Stránka 6 z 6

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Napsal: 24.11.2017 2:17
od bivoj
Josef píše:Naši předkové neměli dostatečně výkonné startovací akumulátory, přesto zvládali "na drc" startovat i hodně velké motory. A to stlačeným vzduchem...
Ohledně velkých motorů - za zmínku stojí i startování setrvačníkem - na jehož roztočení stačí i relativně slabý elektromotor a malý proud - viz třeba startování hvězdicového motoru legendární Anduly: https://www.youtube.com/watch?v=f3sHTVBRSDA (od 0:55 do 1:37 je roztáčení setrvačníku) nebo se dal setrvačník přes speciální převodovku do rychla roztočit i ručně klikou - takto se dal nastartovat i více jak třiadvacetilitrový dvanáctiválec tanku Tiger - viz: https://www.youtube.com/watch?v=ROnb5ouBjNc&t

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Napsal: 28.11.2018 8:49
od čimango
Velmi zajímavý článek o autobateriích a jejich dobíjení.

https://auto.idnes.cz/autobaterie-bater ... servis_fdv

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Napsal: 29.11.2018 12:58
od Patrol
V tom článku je hodně zmiňovaná sulface, která vytváří na deskách krystaly, omezující výkon akumulátoru. Před časem jsem si pořídil tzv. desulfátor, kterým jsem oživil už několik baterek. Připojí se to krokodýlkama k baterii při nabíjení a desulfátor vytváří jakési pulzy, které prý krystaly z desek oklepou. Povedlo se mi s tím rozchodit i baterie, které už byly vyřazeny k likvidaci a dostal jsem je tedy zadarmo. Bylo ale potřeba, vždy před oživovací kůrou, zkontrolovat množství elektrolitu a případně je doplnit.

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Napsal: 29.11.2018 13:24
od dracekvo
Poznatek z článku. Kvůli ekologii je v autě další kurvítko, které degraduje baterku. Vědomě jí cykluje a ponechává v nenabytém stavu a to je pro olovo smrt. Může mít odolnější konstrukci, ale sulfataci zabránit nelze.
Nehledě na to, že jsme nuceni místo baterky za 1200,- kupovat baterku za 3000,-
Mít takové auto, tak už hledám hack, jak deaktivovat inteligentní řízení nabíjení baterie.

Desulfátor taky ho mám. Ještě pozůstatek z první solární elektrárny.
Jen je problém, že pořádně zasulfátovaná baterka potřebuje na desulfataci strávit asi měsíc. Ale všechny odsulfátované baterky mi stejně většinou po čase zdechli na rozpad mřížky a vnitřní zkrat.

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Napsal: 01.03.2020 14:57
od Strelec45
Tak jsem si přečet hen ten článek... když pominu, že auto má diferák a tedy nemůžu zvednout obě kola do vzduchu a když pominu, že auto má kola v blatníku a přístup s lanem, resp. jeho trhnutím bude na hovno, a když pominu, že než vytáhnu hever, zvednu to a namotám lano a následně trhnu, tak je baterie úplně kaput, když mám nejdřív zařadit a pustit klíček, tak se mi to nezdá jako moc dobrý nápad. U diessla si myslím marná námaha, u benziňáku... mno, možná, ale kola by měla být asi v rejdu. Hmmm.. Možná náhon na zadek, pokud je malý převis, ale předek?

Nezkoušel to někdo? Jen tak pro info, jsou jednodušší možnosti, jak nastartovat auto s vybitou baterií ... Podle mě je spís blábol.

https://www.autozive.cz/nastartovat-s-v ... -internetu

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Napsal: 01.03.2020 15:10
od bivoj
Tak ten článek psal kokot. Samozřejmě, že se zvedá jen jedno kolo a za kolo se "neškube", ale kolo v rejdu (u předohrabu) se provazem roztáčí. Jinak blábol to není, osobák (dle stupně jeho elektrodebilizace) tím jde v pohodě natočit, jak diesel, tak benzín: https://www.youtube.com/watch?v=_0naTvrigBY

Jde takto nastartovat i náklaďák (zde se využívá kinetická energie roztočené dvojmontáže - takové v principu sertvačníkové startování). Na to ale už musí být 2 lidi a ten náklaďák musí chytat na drc: https://www.youtube.com/watch?v=-aquUatFDeI. Starou Tatru nebo véésku takhle v zimě rozhodně nenahodíte... :lol:

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Napsal: 01.03.2020 15:37
od Strelec45
Tak v teple asi jo. Já nevím jak ostatním, ale mě kixla baterka v zimě. A obávám se, že když si nafťák nenažhaví, tak můžu točit, jak chci a stejně si neblafne.
Ale díky za poučení, možná to je lepší, než auto roztahovat. Protože když to neuděláš dobře, přeskočí ti řemen a potkali se u Kolína... :lol:

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Napsal: 01.03.2020 16:11
od bivoj
Když nafťák nežhaví, dáš mu čuchnout éteru. Ale tohle můžeš dělat jen s motorama s rozvodem řetězem nebo ozubenými koly. Když to uděláš u řemenu, je celkem jistý, že přeskočí a potká se...

Pokud auto nestartuje na drc, dá se použít i "startovací sprej" (taková měkčí varianta toho éteru) ale i tady člověk musí být opatrný...

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Napsal: 01.03.2020 19:13
od Strelec45
Tak startovací sprej samo znám, stačí i čistič brzd, nebo něco podobného, co dobře zplynuje a hoří. I to už mám za sebou, když odešly manželce commonrail vstřikovače a to stačily dva z pěti. :roll: Jsou to všechno jen takové berličky, ale fungovat by to mělo. To je fakt. :yes Jen to mít u sebe - lano, hever i sprej. Motoru to ale neprospěje, to je taky fakt.

