Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Transport suchou i mokrou nohou, jakožto i vzduchem.
Odpovědět
tom384
Příspěvky: 467
Registrován: 10.05.2020 14:05

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od tom384 »

Spalovak samozrejme. I v cesku existuji benzinky kde si nenatankujes protoze nejsi zakaznik. To ze je ted jizda do Chorvatska jednodussi se spalovakem asi nikdo nerozporuje. Dulezity je, ze i s elektrem to jde a problem je jen chybejici infrastruktura. Ta se casem urcite vybuduje. Otazka je jetli tempo vystavby infrastruktury bude stacit pokryvat narustajici potrebu.
Uživatelský avatar
devlop
Příspěvky: 3748
Registrován: 22.09.2014 19:52
Pohlaví: muž

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od devlop »

"Ta se casem urcite vybuduje. Otazka je jetli tempo vystavby infrastruktury bude stacit pokryvat narustajici potrebu."

a o tom to je, tohle se totiž nemá šanci sejít. Uměle vynucená globální elektrifikace dopravy převáží možnosti a rychlost výstavby infrastruktury a to vůbec nemluvíme o tom hlavním, zdrojích energie v souvislosti s rušením a zákazem provozu uhelných elektráren. Když chceš mít opici, musíš mít na banány a v této i blízké době budou tyto banány velmi nedostatkové zboží.

" I v cesku existuji benzinky kde si nenatankujes protoze nejsi zakaznik"
dotaz: kolik jich je a v jakém poměru jsou k benzínkám, kde natankuje každy, kdo má doprdele díru? ;)
Naposledy upravil(a) devlop dne 16.07.2021 8:47, celkem upraveno 2 x.
Zapadlo
Příspěvky: 998
Registrován: 24.08.2014 19:59
Pohlaví: muž

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od Zapadlo »

S elektrem do Chorvatska to teď jde právě proto, že je jich na silnicích minimum.
Až zkusí do Chorvatska jezdit řekněme deset procent elektromobilů z celkových nájezdů, začnou pro vás, příznivce super-moderních-ekotechnologií zajímavé časy.
Germanik1
Příspěvky: 2614
Registrován: 21.02.2020 21:51
Bydliště: Praha

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od Germanik1 »

A to neřešíme některé dieselové motory, po schopné chroustat Babišovo řepku rovnou ze samoobsluhy. A ta se pěstovat určitě bude.
Udělám co musím
tom384
Příspěvky: 467
Registrován: 10.05.2020 14:05

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od tom384 »

Zapadlo píše: 16.07.2021 8:43 S elektrem do Chorvatska to teď jde právě proto, že je jich na silnicích minimum.
Až zkusí do Chorvatska jezdit řekněme deset procent elektromobilů z celkových nájezdů, začnou pro vás, příznivce super-moderních-ekotechnologií zajímavé časy.
Zatimco opacna strana tabora si zajimave casy na teto trase muze zazit uz ted ;-).
tom384
Příspěvky: 467
Registrován: 10.05.2020 14:05

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od tom384 »

Germanik1 píše: 16.07.2021 8:47 A to neřešíme některé dieselové motory, po schopné chroustat Babišovo řepku rovnou ze samoobsluhy. A ta se pěstovat určitě bude.
To neni argument. Existuji elektroauta ktere nabijes z kazde zasuvky.
tom384
Příspěvky: 467
Registrován: 10.05.2020 14:05

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od tom384 »

devlop píše: 16.07.2021 8:39 "Ta se casem urcite vybuduje. Otazka je jetli tempo vystavby infrastruktury bude stacit pokryvat narustajici potrebu."

a o tom to je, tohle se totiž nemá šanci sejít. Uměle vynucená globální elektrifikace dopravy převáží možnosti a rychlost výstavby infrastruktury a to vůbec nemluvíme o tom hlavním, zdrojích energie v souvislosti s rušením a zákazem provozu uhelných elektráren. Když chceš mít opici, musíš mít na banány a v této i blízké době budou tyto banány velmi nedostatkové zboží.

" I v cesku existuji benzinky kde si nenatankujes protoze nejsi zakaznik"
dotaz: kolik jich je a v jakém poměru jsou k benzínkám, kde natankuje každy, kdo má doprdele díru? ;)
Vlamujes se do otevrenych dveri. To ze je jizda se spalovakem na dlouhe trasy v soucasne dobe jednodussi jsem uz psal.
MarS
Příspěvky: 501
Registrován: 22.03.2020 11:28
Pohlaví: muž

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od MarS »

Možná by nebylo na škodu připomenout, že vlákno se jmenuje Jak se levně dostat do práce a ne Čím objet planetu. Takže problém, jak se dostat do Chorvatska bych sem asi úplně netahal, protože se tu pak asi těžko najde nějaká shoda ;))
PeFi
Příspěvky: 2713
Registrován: 15.03.2014 13:01
Pohlaví: i černoch by záviděl

