Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Transport suchou i mokrou nohou, jakožto i vzduchem.
Odpovědět
mortinto
Příspěvky: 242
Registrován: 17.02.2012 20:47
Pohlaví: i černoch by záviděl
Bydliště: Praha

Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od mortinto »

Dal jsem si tu práci a prolezl jsem celé fórum. Našel jsem tu mnoho zajímavých a užitečných informací. Ale na dopravu elektromobilem jsem nenarazil. Je to mé oblíbené téma. Pro stát a monopoly, které ho ovládají je velmi výhodné když jezdíme auty na benzín a naftu. Stát vybírá z paliv nekřesťanské spotřební daně, automobilové koncerny jsou zainteresované na výrobě složitých a a komplikovaných, rozuměj poruchových, spalovacích motorů. Obchodníci s ropou vydělávají na jejím prodeji a my jsme všichni rukojmí.

Byly doby, kdy na silnicích jezdilo více elektromobilů, než aut se spalovacím motorem. Vše se obrátilo když byl vynalezen elektrický startér. Akumulátory byly velké a těžké, benzín levný.

Situace se ale začala obracet v době ropných krizí. Každá automobilka má dnes připravený elektromobil, jen ho začít vyrábět. Namísto toho jsme oblbováni předraženými parodiemi na téma elektromobil a jsme přesvědčováni o tom, že baterie jsou stále těžké, drahé a prakticky nepoužitelné.. Úspěšné elektromobily jsou organizovaně likvidovány a stahovány z trhu a nahrazovány hybridními auty, které sice kousek ujedou na baterky, ale také mají spalovací motor, ten zdroj nevysychajících zisků..

V letech 1995 až 2000 Peugeot vyráběl elektromobil s dojezdem 120 km na jedno nabití. Ze sériově vyráběného Peugeotu 106 vyhodili spalovací motor, převodovku a spojku. Na jejich místo usadil elektromotor a těžký, NiCd akumulátor. Tyhle auto stále jezdí, většinou na původní sadu akumulátorů..

Dnes, o 15 let později, se stále stejným způsobem přestavují sériově vyráběné automobily. Přestavěná Fabie stojí 750. tisíc.. ČEZ prodává elektromobil za 800 tisíc bez DPH, tedy, bratru za MegaKč, který v létě ujede 120 km a v zimě s bídou 70, protože i topení má na elektřinu. Tato auta jsou ekonomický nesmysl. Nedokáží ujet dostatek kilometrů na to aby se začaly vyplácet. Jejich účel je jediný.. Negativní reklama na elektromobily.

O bateriích LiFeYpo4 se tu už píše, a to v souvislosti s ostrovními Fotovoltaickými systémy. Tyto baterie jsou noční můrou automobilového průmyslu. Vydrží 3.000 nabíjecích cyklů a teprve poté začne pomalu klesat jejich kondice. Tedy, auto, které vydrží 10-15 let bez potřeby drahých náhradních dílů. Jsou dostatečně výkonné a lehké na to, aby se s jejich pomocí dal postavit cenově dostupný elektromobil s dojezdem 200 a více kilometrů. Ale o tom příště..
mortinto
Příspěvky: 242
Registrován: 17.02.2012 20:47
Pohlaví: i černoch by záviděl
Bydliště: Praha

Ekonomika provozu

Příspěvek od mortinto »

Tunové auto potřebuje pro ujetí 100 km 10 až 12 kWh. Běžná zásuvka, jištěná 16-ti Ampérovým jističem je schopna dát 3 KWh za hodinu. (230Vx16A = 3.680 W). Tedy, nočním proudem ve své garáži každou noc dokážete bez problémů nabít auto na 200 km jízdy, pokud jste baterky při minulé jízdě vybili do mrtě. Pokud chcete nabíjet rychleji (třeba u pumpy nebo před hospodou či kadeřnitvím) potřebujete 3-fázovou nabíječku. Ta je schopna Vám při 16-ti ampérovém jističi dát až 20kW. Tedy, za méně než hodinu dobito na dojezd domů.

