Stránka 9 z 9

Re: Bug Out Mountain Bike

Napsal: 29.03.2022 7:20
od Piston
Jako obvykle tady má každý jinou představu, jaký druh průseru by mohl přijít, a co bude třeba pro jeho přetrvání. Osobně vidím jako pravděpodobnou možnost ne úplné katastrofy, ale spíše toho, že bude např. palivo na příděl a obecně nedostatky v zásobování. Takže není třeba vymýšlet vymyšlené. Skoro sto let (cca od roku 1890) každodenně jezdili naši předkové na jednorychlostních bicyklech s ocelovým rámem, balonovými pneumatikami a primitivními zpomalovacími brzdami. Dojíždění na kole např za prací je stejně efektivní jen na relativně krátké vzdálenosti a dobře zpřevodovaný bicykl sice nedosahuje extra velkých rychlostí, ale dá se na něm šlapat i do kopce. Důležité je mít možnost ho ověšet např taškami s nákupem, dvěma dětmi na sedačkách či pytlem brambor. A když přijde na věc, dá se i na takovém kole jet třeba pro zásoby k tetě Máně do 15-20 kilometrů vzdálené vsi. Holt se do prudkého kopce potlačí, a o to rychleji to pojede dolů.

Re: Bug Out Mountain Bike

Napsal: 29.03.2022 7:30
od Strelec45
... a ještě se za to dá ( po nějaké té úpravě ) připojit kárka. ;)

Re: Bug Out Mountain Bike

Napsal: 29.03.2022 7:47
od Piston
Na kárku jsem zapomněl :-) Jak jinak vozit basu piva nebo 10 kilovou PB bombu, že.

Re: Bug Out Mountain Bike

Napsal: 29.03.2022 12:00
od Kapo
Tiež ma napadlo, že by som si mal dať dohromady 30 ročné horské kolo. Jednak treba funkčnú zálohu, a aj nabrať kondičku.

Kotúčové brzdy sa dajú namontovať na každé koleso? Alebo treba k tomu prispôsobený stred?

Edit: aha doštudujem, takže treba https://www.mtbiker.sk/forum/komponenty ... 37081.html

Re: Bug Out Mountain Bike

Napsal: 29.03.2022 12:09
od bivoj
Pro montáž kotoučových brzd musí být splněny dvě podmínky:

1. Patky pro uchycení brzdového třemene na rámu/vidlici kola.
2. Střed kola s možností montáže brzdového kotouče.

Bod 2 se dá řešit lehce - nový střed(+špice)+přepletení. Bod 1, pokud patky nejsou, se řeší velmi těžce. U vidlice se to řeší že se prostě vymění za vidlici s patkami, u rámu je to horší - existují sice různé "adaptéry" na montáž třmenu na rám bez montážních patek (viz níže, neplést s adaptéry IS/PM pro pozicování či změnu typu úchytu třmenu), ale neznám nikoho, komu by to spolehlivě fungovalo bez celkem složitých úprav adaptéru a rámu. No a vyměňovat rám i vidlici? To už je lepší si postavit rovnou celé kolo, pokud tedy na tom původním nemám nějaké super komponenty...

Adaptér pro montáž kotoučové brzdy:
adapter.jpg
adapter.jpg (76.28 KiB) Zobrazeno 4680 x

Re: Bug Out Mountain Bike

Napsal: 29.03.2022 23:32
od Serža
adaptér přenáší na rám síly, na které není stavěný = rapidně se zvyšuje riziko prasknutí zadní vzpěry

Re: Bug Out Mountain Bike

Napsal: 30.03.2022 1:51
od bivoj
Proto, jak jsem psal, je většinou třeba ještě pár drobných úprav a frézařské práce (+ další hliník). Adaptér musí být ukotven nejlépe k oboum ramenům zadní části rámu, aby právě nepřenášel brzdný mometn pouze na jednu trubku, která na to prostě není stavěná. Jeden takový značně upravený adaptér vozím právě na jednom svém hodně starém kole (které nemělo na rámu návarky na třmen) spolu s 160 kotoučem. Zatím má najeto jen pár tisíc km, ale funguje bezchybně. Ale bez úprav by to asi nedal a úpravy, kdybych je měl platit, by stály víc jak adaptér sám. ;)

Re: Bug Out Mountain Bike

Napsal: 13.04.2022 8:52
od kuny
Podla môjho názoru je najlepší bicykel na dlhodobý rozpad stará ukrajina s nejakou káričkou. Úplne jednoduché a odolné. Na chate sme mali jedno na ktorom sme jazdili do dediny do obchodu 3 roky s roztrhnutou reťazou spojenou kusom drôtu z pletiva.

Mne sa dnes ráno tiež podarilo roztrhnúť reťaz cestou do práce (mimo rýchlospojky). Mal som náhradnú spojku, ktorá , ale nebola kompatibilná s reťazou (bola užšia). Nakoniec som to zasa vyriešil drôtom z KPZ + multitool a opatrným dojazdom do práce. Mohol som byť rád, že sa mi to stalo v meste, lebo poobede ideme s kámošom na 90km jazdu popri Dunaji. Keby sa mi to roztrhlo tam tak som v... Tá kompatibilita dnešných horských kôl je naozaj excelentná. A ten slovník čo som pri tom používal :lol: . Ešteže bolo skoro ráno a nikto nechodil okolo mňa.

Re: Bug Out Mountain Bike

Napsal: 14.04.2022 5:49
od des
To, že si mal rýchlospojku ktorá nesedí na tvoju reťaz, nieje problém spojky, reťaze, ani kompatibility horských bicyklov. To, že máš multitool bez nitovačky je takisto tvoj problém.
Pri roztrhnutej reťazi by bola oprava starej ukrajiny s káričkou rovnako zložitá alebo zložitejšia, ako v prípade bicykla s prehadzovačkou. Ak by si chcel na jednorýchlostnom bicykli reťaz opraviť skrátením o jeden článok, musel by si posunúť aj koleso v patkách. Pri zhode okolností by už nebolo kam posunúť a bez náhradnej reťaze by bola závada neopraviteľná. Pri bicykli s prehadzovačkou kratšia reťaz normálne funguje, akurát by možno neumožnila zaradenie prevodu veľká-veľká.

Re: Bug Out Mountain Bike

Napsal: 14.04.2022 6:52
od kuny
Bicyklov a teda aj reťazí sa nachádza na svete dosť veľa, aby si napríklad mohol na ukrajinu použiť reťaz z hociktorého iného bicykla. Ak to spravíš na horskom, tak časom rozťaháš ( po 2000 km, čo nie je veľa) ozubené kolieska a bude ti to preskakovať. Na ukrajine som nič také nezažil a tá reťaz sa tam isto nemenila za celú jej životnosť. Horské bicykle majú oveľa viacej komponentov, ktoré sa môžu pokaziť ako tá ukrajina, to asi uznáš aj ty. Predminulý rok som v priebehu roka zlomil na dvoch bicykloch tri osky. Tento rok som utrhol závit na náboji. Na ukrajine sa väčšinou len mazalo a lepili defekty. Multitool som mal len nožík, nie cyklistický multitool. Nitovačku mám samostatnú, ale tú nenosím a ani by mi v tomto prípade nepomohla. A mám dva horské a jeden trekingový bicykel a nepamätám si ktorá spojka kam patrí, takže fakt tá kompatibilita je super.