky. stejně tak líh. nebyly náhodou tatrovky 805 nebo V3S tzv multifuel? že se do toho daly nalít i strusky z pálení slivovice?
maci
Příspěvky: 770
Registrován: 24.06.2012 23:22

Re: BRMD a jiné vojenské samohyby

Příspěvek od maci »

Zemní plyn taky není zkapalněný a dojezd na jednu nádrž není zrovna malá. Těch 200km by to snad dalo?
Uživatelský avatar
Fabulous
Administrátor
Příspěvky: 8788
Registrován: 17.09.2011 21:33
Pohlaví: nevím, skryto ve špeku
Bydliště: Praha a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: BRMD a jiné vojenské samohyby

Příspěvek od Fabulous »

Dřevoplyn se přeci neskladuje. Každý motor má vlastní vyvíječ. Zatopíš a jedeš.
Uživatelský avatar
sigmark
VIP
Příspěvky: 3349
Registrován: 14.08.2012 20:43

Re: BRMD a jiné vojenské samohyby

Příspěvek od sigmark »

otázka nestojí jestli se skladuje, ale jestli je skladovatelný. samozřejmě vyvíječ je nejpřímější cesta, ale start se odkládá než se zatopí, a to je potencionální problém. kdyby se to dalo přehodit za chodu, bylo by to super (start na kapalné palivo, po roztopení kotle hop na dřevoplyn. to by na karbecovám motoru mělo být proveditelné ne?
Odpovědět