Ohledně velkých motorů - za zmínku stojí i startování setrvačníkem - na jehož roztočení stačí i relativně slabý elektromotor a malý proud - viz třeba startování hvězdicového motoru legendární Anduly: https://www.youtube.com/watch?v=f3sHTVBRSDA (od 0:55 do 1:37 je roztáčení setrvačníku) nebo se dal setrvačník přes speciální převodovku do rychla roztočit i ručně klikou - takto se dal nastartovat i více jak třiadvacetilitrový dvanáctiválec tanku Tiger - viz: https://www.youtube.com/watch?v=ROnb5ouBjNc&tJosef píše:Naši předkové neměli dostatečně výkonné startovací akumulátory, přesto zvládali "na drc" startovat i hodně velké motory. A to stlačeným vzduchem...
Autobaterie-nouzové dobití
- bivoj
- VIP
- Příspěvky: 4372
- Registrován: 03.09.2012 19:54
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Tertium corpus de Solari system
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Velmi zajímavý článek o autobateriích a jejich dobíjení.
https://auto.idnes.cz/autobaterie-bater ... servis_fdv
https://auto.idnes.cz/autobaterie-bater ... servis_fdv
Re: Autobaterie-nouzové dobití
V tom článku je hodně zmiňovaná sulface, která vytváří na deskách krystaly, omezující výkon akumulátoru. Před časem jsem si pořídil tzv. desulfátor, kterým jsem oživil už několik baterek. Připojí se to krokodýlkama k baterii při nabíjení a desulfátor vytváří jakési pulzy, které prý krystaly z desek oklepou. Povedlo se mi s tím rozchodit i baterie, které už byly vyřazeny k likvidaci a dostal jsem je tedy zadarmo. Bylo ale potřeba, vždy před oživovací kůrou, zkontrolovat množství elektrolitu a případně je doplnit.
Jen mrtvé ryby plavou s proudem.
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Poznatek z článku. Kvůli ekologii je v autě další kurvítko, které degraduje baterku. Vědomě jí cykluje a ponechává v nenabytém stavu a to je pro olovo smrt. Může mít odolnější konstrukci, ale sulfataci zabránit nelze.
Nehledě na to, že jsme nuceni místo baterky za 1200,- kupovat baterku za 3000,-
Mít takové auto, tak už hledám hack, jak deaktivovat inteligentní řízení nabíjení baterie.
Desulfátor taky ho mám. Ještě pozůstatek z první solární elektrárny.
Jen je problém, že pořádně zasulfátovaná baterka potřebuje na desulfataci strávit asi měsíc. Ale všechny odsulfátované baterky mi stejně většinou po čase zdechli na rozpad mřížky a vnitřní zkrat.
Nehledě na to, že jsme nuceni místo baterky za 1200,- kupovat baterku za 3000,-
Mít takové auto, tak už hledám hack, jak deaktivovat inteligentní řízení nabíjení baterie.
Desulfátor taky ho mám. Ještě pozůstatek z první solární elektrárny.
Jen je problém, že pořádně zasulfátovaná baterka potřebuje na desulfataci strávit asi měsíc. Ale všechny odsulfátované baterky mi stejně většinou po čase zdechli na rozpad mřížky a vnitřní zkrat.
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Tak jsem si přečet hen ten článek... když pominu, že auto má diferák a tedy nemůžu zvednout obě kola do vzduchu a když pominu, že auto má kola v blatníku a přístup s lanem, resp. jeho trhnutím bude na hovno, a když pominu, že než vytáhnu hever, zvednu to a namotám lano a následně trhnu, tak je baterie úplně kaput, když mám nejdřív zařadit a pustit klíček, tak se mi to nezdá jako moc dobrý nápad. U diessla si myslím marná námaha, u benziňáku... mno, možná, ale kola by měla být asi v rejdu. Hmmm.. Možná náhon na zadek, pokud je malý převis, ale předek?
Nezkoušel to někdo? Jen tak pro info, jsou jednodušší možnosti, jak nastartovat auto s vybitou baterií ... Podle mě je spís blábol.
https://www.autozive.cz/nastartovat-s-v ... -internetu
Nezkoušel to někdo? Jen tak pro info, jsou jednodušší možnosti, jak nastartovat auto s vybitou baterií ... Podle mě je spís blábol.
https://www.autozive.cz/nastartovat-s-v ... -internetu
Všeliké to kvaltování, toliko pro hovado vhodné jest.