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od PeFi »

NoobsRush píše: 16.07.2021 0:24 No, něco jsem chtěl napsat, ale raději ne.
Jednoduše.
Vy nechcete vidět řešení, i když stojí nahovno, prostě nechcete pochopit, že by se to dalo řešit a i dneska. Doporučuju navštívit na youtube Rich Rebuilds a další, kde je borec schopny rignout softwarově utopeny tesly a wall chargery. Opravdu si jako myslíte, že se za par let nenajde i u nás skupina lidí, která si vesele udělá "černý nabíječky", popř si udělá duální soft na autě? STK se taky ojebává, jde jen o to jak rychle se lidi naučí ojebávat tohle.
Zabezpečení Tesly bylo (a možná) stále ještě je docela prachbídné, na youtube je video ukazující jak rychle bylo možné ukrást Teslu - stačil k tomu smartphone. To o čem se bavíme my využívá technologie používané pro bankovnictví a to je úplně jiná liga.

Teoreticky není problém udělat vlastní nabíječku a taky vlastní battery management, nicméně dělat automotive elektroniku tak, aby spolehlivě fungovala je opravdu hodně vysoká liga. Mi zatím téměř každá neoriginální elektronická komponenta v autě začala poměrně rychle blbnout: je dost rozdíl jestli zlobí parkovací sensory či handsfree a nebo jestli se ti zblázní battery-management, což znamená třeba i požár. Takže hodně štěstí s neoriginální elektronikou do auta. (Jediná výjimka o které vím, je autoalarm od Jablotronu, který i po 18 letech a 250 000 km stále ještě funguje. Fakt smekám :yes )

Druhý a to mnohem větší problém bude získat výrobcem auta popsané digitální certifikáty k softwaru, který bude komunikovat prostřednictvím STK přímo s "ministerstvem dopravy". Pokud někdo dokáže obejít TLS, tak se nebude pinožit s černým nabíjením a bude rovnou vykrádat bankovní účty.

Dále pak si pak všimni jak se vypočítává škoda způsobená distributorovi při černém odběru elektřiny. Soud nezajímá kolik elektřiny jsi odebral, ale škoda se vyčíslí podle toho kolik elektřiny jsi odebrat mohl, kdybys odebíral neustále maximum možné kapacity přípojky. A tady po tobě nepůjde distributor, ale berňák.

Očekávám, že stát časem zdaní elektřinu podobně jako palivo, protože někde si ty peníze státní rozpočet nahrabat musí. Navíc lze čekat, že ze střednědobého hlediska elektřina ještě před zdaněním může zdražit na dvojnásobek (z cca 40 EUR/MWh na 80 EUR/MWh) pokud nám hodí vidle do jaderné energetiky, tak klidně i na trojnásobek, protože zelené zdroje prostě nebudou schopny pokrýt požadavky, výroba elektřiny z plynu je jediná cesta (aneb proč se němci tak drali o Nordstream) a Rusové nejsou dost hloupí na to, aby plyn nezdražili, když po něm bude obrovská poptávka.
----
Co se výpočtu jak 1 km elektormobilem přijde na 0,4 Kč, tak jsi zapomněl uvažovat:
- účinnost nabíjení kolem 85% (a to jsem docela optimista)
- provoz v zimě, kdy bude 15kwh/km v Eniacu při normálním provozu jen nedostižným snem.
- skutečnost, že se bavíme o tom, že elektřinu stát dříve nebo později zdaní, aby nahradil výpadek příjmů - nafta stojí 10 Kč/litr, dalších 20 Kč jsou daně.

Ano, zatím je možné jezdit levně a nabíjet elektřinou z vlastní střechy. Až to začne státu vadit, tak se situace velmi rychle změní a místo současného cca 1 Kč/km budeme ještě rádi za 5 Kč/km + inflace ...
Uživatelský avatar
devlop
Příspěvky: 3748
Registrován: 22.09.2014 19:52
Pohlaví: muž

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od devlop »

PeFi - skvěle shrnuto, ještě bych k tomu dodal - a pak do toho ještě příjde EU a v případě nepodepsání rámcové smlouvy např. pro příjem migrantů, státu omezí příjem elektrické energie, viz nynější vydírání Švýcarů, které bylo postováno v jiném vlákně. Elektřina prostě bude v budoucnosti bičem na občany a členské země EU, ale to asi předpokládal kde kdo, že k tomu jednou dojde. Jen někteří si to nechtějí připustit, že se to začíná dít právě teď a ještě "tomu tleskaj" (kupují si a podporují elektromobilismus).
Wdog
Příspěvky: 514
Registrován: 15.05.2013 15:43

