Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Transport suchou i mokrou nohou, jakožto i vzduchem.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Ulfhednar
Příspěvky: 2584
Registrován: 09.06.2020 14:24
Pohlaví: muž

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od Ulfhednar »

Klidně si proti tomu ropákovi nasaďte Zoe, nebo nějakou podobnou parodii auta, v ceně toho ropáka nebo benzínu. Pořád máte auto, které výkonem, prostorem, bezpečím a užitnými vlastnostmi nesahá tomu ropákovi po kotníky, a pořád vás vyjde v nákladech ten ropak mnohem lépe.

Nove baterie v Leafu stojí za vyliž, pomalu se nabíjí a velmi rychle degradují (nemají aktivní thermal managemenent). Takže ta frekvence výměny je tam podstatně vyšší, nez u moderních. Repas bude ještě horší. Takže do mizerneho auta cpete baterky za 60 000 v podstatně větší frekvencí, než do moderních a furt to má zoufale vlastnosti (pomalé nabíjení).
Óðinn á yðr alla
Liqid
Příspěvky: 606
Registrován: 23.02.2020 15:41
Pohlaví: muž

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od Liqid »

V prvních letech bude elektro určitě levnější, výkon dle modelu, prostor lepší u elektra (dva kufry, žádná převodovka), užitné vlastnosti jsou silně diskutabilní. Pro mě je největší výhodou, že bych mohl dobíjet v práci i doma, měl levnější elektřinu, méně náročný servis, žádný hluk, smrad a klepání, do města ideál.
cipis
Příspěvky: 4848
Registrován: 26.10.2012 13:27
Pohlaví: muž
Bydliště: blízko Brna

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od cipis »

Jasne, a baterku z toho prcka narves do tesly :-D
Uživatelský avatar
Ulfhednar
Příspěvky: 2584
Registrován: 09.06.2020 14:24
Pohlaví: muž

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od Ulfhednar »

Liquid: v prvních letech levnější? EV stojí v průměru 2-3 x tolik, co srovnatelný spalovák. Servisní náklady nových aut jsou minimální. Za koncernove auto jsem běžné platil kolem 3 000 každé 2 roky, po 4 letech pak 7 000... V tom ty statisíce až miliony rozdilu v pořizovací ceně neutopíte.

Větší prostor? Ukažte mi EV do 600k, které má při schopnosti 4x4 700l+ kufr. Neznám takový. V EV není víc místa při stejném vnějším objemu. Baterie zabere víc, než převodovka, která je navíc tam, kde stejně musí být prostor, který pro posádku nevyužijete. Prostě skladování elektřiny je hmotnostně a objemově zoufale nehospodarné.
Óðinn á yðr alla
Uživatelský avatar
Bill Masen
Editor
Příspěvky: 3752
Registrován: 08.02.2015 16:49

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od Bill Masen »

Liqid píše: 24.12.2021 16:50...Chyba je v tom, že se pokoušíte srovnávat dvoulitrovnou naftu co má kolik, 150 kW? S Teslou, co má něco přes 500 kW. Za kolik dá ten ropák 0-100? Taky za 3,2? Asi těžko že...
Ano, zrychlení má Tesla a i ostatní elektroauta parádní, ale kdo to potřebuje? Sami výrobci to začínají omezovat.
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od dracekvo »

Ulfhednar píše: 24.12.2021 23:02 Za koncernove auto jsem běžné platil kolem 3 000 každé 2 roky, po 4 letech pak 7 000...
Ano, v příkladu jednoho vozu ohodnotíme celý konkrétní typ vozu. Do dává smysl, že.

Chyba byla, že pán to nedal někam jinam do opravy, než přímo do tesly.
Kupte si nějakou limuzínu a po 8 letech do dejte do autorizáku, že vám zakukala např. převodovka. Vám nahodí účtenku, že to auto pak taky obložíte dynamitem.

Baterie v tesle je složena (85kWh verze) z 16 modulů s 444ks 18650 článků. Ta baterie nikdy neodejde jako celek. Chtělo to si to najít někoho šikovného, kdo se tím zabývá a měl by opravu za pár dolarů oproti ceně u autorizáku.
Uživatelský avatar
Ulfhednar
Příspěvky: 2584
Registrován: 09.06.2020 14:24
Pohlaví: muž

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od Ulfhednar »

Hodnotím to na vozech, které znám (aby mi tu někdo netvrdil, že teoretizuji dle googlu), a které zároveň prostě tvoří základ mobility střední Evropy. S-Klasse není hlavní auto Evropy. To je prostě kategorie Golfů, Meganů, Aster...
Po osmi letech vám odejde převodovka? Ale no tak. To se fakt neděje. U EV je to prostě funkce baterie. Ostatně ta záruka na 8 let (kterou nemají všechna EV, mimochodem) není na bezchybnou funkčnost, ale na 80% kapacity. Asi jako kdyby se vám tam u převodovky nepovedlo řadit jeden z pěti kvaltů.

