Ulfhednar: Elektromobilita neni likvidace venkova, venkov je naopak jedine misto, kde muze levna elektromobilita rozumne fungovat.
Ve meste si muzete koupit Teslu za mega a pul a pak cekat pul hodiny na rychlonabijecce a pripadat si, jak jste uzasne ekologicti. Protoze z patnacteho patra panelaku si prodluzku nehodite, ani kdyby se povedlo zaparkovat nekde u nej. Navic z mesta je potreba casto jet daleko (40-100km), protoze kousek po meste se da vetsinou zvladnout i sockou, kdyz na to prijde. Nabijet je potreba rychle, protoze u toho cekate na nabijecce, coz klade uplne jine naroky na baterky, nabijecku, konektory (najednou nestaci klasicka 16A jednofazova zastrcka, protoze na oficialnich nabijecich stojanech neni zasuvka, ale Mennekes, nebo v horsim pripade CHADeMo, ke kteremu je potreba elektronika komunikujici s nabijeckou).
Na vesnici si uz dneska v pohode koupite za 30-150 tisic nejaky Peugeot 106 (levnejsi s polomrtvymi baterkami, nebo bez baterek), nejakou nemeckou prestavbu, nebo neco podobneho. Narvete do toho baterky, jake budou vyhovovat (do prace a zpatky 25km dohromady - vyrazena zalohovaci olova ze sberny, nebo NiCd z jesterky, na vetsi dojezdy asi nejaka jeta lithia), auto si stezovat nebude, protoze je tak stare, ze ho zajima jenom napeti, nabiji se to 500W - 2kW, protoze takovy zdroj je levny a za noc to nabije, takze to je jedno. Staci to strcit do zasuvky na svetlo v garazi, nebo pripadne na leto na par solarnich panelu z druhe ruky ze zrusene solarni elektrarny (prachaci si muzou koupit i nove) a jezdite jednoduchym autem temer zadarmo (a to i s letosnimi cenami elektriny). Zadne starosti s rozvody, motorovym olejem, prevodovkou, svickami, civkami. Resi se jenom podvozek, brzdy a pred technickou zakytovat diry.
Peugeot 106 je sice auto na hovno. Ale ta zminovana Felicie je jeste vyrazne horsi, takze to neni zrovna prohra. Blbe je, ze krome dvou Peugoetu a dvou Citroenu neni moc z ceho vybirat a vsechno je spis o nahode, co se povede v Nemecku najit.
Par upozorneni pro lidi, kteri by se chteli inspirovat, ale nic o tom nevedi
-----------------------------------------------------------------------------------------------
1. Pri nabijeni LiION/LiPOL/LiFePO4 baterek je potreba mit elektroniku, ktera hlida napeti KAZDEHO! clanku extra a odpoji nabijeni pri prekroceni napeti v manualu (4.20V pro prvni dva typy, s LiFePO4 zkusenosti nemam). Jinak i pri malem prebiti dojde ke zniceni baterek a pri vetsim mohou zacit horet! Prodava se to pod nazvem BMS.
1.1. Hodi se hlidat i minimalni napeti pri vybijeni, hrozi zniceni clanku
1.2. Hodi se balancer, aby mely nabite clanky stejne napeti, ale pri dost podobnych clancich se to da resit zarovkou s krokodylkama a voltmetrem.
1.3. Nikdy nenabijejte pri teplotach baterek pod 0 celsia (takze na zimu je potreba izolace, topeni baterkam apod. - taky zkuste topenim nezapalit izolaci, ani baterky).
1.4. Na clanky 18650 se vyvody boduji a neletuji. Letovat se mozna daji nizkoteplotni pajkou (lidove cinem) PbSnBi s teplotou tani okolo 120 stupnu a vykonou pajeckou (lidove pajkou), ale videl jsem to jenom v ukrajinskem videu a netusim, jakou potom mely zivotnost.
1.5. Doporucuji nenabijet pres 4.10V/clanek (plati pro LiION a LiPOL).
1.6. Jedna se o jedine baterky, se kterymi se da i se starymi a pouzitymi dostat na dojezdy okolo 100km a vys. U olova a NiCd je 100km zhruba limit pro nove baterky a to uz vazi nekde mezi 1/3 a 1/4 hmotnosti celeho auta.