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od Wdog »

mengele píše: 16.07.2021 0:14 ...
Pak je tu servis-co se asi tak rozbije na autě, které má jen podvozek, baterku a elektromotor? Navíc největší položku v ceně elektromobilu dělá baterka-a jakmile se budou baterky dělat u nás, tak cena klesne o statisíce-to není dohad, to je snadno dohledatelný vývoj.
...
S tím servisem asi může být ještě hodně lidí dost překvapeno. Zkus si zvednout kapotu moderního elektromobilu. Budeš překvapen, že je motorový prostor plný součástí. Je tam chlazení motorů, chlazení baterie, vytápění baterie, klimatizace, běžná baterie 12V ... atd.
Asi je třeba spíše zodpovědět otázku, co elektromobil proti normálnímu autu vlastně nemá: samotný spalovací motor, převodovku (zatím), výfuk, velkokapacitní chladič, alternátor, startér.
Navíc má hlavní baterii a vysokonapěťové okruhy, měniče napětí, chladiče baterie a elektromotorů, nezávislé topení, a je koncipovaný jako zcela závislý na elektronice.

Osobně si nemyslím, že servis e-mobilu bude dlouhodobě jednodušší a už vůbec ne levnější. Sice odpadnou pravidelné výměny oleje v motoru a předražený olej ve značkovém servisu, ale ty servisy si ty peníze vezmou jinak. Třeba prostřednictvím práce specialisty elektronika (programátora), který bude stát pětinásobek sazby normálního mechanika. Co se první podělá na moderních autech? elektronika. Samotné e-auto si o servis prostě řekne a bez něj se vůbec nerozjede, ať již k servisu bude skutečný důvod nebo ne. ... když ve spalováku nebudeš 5 let měnit olej, tak jsi sice prase, ale auto ti pořád pojede. .. no i když u těch moderních přechytralých bonzovacích aut si nejsem jistý.

Cestou asi bude přímý pronájem od automobilek, který již bude mít tyto vícenáklady pokryté, ale levné to nebude.
tom384
Příspěvky: 467
Registrován: 10.05.2020 14:05

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od tom384 »

PeFi píše: 16.07.2021 11:01
Co se výpočtu jak 1 km elektormobilem přijde na 0,4 Kč, tak jsi zapomněl uvažovat:
- účinnost nabíjení kolem 85% (a to jsem docela optimista)
Kdybys sis poradne precetl ten MarSuv post kde uvadi realne zmereny data, tak bys vedel ze meril energii pred nabijeckou. Tvych 85% ucinnosti uz je ve vypoctu zohlednenych. Co se tyce budoucich dani, spis nez dan za KWh cekam nejakou vic scecifickou dan. Neco jako dan za ujety km. No a ten provoz v zime je otazka. Pokud mas auto v garazi kde nevychladne, tak v zime pojede stejne jak v lete. Kdyz uz jedes, tak se baterie udrzi na provzni teplote sama.
Germanik1
Příspěvky: 2614
Registrován: 21.02.2020 21:51
Bydliště: Praha

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od Germanik1 »

Napadá mě trochu jiná otázka. Když bude "jen" 1.000 000 elektoaut, která se budou nabíjet jen jednou denně, o kolik by vzrostla zátěž přenosové soustavy a celková roční spotřeba el. energie v ČR? V době hroziciho poklesu výroby elektřiny? A o kolik by vzrostla spotřeba Evropy, která se chystá na větníky a solární panely? A když bude jako posledních 10 dnů v Německu, nebo chumelit, neumím si to představit
Udělám co musím
MarS
Příspěvky: 501
Registrován: 22.03.2020 11:28
Pohlaví: muž

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od MarS »

tom384
Ano, ujeto poctivých 18.5km na 2.73kWh odebraných ze sítě neboli za necelých 7kč nočního proudu. Jinak napsal jsem trchu blbě tu trasu, je to 8km do města a 8km zpět.

Pefi má pravdu, že elektrický auta ušetří hlavně díky faktu, že benzín je zatíženej spotřební daní, o tom žádná. Vtip je vtom, že do tý doby než se to srovná, můžu třeba 5 let jezdit levnějc a i když mi možná vzroste cena elektřiny díky dani na 3x, tak jsem pořád na 1.2Kč/km to neni asi žádnej průser.