Jednofázové nabíječky z praktických důvodů odebírají ze sítě proud cca 14 A a neznámou zásuvku je dobré po půlhodině nabíjení zkontrolovat. Pokud nevypadla během první půlhodiny, už nevypadne. Takových zásuvek je po naší zemi už dost a další mohou snadno vyrůst. Sdružení elektromobily má stovky zájemců o zřízení dobíjecích stanic.

Pokud auto budete nabíjet nočním proudem, tedy za méně než 2 Kč / kWh, bude vás jeden kilometr stát 0,24 Kč.. Pokud budete dobíjet na vysoký tarif (dejme tomu 5 Kč / kWh) budete jezdit za 60 haléřů na kilometr.

Pokud budete akumulátory dobíjet denně a vyměníte je hned jak dosáhnete 3.000 nabíjecích cyklů, bude vás opotřebení baterií stát 40 Kč denně za předpokladu, že budete mít dvě sady akumulátorů (120.000 Kč) Na první sadu akumulátorů ujede auto 120 kilometrů. Druhá sada baterek už přidá trochu méně, protože auto ztěžkne.. tedy, získáte navíc 80-90 km dojezdu. Ve skutečnosti si pořídíte auto s jednou sadou akumulátorů, zjistíte, že vám to bohatě stačí na 80 až 90% jízd. Časem se plácnete přes kapsu a přikoupíte další sadu akumulátorů. A za 10 let, až první sada začne pomalu ztrácet kapacitu, tak si pro sichr přikoupíte třetí..

Tou dobou už dávno budete mít doma vlastní elektřinu z dřevoplynového generátoru, vodní turbíny nebo fotovoltaiku, která v té době bude stát zlomek dnešních cen. A nebo se tou dobou bude svět pomalu vzpamatovávat z VP a vy stále budete mít čím jezdit.. A když nebude kam, tak kvalitní akumulátory v garáži budou zásobovat dům elektřinou. vyrobenou přes den sluníčkem nebo v motoru na dřevoplyn či jiné svinstvo, který spustíte na pár hodin denně..
Naposledy upravil(a) mortinto dne 19.02.2012 14:14, celkem upraveno 2 x.
mortinto
Příspěvky: 242
Registrován: 17.02.2012 20:47
Pohlaví: i černoch by záviděl
Bydliště: Praha

Elektromobil je prostě jiné auto..

Příspěvek od mortinto »

Už liberecký rodák Ferdinand Porsche úspěšně umístil elektromotory přímo do kol. Tedy, žádný diferenciál, žádná spojka, žádná převodovka. Jen pár drátů.. Dnešní moderní elektromobily mají docela jinou koncepci než současná auta se spalovacím motorem. Žádná korodující samonosná karoserie z plechů, ale bytelný, pevný rám svařený z nerezu či hliníku, který nese akumulátory. Ty jsou pod podlahou auta.

Karosérie z kompozitu či sklolaminátu stejně, jako starý dobrý dříč Trabant. Na tomhle autě nemá co shnít. Nesmí. Protože jinak by akumulátory přežily elektromobil. Moderní elektromobil umí běžně to, co automobily vyšší střední třídy. Má ABS a jezdí jako automat. Sundáte nohu z toho, čemu se v běžném autě říká plyn a auto rekuperuje, tedy vrací energii zpět do akumulátorů. Jízda dopředu a do zadu se určuje tlačítkem. Žádná řadící páka.. Jen "plyn" a brzda pro případ, že by vám do cesty vlezla babička kamikadze nebo černá kočka.

Elektromobil se velmi snadno udržuje, není na něm prakticky nic, co by se významněji opotřetřebovávalo nebo rozbíjelo. Oprava a údržba je čistá práce, žádné ruce po lokty špinavé od oleje.