- bivoj
- VIP
- Příspěvky: 4372
- Registrován: 03.09.2012 19:54
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Tertium corpus de Solari system
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Tak ten článek psal kokot. Samozřejmě, že se zvedá jen jedno kolo a za kolo se "neškube", ale kolo v rejdu (u předohrabu) se provazem roztáčí. Jinak blábol to není, osobák (dle stupně jeho elektrodebilizace) tím jde v pohodě natočit, jak diesel, tak benzín: https://www.youtube.com/watch?v=_0naTvrigBY
Jde takto nastartovat i náklaďák (zde se využívá kinetická energie roztočené dvojmontáže - takové v principu sertvačníkové startování). Na to ale už musí být 2 lidi a ten náklaďák musí chytat na drc: https://www.youtube.com/watch?v=-aquUatFDeI. Starou Tatru nebo véésku takhle v zimě rozhodně nenahodíte...
Jde takto nastartovat i náklaďák (zde se využívá kinetická energie roztočené dvojmontáže - takové v principu sertvačníkové startování). Na to ale už musí být 2 lidi a ten náklaďák musí chytat na drc: https://www.youtube.com/watch?v=-aquUatFDeI. Starou Tatru nebo véésku takhle v zimě rozhodně nenahodíte...
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Tak v teple asi jo. Já nevím jak ostatním, ale mě kixla baterka v zimě. A obávám se, že když si nafťák nenažhaví, tak můžu točit, jak chci a stejně si neblafne.
Ale díky za poučení, možná to je lepší, než auto roztahovat. Protože když to neuděláš dobře, přeskočí ti řemen a potkali se u Kolína...
Ale díky za poučení, možná to je lepší, než auto roztahovat. Protože když to neuděláš dobře, přeskočí ti řemen a potkali se u Kolína...
Všeliké to kvaltování, toliko pro hovado vhodné jest.
- bivoj
- VIP
- Příspěvky: 4372
- Registrován: 03.09.2012 19:54
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Tertium corpus de Solari system
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Když nafťák nežhaví, dáš mu čuchnout éteru. Ale tohle můžeš dělat jen s motorama s rozvodem řetězem nebo ozubenými koly. Když to uděláš u řemenu, je celkem jistý, že přeskočí a potká se...
Pokud auto nestartuje na drc, dá se použít i "startovací sprej" (taková měkčí varianta toho éteru) ale i tady člověk musí být opatrný...
Pokud auto nestartuje na drc, dá se použít i "startovací sprej" (taková měkčí varianta toho éteru) ale i tady člověk musí být opatrný...
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Tak startovací sprej samo znám, stačí i čistič brzd, nebo něco podobného, co dobře zplynuje a hoří. I to už mám za sebou, když odešly manželce commonrail vstřikovače a to stačily dva z pěti. Jsou to všechno jen takové berličky, ale fungovat by to mělo. To je fakt. Jen to mít u sebe - lano, hever i sprej. Motoru to ale neprospěje, to je taky fakt.
Všeliké to kvaltování, toliko pro hovado vhodné jest.
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Při hodně vybité baterce prakticky ale nemáte tlak v palivovém potrubí a palivové čerpadlo hnané od motoru měly jen hodně staré auta, ale ty měly navíc karburátor, takže ho při roztlačování nepotřebovaly.
Prakticky potřebujete 12V nabivou baterku i malou, aby naběhla řídící jednotka a čerpadlo, stačí přes 12V zásuvku, nemusíte odpojovat hlavní aku, ty dráty od palubky nedají takový proud do aku. Tu chvilku to vydrží (ale ne dlouho).
Pak lze auto roztlačit (na čtyřku přes spojku).
Prakticky potřebujete 12V nabivou baterku i malou, aby naběhla řídící jednotka a čerpadlo, stačí přes 12V zásuvku, nemusíte odpojovat hlavní aku, ty dráty od palubky nedají takový proud do aku. Tu chvilku to vydrží (ale ne dlouho).
Pak lze auto roztlačit (na čtyřku přes spojku).
Levná dezinfekce: viewtopic.php?p=217870#p217870
Ozon 2,5ppm/30min: https://rozpad.cz/viewtopic.php?p=216273#p216273
UVC 60J/m2, peroxid 1 minuta 0,5-6% roušky, 0,5% na všechno
Ozon 2,5ppm/30min: https://rozpad.cz/viewtopic.php?p=216273#p216273
UVC 60J/m2, peroxid 1 minuta 0,5-6% roušky, 0,5% na všechno
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Já dodám, že tohle není vůbec špatný nápad. Běžné moderní auto má problém, že i po vypnutí má odběr tak 50-100mA neustále a tak stojící vozidlo baterii prostě v delším časovém horizontu vycucne. Což ji v kombinaci s nepříznivými povětrnostními podmínkami zaručeně zabije. Co by šlo použít místo velké baterie (která na to stejně není stavěná) je běžná UPSková baterie libovolné velikosti (dělají se i menší než klasické 7Ah). Je to "Deep-cycle battery" (u nás přeloženo asi jako trakční baterie) takže úplné vybití na nulu ji nedělá problém jelikož je na to stavěná. Po úplném vybití se zas dá nabít a má prostě předepsaný počet cyklů a danou životnost. Po uplynutí které se recykluje a vymění za nový kus.