Ať nejsou spory: můžeme srovnat náklady na provoz Enyaqu a spalovací Okty. Enyaq má sice menší kufr, je pomalejší, ale má citelne lepší zrychlení a samozřejmě praktičnost má mnohem, mnohem horší. Ale je to v podstatě "elektrická Oktavka".
Cenový rozdíl je zhruba půl milionu. Baterka do Enyaqu zatím není známa cena, na jaře se mluvilo o 250 000 Kč, asi bez výměny. Pochybuji, že cena půjde dolů. Když vezmu deset let provozu auta, fakt na servise pro tu Octu utratite cca o 750 - 800 000 víc, než za Enyaqa? To snad ne :D
Óðinn á yðr alla
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od dracekvo »

Ulfhednar píše: 25.12.2021 9:50Ale no tak. To se fakt neděje.
ale prosimtě, než začneš něco tvrdit, tak si to aspoň ověř. Stačí si otevřít tady tu tabulku.

https://www.autoforum.cz/zivot-ridice/t ... vodovkami/
Liqid
Příspěvky: 606
Registrován: 23.02.2020 15:41
Pohlaví: muž

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od Liqid »

Bill Masen píše: 25.12.2021 1:39
Liqid píše: 24.12.2021 16:50...Chyba je v tom, že se pokoušíte srovnávat dvoulitrovnou naftu co má kolik, 150 kW? S Teslou, co má něco přes 500 kW. Za kolik dá ten ropák 0-100? Taky za 3,2? Asi těžko že...
Ano, zrychlení má Tesla a i ostatní elektroauta parádní, ale kdo to potřebuje? Sami výrobci to začínají omezovat.
Já zrychlení ocením velmi, předjíždění je pak mnohem bezpečnější.
Ulfhednar píše: 24.12.2021 23:02 Liquid: v prvních letech levnější? EV stojí v průměru 2-3 x tolik, co srovnatelný spalovák. Servisní náklady nových aut jsou minimální. Za koncernove auto jsem běžné platil kolem 3 000 každé 2 roky, po 4 letech pak 7 000... V tom ty statisíce až miliony rozdilu v pořizovací ceně neutopíte.

Větší prostor? Ukažte mi EV do 600k, které má při schopnosti 4x4 700l+ kufr. Neznám takový. V EV není víc místa při stejném vnějším objemu. Baterie zabere víc, než převodovka, která je navíc tam, kde stejně musí být prostor, který pro posádku nevyužijete. Prostě skladování elektřiny je hmotnostně a objemově zoufale nehospodarné.
Bral jsem to v nákladech na údržbu, nezapočítávám pořizovací náklady. Bylo by možné uvést o jakém koncernovém voze mluvíte? Máme ve firemní flotile trojkové Fabie a tam je prohlídka v AD s výměnou oleje k desítce.

Neřeším ceny, ty jsou u nových technologií vždy větší, první mobil stál tak 4K$.
Prostornější je třeba Nio ES8 https://www.youtube.com/watch?v=DopHigCJ2gU
Uživatelský avatar
Ulfhednar
Příspěvky: 2584
Registrován: 09.06.2020 14:24
Pohlaví: muž

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od Ulfhednar »

Kolem 3000 jsem platil v AutoAnex za Seat Leon ST 1.4 TSI. Každé 2 roky. Velká pak byla za 7k.
Za Scouta jsem zatím platil 5600 v Okim.
Pro objektivitu dodávám, že všem autům nad rámec servisního plánu měním olej každý rok, nebo nejpozději za 15 tkm. Cca 2-2300 Kč.

Jo, firmy jsou odrbávány. Naše služebáky také mají dráhy servis.

Nezapočítat cenový rozdíl je nesmysl. V peněžence vám to chybí. Jenže ono to dlouhodobě klapne pro ten spalovak i bez toho rozdílu. Cena za výměnu baterie je prostě strašidelná a neodvratná.
Óðinn á yðr alla
PeFi
Příspěvky: 2714
Registrován: 15.03.2014 13:01
Pohlaví: i černoch by záviděl

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od PeFi »

dracekvo píše: 25.12.2021 9:59
Ulfhednar píše: 25.12.2021 9:50Ale no tak. To se fakt neděje.
ale prosimtě, než začneš něco tvrdit, tak si to aspoň ověř. Stačí si otevřít tady tu tabulku.

https://www.autoforum.cz/zivot-ridice/t ... vodovkami/
Ta tabulka opravdy neznamena, ze se po 80 000 km prevodovky kazi.