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Napsal: 01.03.2020 19:48
od bacil
Při hodně vybité baterce prakticky ale nemáte tlak v palivovém potrubí a palivové čerpadlo hnané od motoru měly jen hodně staré auta, ale ty měly navíc karburátor, takže ho při roztlačování nepotřebovaly.

Prakticky potřebujete 12V nabivou baterku i malou, aby naběhla řídící jednotka a čerpadlo, stačí přes 12V zásuvku, nemusíte odpojovat hlavní aku, ty dráty od palubky nedají takový proud do aku. Tu chvilku to vydrží (ale ne dlouho).

Pak lze auto roztlačit (na čtyřku přes spojku).

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Napsal: 06.01.2024 13:45
od Grunt
dracekvo píše: 15.02.2016 11:39 Si tak vzpomínám, že když sem ještě měl favorita, tak se mi do něj nechtěla kupovat nová baterka. Tak sem to řešil tak, že jsem měl u spolujezdce jednu starší baterku a pomocí modelářské nabíječky jsem měl nastaveno dobíjení na 0.2A po dobu mé nepřítomnosti v práci.
Já dodám, že tohle není vůbec špatný nápad. Běžné moderní auto má problém, že i po vypnutí má odběr tak 50-100mA neustále a tak stojící vozidlo baterii prostě v delším časovém horizontu vycucne. Což ji v kombinaci s nepříznivými povětrnostními podmínkami zaručeně zabije. Co by šlo použít místo velké baterie (která na to stejně není stavěná) je běžná UPSková baterie libovolné velikosti (dělají se i menší než klasické 7Ah). Je to "Deep-cycle battery" (u nás přeloženo asi jako trakční baterie) takže úplné vybití na nulu ji nedělá problém jelikož je na to stavěná. Po úplném vybití se zas dá nabít a má prostě předepsaný počet cyklů a danou životnost. Po uplynutí které se recykluje a vymění za nový kus.
Jediný problém je jak zajistit:
  • Aby vozidlo nežralo těch pár mA z hlavní baterie, ale z vedlejší.
  • Naopak při nastartování výhradně používalo baterii hlavní (velký odběr proudu ze startéru by malou baterii spolehlivě zabil).
  • Byl použit zbytek energie z malé baterie k dodání udržovacího napětí do baterie hlavní,
Já mám přístup k těmto malým bateriovým modulům téměř neomezený, takže když dáte tip, klidně něco vyzkouším.

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Napsal: 06.01.2024 15:13
od mhi
Strelec45 píše: 01.03.2020 15:37 Tak v teple asi jo. Já nevím jak ostatním, ale mě kixla baterka v zimě. A obávám se, že když si nafťák nenažhaví, tak můžu točit, jak chci a stejně si neblafne.
Nemam to overene primo v datech zadne ridici jednotky, takze je to "(ne)jedna pani povidala", ovsem veril bych tomu. Protoze za nepriznivych podminek (male otacky, teploty, atd.) ma auto nevyhovujici emise, ridici jednotka nebude davkovat palivo do splneni "emisne vyhodnych podminek". Napr. CDI u Mercedesu tak nedavkuje palivo pokud jsou prilis nizke startovaci otacky, a ty jsou pri vybite baterce. Tim clovek baterku jen vybije jeste vic, bez toho aby nastartoval. No a jake emise pak ma prijzed odtahovky, vozu k nabiti, atd. ... ? At zije dnesni pokrytecky svet.

Grunt: tohle ma asi reseni modifikaci pojistkove skrine, nektere vozy maji dokonce dve baterie (co si pamatuju tak napr. Transit Custom ci jak se ten vuz jmenuje). K temhle deep cycle baterkam ma asi neomezeny pristup kazdy, jde jen o cenu :).

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Napsal: 06.01.2024 18:06
od bacil
Pro udržovací nabíjení bych doporučil toto vybavení:

- malý FV panel (10-20W) pod okno na plato nebo palubku s napětím tak aby nezhuntoval aku
- baterka na elektrické nářadí, pozor, nenabíjet studenou, s měničem CC-CV na 14.4V/100mA
Baterku tam večer cvaknu, ráno jedu.

Podle mých dlouhodobých zkušeností 5W panel (proud 300mA) není schopen zhuntovat 90Ah aku, zůstává pod 14V, ale startuje to pěkně.

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Napsal: 07.01.2024 13:24
od sigurd
Súhlas s bacil. Ja jazdím menej (dôchodca), a cez chladné obdobie tak raz za mesiac "vypustím" 4Ah náraďové aku cez menič 14V/1A do aku v aute.
A v príručnej batožine to istí "teplá" štartovacia powerbanka z Lídlu- už ju mám 6 rokov, ešte stále funguje, má za sebou desiatky štartovaní, z toho pre mňa žiadne :) .

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Napsal: 11.01.2024 11:14
od proforma
FV panylek mam. Musim rict, ze je super. Je to nejaky polykrystal (darek k lonskym Vanocum, takze kde presne to bylo kupovano, nevim), velikost B4. Zatimco driv jsem auto v zime musela projizdet kvuli baterce kazdych 14 dni, vcera jsem do nej sedla po 2 mesicich a skytlo napoprve. Fakt dobra vec. Startovaci powerbaterku z Lidlu mam jako zalohu, ale zatim jsem ji nemusela pouzit. Jen to chce kazdy rano odhrabovat snih nebo oskrabat namrazu z okna, aby k tomu to svetlo mohlo, ale to je detail.