Dovednosti, které získáte při jeho opravách či dokonce výrobě využijete k výrobě elektřiny pro další vaše stroje. Orat elektrickým traktorem také není žádná utopie. Spíše vyrobíte elektřinu pro elektromotor než dostatek píce pro koně či vola. Elektrický traktor vám nikdo nesežere a asi ani neukradne, protože ho nebude mít kde nabíjet. A pokud ukradne, daleko nedojede.
Fjord
VIP
Příspěvky: 797
Registrován: 05.07.2011 0:50

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od Fjord »

Je dost smutný, že popojíždědla na ekolgický pohon už byla dávno vyrobena a prototypy dávno vyrobeny a připraveny na hromadnou výrobu-jen jaksi po tomto kroku se to vždy "záhadně" zastavilo a nedělo se dál nic. Důvod je docela "jednoduchý" . Mastné uplatky na zničení tohoto směru a vyhrožování zabitím. Ti, kdo vlastní ropu si přeci nedají vzít své zdroje-mají na to peněz dost, aby určovali pravidla.

Mortinto:
elektromobil samo beru i na solární pohon. Už je i autíko na pohon H2O -jen to rozjet. A myslím, že se v budoucnu objeví další technologie-které budou fungovat na dost jiných principech. "Tajná" vláda je před světem o 50 let ve předu-jen si to syslí pro sebe.
Naposledy upravil(a) Fjord dne 19.02.2012 17:31, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od dracekvo »

To je sice hezká představa, ale pořád staví na tom, že bude dostupná elektrika za současné ceny.
Uživatelský avatar
Sehr
Příspěvky: 265
Registrován: 11.01.2012 21:04
Pohlaví: i černoch by záviděl
Bydliště: Praha/Kolin

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od Sehr »

Nebylo by levnejsi dat vypoved v praci a za usetrene penize za auto si nekolik let z nich zit? :D
mortinto
Příspěvky: 242
Registrován: 17.02.2012 20:47
Pohlaví: i černoch by záviděl
Bydliště: Praha

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od mortinto »

Sehr: To je slovo do pranice a dost jednoduché řešení, které mne rozhodně nenapadlo.. :-D

Jenže já mám práci, která mne těší a baví. A elektromobil na vlastní elektřinu mne do ní doveze. A že budu mít vlastní elektřinu, to si piš, jsem totiž elektrikář - revizák.

Takže se dohodneme: Ty mne budeš zásobovat vajíčky, brambory a dalšími potravinami, a já ti za to budu platit. Klidně si pak seď doma a hlídej vesnici. Jsem nahluchlý, papíry na pistoli mi asi jen tak nedají, maximálně tak na malorážku v klubu sportovní střelby..

Já budu spokojen, že žena s dětmi jsou v bezpečí a ty nebudeš potřebovat auto :-D
Uživatelský avatar
MRAK
VIP
Příspěvky: 3020
Registrován: 13.01.2011 11:02
Bydliště: Sever

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od MRAK »

Ta myšlenka elektroauta je zajímavá ...

pokud tomu dobře rozumím, máš už to nějak vymyšlené - je tu šance na nějakou realizaci?

docela by mě to zajímalo

:yes
Uživatelský avatar
Karlos
Rozpadlík
Příspěvky: 4681
Registrován: 21.12.2010 19:31
Bydliště: Velká Morava

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od Karlos »

Mortinto: pozn. pokud ti daji na malorazku, daj ti i na plnotucnou kulovnici, z hlediska zakona je to stejne ;)
Uživatelský avatar
Ježura
VIP
Příspěvky: 1154
Registrován: 19.04.2011 22:19
Bydliště: Štatl

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od Ježura »

Mortinto:Jestli si nahluchlý to možná ani ze zdravotního hlediska nemusí být taková překážka. Zkus zajít za svým doktorem a zeptej se ho jestli by ti dal papír na zdravotní způsobilost na ZP s tím co máš. Za to nic nedáš. Jestli v tom nemáš jiné překážky jako trestní minulost nebo psychické problémy které máš v spisech tak to nebude problém a já na tvém místě bych do ZP šel ihned toho se neboj.
Tady už jsem ovšem offtopic.. ale nedalo mi to
Uživatelský avatar
Milli
Příspěvky: 342
Registrován: 28.12.2011 22:52
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha, Znojmo