2. NiCd clanky (ani originalni z Peugoetu, ani z jesterky) nikdy nedolevejte kyselinou (je v nich louh, skonci vam to vrouci v xichte) a nikdy nevylevejte nabite (mohou zacit horet).
2.1. Nenabiji se malym proudem. Proste ho ignoruji.
2.2. Vyzaduji formatovani - pokud dlouho staly, bude dojezd po prvnim, druhem a tretim nabiti postupne absurdni, zoufaly a spatny.
2.3. Cim vetsi berete proud, tim vic klesa napeti a dostavate mensi vykon. To sice plati pro kazdou baterku, ale tyhle to maji hodne vyrazne. Staci slapnout na plyn do kopce a mito 120V tam je 100V a s tim 16% energie v haji. Takze 2x vetsi baterka bude mit vice, nez 2x vetsi dojezd.
3. Olova se v mrazech smi nabijet jen malymi proudy (20 hodin a vice na plne nabiti). Elektrolyt se v zime nestiha michat.
3.1. Gelovky z UPSek snesou vybijeni tak 1/5 kapacity (100Ah baterka da 20A)
3.2. Startovaci baterky nema smysl do elektromobilu ani montovat. Pokud jsou v serii s trakcnimi o stejne kapacite, tak to chvili pojede a pak zjistite, ze na 12V baterce je 1V a zpod zatek strika horka kyselina. A pokud se tomuto vyhnete, tak stejne vydrzi par (desitek) cyklu.
3.3. Nikdy do nich nelijte louh, je v nich kyselina! Viz 2.
3.4. Pri dlouho trvajicim vybiti sulfatuji desky a klesa kapacita.
3.5. Vybite v zime zamrznou, protoze naprosta vetsina kyseliny je navazana v deskach a elektrolyt je skoro sama voda. Po prijezdu domu dat okamzite nabijet.
3.6. Napeti sice pri zatezi neklesa tak zbesile, jako pri na NiCd (2.3.), ale prozmenu plati Peukertuv zakon, ktery rika, ze cim vyssi proud, tim vic klesa vyuzitelna kapacita baterky.
https://en.wikipedia.org/wiki/Peukert%27s_law
4. Baterky z jesterky mohou byt olova i NiCd, pozna se to podle napeti pri pomalem nabijeni. NiCd nepujde moc pred 1.7V a pri tom uz bude "varit"/plynovat. Olovo pujde klidne na 2.4V na clanek a vys.
5. Vsechny baterky funguji blbe, kdyz jim je zima. Lithia to navic znici, ale vyuzitelna kapacita klesa vsem a to dost vyrazne.
6. Jake tam date kabely a konektory je sice na vas, ale pocitejte s tim, ze musi vydrzet proud, ktery tam potece. Pres 10A/mm^2 bych nesel a jeste dulezitejsi je mit dobre udelane kontakty na baterkach. Pokud nevite, projedte se s tim okolo bloku a zmerte teploty (opatrnym osahanim) vsech spoju a kabelu.
7. Stejnosmerny proud dela elektrolyzu krve. Pri vyssich napetich nesahejte na oba poly baterek najednou. Take si sundejte vsechny prstynky, retizky a naramky, dobela rozpaleny kov na ruce pri zkratu baterek nepotesi. I sroubovak, nebo mensi klic muze prehoret. Odpojovani stejnosmerneho proudu taha oblouky, jak svarecka, doporucuje se idealne nerozpojovat pod zatezi. Bezne vypinace na 230V stridavych shori, jak nic.
8. Pri tvorbe neoriginalni nabijecky myslete na to, ze se napeti muze dostat na kostru auta. Je dobre, aby mezi siti a autem byl transformator (treba i vysokofrekvencni na feritu, jako je v pocitacovem zdroji).
9. Cim novejsi auto, tim vetsi je sance, ze bude drzkovat, kdyz dostane jine baterky.