Jediný problém je jak zajistit:
- Aby vozidlo nežralo těch pár mA z hlavní baterie, ale z vedlejší.
- Naopak při nastartování výhradně používalo baterii hlavní (velký odběr proudu ze startéru by malou baterii spolehlivě zabil).
- Byl použit zbytek energie z malé baterie k dodání udržovacího napětí do baterie hlavní,
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Nemam to overene primo v datech zadne ridici jednotky, takze je to "(ne)jedna pani povidala", ovsem veril bych tomu. Protoze za nepriznivych podminek (male otacky, teploty, atd.) ma auto nevyhovujici emise, ridici jednotka nebude davkovat palivo do splneni "emisne vyhodnych podminek". Napr. CDI u Mercedesu tak nedavkuje palivo pokud jsou prilis nizke startovaci otacky, a ty jsou pri vybite baterce. Tim clovek baterku jen vybije jeste vic, bez toho aby nastartoval. No a jake emise pak ma prijzed odtahovky, vozu k nabiti, atd. ... ? At zije dnesni pokrytecky svet.
Grunt: tohle ma asi reseni modifikaci pojistkove skrine, nektere vozy maji dokonce dve baterie (co si pamatuju tak napr. Transit Custom ci jak se ten vuz jmenuje). K temhle deep cycle baterkam ma asi neomezeny pristup kazdy, jde jen o cenu .
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Pro udržovací nabíjení bych doporučil toto vybavení:
- malý FV panel (10-20W) pod okno na plato nebo palubku s napětím tak aby nezhuntoval aku
- baterka na elektrické nářadí, pozor, nenabíjet studenou, s měničem CC-CV na 14.4V/100mA
Baterku tam večer cvaknu, ráno jedu.
Podle mých dlouhodobých zkušeností 5W panel (proud 300mA) není schopen zhuntovat 90Ah aku, zůstává pod 14V, ale startuje to pěkně.
- malý FV panel (10-20W) pod okno na plato nebo palubku s napětím tak aby nezhuntoval aku
- baterka na elektrické nářadí, pozor, nenabíjet studenou, s měničem CC-CV na 14.4V/100mA
Baterku tam večer cvaknu, ráno jedu.
Podle mých dlouhodobých zkušeností 5W panel (proud 300mA) není schopen zhuntovat 90Ah aku, zůstává pod 14V, ale startuje to pěkně.
Levná dezinfekce: viewtopic.php?p=217870#p217870
Ozon 2,5ppm/30min: https://rozpad.cz/viewtopic.php?p=216273#p216273
UVC 60J/m2, peroxid 1 minuta 0,5-6% roušky, 0,5% na všechno
Ozon 2,5ppm/30min: https://rozpad.cz/viewtopic.php?p=216273#p216273
UVC 60J/m2, peroxid 1 minuta 0,5-6% roušky, 0,5% na všechno
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Súhlas s bacil. Ja jazdím menej (dôchodca), a cez chladné obdobie tak raz za mesiac "vypustím" 4Ah náraďové aku cez menič 14V/1A do aku v aute.
A v príručnej batožine to istí "teplá" štartovacia powerbanka z Lídlu- už ju mám 6 rokov, ešte stále funguje, má za sebou desiatky štartovaní, z toho pre mňa žiadne .
A v príručnej batožine to istí "teplá" štartovacia powerbanka z Lídlu- už ju mám 6 rokov, ešte stále funguje, má za sebou desiatky štartovaní, z toho pre mňa žiadne .
Maximálna efektivita, a vždy trvale udržateľný rozvoj.
Re: Autobaterie-nouzové dobití
FV panylek mam. Musim rict, ze je super. Je to nejaky polykrystal (darek k lonskym Vanocum, takze kde presne to bylo kupovano, nevim), velikost B4. Zatimco driv jsem auto v zime musela projizdet kvuli baterce kazdych 14 dni, vcera jsem do nej sedla po 2 mesicich a skytlo napoprve. Fakt dobra vec. Startovaci powerbaterku z Lidlu mam jako zalohu, ale zatim jsem ji nemusela pouzit. Jen to chce kazdy rano odhrabovat snih nebo oskrabat namrazu z okna, aby k tomu to svetlo mohlo, ale to je detail.
- Co si myslíme, není názor, ale mínění.
- Abychom mohli mít názor, musíme mít argumenty.
- Argument je důkaz, doklad.
- Diskuze je výměna argumentů.
- Cílem výměny je rozebrat věc z více úhlů pohledu, ne vyhrát.
- Abychom mohli mít názor, musíme mít argumenty.
- Argument je důkaz, doklad.
- Diskuze je výměna argumentů.
- Cílem výměny je rozebrat věc z více úhlů pohledu, ne vyhrát.