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od Milli »

Vážení rozpaďáci,
trošku tomuto tématu rozumím. Elektromobil je skvělá myšlenka. Tramvaje, trolejbusy, elektrické lokomotivy, to je současná praxe. Bohužel u automobilu je problém v zásobování elektrickou energií. Celá řada automobilek se snažila funkční elektromobil vyrobit, včetně renomovaných firem jako Siemens nebo VW.
Dokážeme vyrábět lehké elektromotory s výkonem desítek kW. Dokážeme vyrábět lehounké karoserie, ale neumíme vyrobit levný akumulátor s kapacitou 30kW a životností alespoň pět let. 30 kW proto, že tolik se dá získat z jednofázové zásuvky 16A za deset hodin v garáži.

Nebudu se pitvat detaily, ale odborníci se shodují na tom, že v nejbližším horizontu deseti, dvaceti let dostanou elektromobily šanci maximálně jako malá městská vozidla s akčním rádiem do 30 kilometrů.

Avšak s rostoucím daňovým zatížením pohonných hmot je pravděpodobné, že dojde k širšímu rozšíření hybridních pohonných jednotek.

Hezký večer
Uživatelský avatar
Sehr
Příspěvky: 265
Registrován: 11.01.2012 21:04
Pohlaví: i černoch by záviděl
Bydliště: Praha/Kolin

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od Sehr »

Ja bych to videl na drevoplyn. Takovy traktor ulehci cloveku dost prace.
mortinto
Příspěvky: 242
Registrován: 17.02.2012 20:47
Pohlaví: i černoch by záviděl
Bydliště: Praha

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od mortinto »

Milli: Jel jsem v Peugeotu 106 pana Vegra.. To je ten z výroby v letech 1995 až 2000. Vyhodil NiCd akumulátory a dal tam LiFeYPO4.. Dojezd 500 km na jedno nabití. Jsi obětí klamavé reklamy automobilových koncernů. Tyhle akumulátory vydrží 3.000 nabíjecích cyklů s plnou kapacitou. Tedy, při každodenním nabíjení skoro 10 let.. Koukni se na Tesla Roadster nebo Ellika..

Pan Vegr, předseda o.s. elektromobily má připravenou čtyřkolku (to je právnický terminus technicus. kvůli individuální homologaci a připuštění do silničního provozu) která ujede na jedno nabití buď 100-120 km, nebo 190 - 210 km, pokud si připlatíš za druhou sadu baterií. To ti bude bohatě stačit. A do Chorvatska pojedeš buď autovlakem nebo půjčeným karavanem, co ušetříš během roku na benzínu můžeš vrazit třeba do půjčovného a ještě ti zbude na luxusní dovču.

Na jiném místě se pokouším dát do kupy partu lidí, kteří by vytvořili výrobní družstvo či akciovku na jejich výrobu. Bude to stát do 300 tisíc i v té luxusní variantě. Skvělá práce pro PA obec před PA.. I ty akumulátory bychom mohli časem v některé z našich vesnic vyrábět, Lithia je v Česku dostatek.

Sehr: Traktor se spalovacím motorem je těžký a když k němu ještě přidáš generátor dřevoplynu.. Navíc motory nových traktorů by tuto změnu paliva asi dost těžce rozdýchávaly. Kde po PA vezmeš originální náhradní díly? Když spalovat dřevoplyn, tak v bytelném stabiláku, který opravíš v kovárně. Na pole bych jel s 8-kolým traktůrkem, který nebude při orbě a dalších pracech tolik udusávat půdu. V každém kole elektromotor. O žních na něj oblékneš kombajn. jedna platforma ti tak poslouží nejméně 2x Taky by se to dalo vyrábět. Energetické zemědělství tomuhle konceptu říkám. Společná výroba potravin a elektřiny.
colek
VIP
Příspěvky: 686
Registrován: 18.02.2011 18:36
Pohlaví: muž
Bydliště: Vysočina