V reale se nejvuc kazi po 10 letech, pokud za celou dobu nikdo nevymenil olej. Kdyz se dodrzi servisni intervaly, tak je to v pohode.

Kolega menil/repasoval prevodovku po 12 letech, stalo ho to cca 60 000 Kc. V te dobe tam uz mel mit treti napln, mel tam samozrejme tu puvodni ...
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od dracekvo »

A otázka, repasoval to v autorizáku, nebo prostě někde bokem?
PeFi
Příspěvky: 2714
Registrován: 15.03.2014 13:01
Pohlaví: i černoch by záviděl

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od PeFi »

Zajistoval to, pokud vim, autorizak, ale ruku do ohne za to nedam. Repasi delal nekdo, kdo se na to specializuje, ne primo autorizak. Ten olej mu tam taky nechali pitomci z autorizaku, protoze mel maly najezd - a to vim pro zmenu zcela jiste.
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od dracekvo »

Tak vidíš. Dělala to externí firma. Autorizák by nic takového nedělal, protože ten mění špatné díly za nové. Stačilo by poptat kolik od něj stojí nová převodovka a ta cena by rázem byla taky na ten dynamit.
Já nemám nic proti kritice elektromobilů. Ale vadí mi, když se tu porovnávají dvě zcela odlišné věci, jen pro to, aby elektromobil vyšel co nejhůře.
Liqid
Příspěvky: 606
Registrován: 23.02.2020 15:41
Pohlaví: muž

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od Liqid »

U Nio se baterky vymění za pět minut, do města menší, na dovču větší. Tipuji, že na to bude nějaký paušál a výrobce ty baterie bude postupně repasovat.

https://www.youtube.com/watch?v=aBdQQxgxDrY
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od dracekvo »

Tohle je bohužel cesta k ničemu.
Už se to tu řešilo. Aby to bylo použitelné, tak by musel mít každý výrobce unifikované moduly, které by takto šli měnit.
PeFi
Příspěvky: 2714
Registrován: 15.03.2014 13:01
Pohlaví: i černoch by záviděl

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od PeFi »

dracekvo píše: 25.12.2021 22:10 Tak vidíš. Dělala to externí firma. Autorizák by nic takového nedělal, protože ten mění špatné díly za nové. Stačilo by poptat kolik od něj stojí nová převodovka a ta cena by rázem byla taky na ten dynamit.
Já nemám nic proti kritice elektromobilů. Ale vadí mi, když se tu porovnávají dvě zcela odlišné věci, jen pro to, aby elektromobil vyšel co nejhůře.
Ta prevodovka by neodesla, kdyby v autorizaku dodrzeli predpis vyrobce a menili naplne tak jak meli. V jeho pripade to bylo po 4 letech, protoze jezdil kratke trasy a navic jeho prevodovka mela zoufale maly objem naplne. To neni vlastnost, ale zanedbana udrzba. Byt to moje auto, tak ta prevodovka funguje jeste dnes.

Bohuzel je to casty nesvar - u aut po zaruce maji autorizaky tendenci nedodrzovat predepsane ukony. Pojmy jako oxidace oleje nebo vycerpani inhibitoru koroze v chladici kapaline jim vubec nic nerikaji.

Baterka u elektromobilu je bohuzel trochu jiny a mnohem vetsi problem, kteremu se neda predejit - to je vlastnost a udrzbou se to temer neda ovlivnit.
steve_michalik
Příspěvky: 219
Registrován: 25.02.2020 15:27

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od steve_michalik »

Tak to je oblíbené heslo moderních servisních plánů. Náplň převodovky je doživotní. A mají vlastně pravdu :head.
Liqid
Příspěvky: 606
Registrován: 23.02.2020 15:41
Pohlaví: muž

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od Liqid »

dracekvo píše: 25.12.2021 22:46 Tohle je bohužel cesta k ničemu.
Už se to tu řešilo. Aby to bylo použitelné, tak by musel mít každý výrobce unifikované moduly, které by takto šli měnit.
Neřešilo a není. Nio to nemá koncipované, jako že místo nabíjení si baterii vyměníš, nabíjíš normálně jako ostatní EV, ale když jezdíš město, tak máš menší a lehčí baterii, když jedeš na dovču, tak si tam necháš šoupnout velkou.
Taky má každá automobilka své díly a svoje servisy.
V Číně už to běžně funguje.

https://www.youtube.com/watch?v=EvMr42VnFyo
Uživatelský avatar
Bill Masen
Editor
Příspěvky: 3752
Registrován: 08.02.2015 16:49

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od Bill Masen »

A nemusí se nejdřív do myčky? co když budu mát na podvozku nalepenýho ježka?
Odpovědět