Germanik1
ano infrastruktura na smělý plány plánovačů z Bruselu neni a bude to problém, na tom se tu myslim shodnem.
tom384
Příspěvky: 467
Registrován: 10.05.2020 14:05

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od tom384 »

Germanik1 píše: 16.07.2021 12:11 Napadá mě trochu jiná otázka. Když bude "jen" 1.000 000 elektoaut, která se budou nabíjet jen jednou denně, o kolik by vzrostla zátěž přenosové soustavy a celková roční spotřeba el. energie v ČR? V době hroziciho poklesu výroby elektřiny? A o kolik by vzrostla spotřeba Evropy, která se chystá na větníky a solární panely? A když bude jako posledních 10 dnů v Německu, nebo chumelit, neumím si to představit
Teoreticky, pripad moji rodiny. Ted najedu 15kkm za rok. Spotreba elektroauta 20kwh/100km. CCA - 8kWh/den. Prenaseno prevazne v noci mimo spicku na levny proud, takze alspon pro muj pripad nepotrebujes postavit zadnou elektrarnu navic a nepotrebujes posilovat prenosovou soustavu.
Germanik1
Příspěvky: 2614
Registrován: 21.02.2020 21:51
Bydliště: Praha

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od Germanik1 »

Tak myšlenka nestála. I kdyby byla průměrná denní spotřeba na auto jen 12 kWh, bylo by to denně 12 kWh X 1 000 000. Jedinec se dneska se svojí spotřebou ztratí, ale jen 1 000 000 aut u nás, nepočítám zbytek Evropy, a ani nepočítám všechna auta u nás, ale kdo tu elektriku vyrobí? To mám věřit, že to na provozu sítě nepoznám? O ceně nemluvím.
Udělám co musím
Germanik1
Příspěvky: 2614
Registrován: 21.02.2020 21:51
Bydliště: Praha

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od Germanik1 »

Nejsem v řádech gWh??
Udělám co musím
tom384
Příspěvky: 467
Registrován: 10.05.2020 14:05

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od tom384 »

A ted si zaspekuluju ja.

Cina a Indie za 10 let bude spotrebovavat ropu na jednoho obyvatele stejne jak je to bezne v Evrope a Americe. Spotreba ropy stoupne 2X, zacne byt nedostatek tehle suroviny a na tento nedostatek zareaguje OPEC tim ze da cenu 300$ za barel. Cena na cerpacich stanicic stoupne na 100kc/l. Pak se vycerpaji nektera loziska a otevrit nove bude o dost nakladnejsi nez to bylo drive, protoze se budou nachazet v hure pristupnych oblastech. Cena 600$ za barel, litr naturalu za 150kc. Co bude ale horsi, aby stat zajistil chod kriticke infrastruktury, tak zacne omezovat prodeje. Benzin bude na pridel. Staty co budou mit vybudovanou infrastrukturu prejdou na elektro a Cesi budou v nejblizssi hospode (nebo na internetu :-)) nadavat na stat, protoze dal se nedostanou. Vetsina mladych se odstehuje do zemi kde se podari udrzet normalni zivot a cesko zdecimovane ekonomickou krizi pohlti oligarchove typu Babise a Okamury . Nakonec se to tady cele rozkrade a rozproda zahranicnimu kapitalu.
tom384
Příspěvky: 467
Registrován: 10.05.2020 14:05

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od tom384 »

Germanik1 píše: 16.07.2021 12:45 Tak myšlenka nestála. I kdyby byla průměrná denní spotřeba na auto jen 12 kWh, bylo by to denně 12 kWh X 1 000 000. Jedinec se dneska se svojí spotřebou ztratí, ale jen 1 000 000 aut u nás, nepočítám zbytek Evropy, a ani nepočítám všechna auta u nás, ale kdo tu elektriku vyrobí? To mám věřit, že to na provozu sítě nepoznám? O ceně nemluvím.
Tak kdyz uz mas data tak proc tu uvahu nedotahnes do konce? 12kWh (ja psal 8kWh :-, ale tak dejme si tam 50% rezervu) za den 1 000 000 aut 12kWh za den celkove. Za rok 4.4TWh. Celkova produkce el. energie dneska je 88TWh za rok. Narust spotreby o 5%.
Naposledy upravil(a) tom384 dne 16.07.2021 13:21, celkem upraveno 1 x.
PeFi
Příspěvky: 2713
Registrován: 15.03.2014 13:01
Pohlaví: i černoch by záviděl

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od PeFi »

tom384 píše: 16.07.2021 11:50 Kdybys sis poradne precetl ten MarSuv post kde uvadi realne zmereny data, tak bys vedel ze meril energii pred nabijeckou. Tvych 85% ucinnosti uz je ve vypoctu zohlednenych.
Já vycházel z toho, co psal mengele o "Enyaqu". Standardně se uvádí, že e-auto potřebuje zhruba 15 kWh/100 km (což je těch jím uvedených 0,4 Kč/Km při 2,5 Kč/kWh), na což se ale reálně odebere ze sítě cca 18 kWh.
MarS se s lehkou nohou v ideálním počasí dostal na cca 15kW/h, neboli jel z pohledu průměrných nákladů nadprůměrně úsporně.
Když si elektromobilista zapne klimatizaci nebo vytápění, tak se ta energie někde vzít musí a není jí málo.
Odpovědět