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od colek »

Pokud by to bylo tak jednoduché ja k tvrdíš,tak by to byl takovej kšeft,že bys na to sehnal prachy hned.Jinak pamatuju dobu,kdy sovětští výzkumníci usilovnou masáží rozdojili kozla. :D
Uživatelský avatar
MRAK
VIP
Příspěvky: 3020
Registrován: 13.01.2011 11:02
Bydliště: Sever

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od MRAK »

aha, maslostroj 8-)
mortinto
Příspěvky: 242
Registrován: 17.02.2012 20:47
Pohlaví: i černoch by záviděl
Bydliště: Praha

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od mortinto »

Hoši, já vás do ničeho nenutím. Než se mi budete pošklebovat, tak se koukněte na http://elektromobil.wz.cz/ je tam "PROJEKT MINI" Chlap, co to postavil posledních 15 let zachraňuje elektromobily a technologii má v malíku. Není zájem něco takového vyrábět sériově. Automobilky o to nestojí, autoservisy o to nestojí, stát se toho bojí a benzínky, rafinérie a naftařské společnosti jakbysmet. Volení zástupci Lidu jsou podplacená banda vyžírků. Koukni se na film "kdo zabil elektromobil" Pak pochopíš, o co tu jde..

Pokud chci mít elektromobil, který nebude předražená ekonomická blbost, musím si ho postavit sám. Nebo s partou kamarádů, co ho chtějí také. Maximálně decentralizovat výrobu, aby se to nedalo zaříznout tím, že že vyhoří výrobní hala postavená na dluh od banky. Hoši, vy nevíte, proti čemu stojíme. Hlavně že máte sbalené ruksaky do lesa.. :-D
Uživatelský avatar
MRAK
VIP
Příspěvky: 3020
Registrován: 13.01.2011 11:02
Bydliště: Sever

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od MRAK »

Na tom cos napsal je hodně pravdy.
Taky za sebe říkám, že mě ta myšlenka zajímá.

Jak jsi prosímtě daleko s realizací?
Uživatelský avatar
Venet
Příspěvky: 1122
Registrován: 12.01.2011 22:48

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od Venet »

" Jak jsi prosímtě daleko s realizací?"
Tak to by som aj ja rad vedel. Ked uz pre nic ine, tak tie akumulatory su moooc zaujimave. Idem o nich zistit viac.....
mortinto
Příspěvky: 242
Registrován: 17.02.2012 20:47
Pohlaví: i černoch by záviděl
Bydliště: Praha

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od mortinto »

teď je to na panu Vegrovi.. Navrhnul jsem sehnat lidi pro založení výrobního družstva, kteří by se složili na stavbu prototypu za účelem homologace k provozu na pozemních komunikacích a kteří by to pak začali vyrábět pro sebe a pro známé, kteří nejsou manuálně zruční.. Vytvořili by základní síť servisu a rozptýlené výroby.

Pan Vegr je slušňák, nechce lidi zklamat. Nejraději by nějakého velkého investora, který by do toho dal prachy.. Jenže mu nedochází, že tomu investorovi pak někdo nabídne ještě víc prachů, aby to nechal chcípnout.

Výrobní družstvo třeba o 50-ti lidech by potřebné prachy na prototyp také dalo dohromady a uplatit 50 lidí, co chtějí být svobodní a nezávislí a jezdit svým elektromobilem nikdo jen tak snadno nezastaví..

Takže to auto je už skoro dva roky v říši snů a představ, ač už mohlo dávno jezdit.. Pokud se do půl roku nerozhoupe, zkusím to dát za úkol nějakým studentům dopravy a designu.. Já o něm vím asi tak necelé dva měsíce a hned se mi zalíbilo.

Každá PA obec by to klidně mohla vyrábět. Jedni by si navíc, kromě kompletace vzali na starost třeba lisování trafoplechů na elektromotory, další by vyráběli nějaké mechanické díly, které se nedají sehnat ve vyhovující kvalitě od automobilek, třetí by dělali elektroniku, tedy regulaci, rekuperaci a nabíječky. Další třeba lihové bufíky na vytápění aby se v tom dalo jezdit i v zimě. A v každé PA vesnici by byla parta elektrikářů, kteří by stavěli dobíjecí stanice, nejlépe s dřevoplynovým stabilákem (výrobek další PA obce) a solární parkoviště.. :-D ČEZ by se z toho brzy picnul a Kalousek taky..
Maximus
VIP
Příspěvky: 6526
Registrován: 12.01.2011 19:24
Bydliště: ČSR

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od Maximus »

Zní to zajímavě, ale má to své ale. Pro rozvoj tohoto byznysu je potřeba mít dostatek či spíš přebytek elektrické energie. V PA době by byl po elektřině hlad - na elementární svícení, provoz el. nástrojů pro domácí a komunitní dílny, provoz laptopů, vysílaček ... . Stabilák na dřevoplyn také plánuji mít doma, ale na jeho provoz to chce mít také stabilní přísun dřeva (v místě kde jsem, tak to není problém) ale v mnohých oblastech ČR by provoz sporáků na dřevo (na čem jiném vařit v PA situaci?), získávání palivového dřeva (zde snad ani jiná rozumná alternativa není) a např. vozidel a stabiláků na dřevoplyn znamenal konec veškerých dostupných dřevin během velice krátké doby.

Samozřejmě v místech, kde by byla nějaká vodní turbína, solární či vodní elektrárna, tak by se daly elektromobily navíc využít pro stabilizaci zbytků elektrické sítě (něco jako akumulačky v současnosti).

Výrobu lithiových akumulátorů v PA době si také neumím moc představit. Je to relativně složitá technologie - osobně třeba vím kde a jak lithium těžit (teoreticky určitě :evil:), ale dostat se od natěžené rudy až k fungujícím článkům je hooodně dlouhá cesta.

Zde je z wikipedie stručně popsána technologie:

Při výrobě se vychází z rudy spodumenu, který se zahřívá na 1 100 °C, aby došlo ke změně modifikace, která má menší hustotu. Ta se promývá kyselinou sírovou při 250 °C a z výluhu se získává síran lithný. Ten reaguje s uhličitanem sodným a kyselinou chlorovodíkovou za vzniku nerozpustného uhličitanu lithného a rozpustného chloridu lithného. Uhličitan lithný se kompletně převede na chlorid.

Kovové lithium lze průmyslově nejsnáze připravit elektrolýzou roztaveného chloridu lithného, protože je čistý chlorid nejlépe získatelný a má relativně nízkou teplotu tání. K přípravě lithia je možno použít i snadněji tavitelnou směs chloridu lithného a chloridu draselného. V současné době se vyrobí okolo 10 tun lithia ročně.

Železná katoda 2 Li+ + 2 e- → 2 Li
Grafitová anoda 2 Cl- → Cl2 + 2 e-

V laboratoři lze k přípravě lithia použít i elektrolýza chloridu lithného rozpuštěného v pyridinu.

Toto je jen pro zajímavost web o ložiscích rud,nerud a energetických surovin na našem území:
http://geologie.vsb.cz/loziska/loziska/loziska_cr.html

Prostě ty lithiové akumulátory beru jako největší slabinu systému - příliš složité pro PA dobu. Pro současnost (resp. scénář pomalého "vyhnívání") je to ale zajímavý "Business Projects", který stojí za ekonomické zvážení.

Edit: Navíc lithiové akumulátory mají dost krátkou životnost (řádově několik málo let) a to by asi přinášelo v PA dost komplikací s logistikou, ale na druhou stranu mít v této situaci funkční "manufakturu" na výrobu Li-Ion akumulátorů by byl hodně dobrý byznys.

Jinak idea elektrotraktoru mě docela nadchla, nebyl by ale traktor na dřevoplyn praktičtější?
Odpovědět