Ruční vytahovací naviják
Ruční vytahovací naviják
Chlapi, po neblahých zkušenostech, kdy jsem jednou zůstal viset na kluzkém trávníčku na svahu do příkopu a tudíž jsem nemohl vyjíždět s málo plynem, neb bych sklouzl do příkopu, s hodně plynem se kola protáčela a nejet okolo parta s vytahovacím ráhnem, visel bych tam asi dodnes Jsem se rozhodl si, zejména na zimu do hor, vyrobit manuální naviják na auto. Nemůže být namontovaný na vehiklu, chci jej mít v kufru, kde bych jej zároveň mohl použít i na jiná auta, přenášet jej dle potřeby a vytahovat jím auto ze kterékoli strany.
Představa je takováto: koupil jsem naviják pro vytahování člunů apod. na přívěsný vozík s nosností 2500 liber a 10m lankem s karabinou. Nemíním jej ale na nic montovat: namísto toho k němu hodlám připevnit druhou karabinu na opačnou stranu.
Pak bych jednu karabinu cvakl do libovolného tažného oka na autě, druhou karabinu na lanku cvakl k vyprošťovacímu lanu omotanému dole kolem nějakého stromu či jiného pevného objektu, a navijákem auto vytáhl.
Na vás mám dotaz: zvažuji totiž dvě alternativy upevnění té druhé karabiny.
Varianta A) je namontovat pod naviják plech o stejné tloušťce, z jaké je kostra navijáku, který bude trčet tak 15cm za naviják, do tohoto trčícího kusu vyvrtat díru a normálně tam přišroubovat karabinu s okem. Ale když jsem se na to díval, je to docela neskladné. Plus nevím, jak tam tu karabinu namontovat tak, aby byla pootočená o 90°: v rovině plechu by totiž po nacvaknutí do vyprošťovacího oka auta byl celý naviják pootočený o 90° na stranu, což není asi úplně dobře.
Varianta B) je koupit někde (ale kde?) karabinu s okem připevněnou na drátěnou smyčku s nosností >2500lbs. (aby kdyžtak prasklo lanko daleko ode mně a ne karabina blízko navijáku) a provléct tu smyčku dírami na šrouby v základně navijáku. Skladnější, flexibilnější a lehčí.
Tedy takto:
Kterou z variant byste si vybrali vy a proč?
A pokud je někdo pro variantu B), tušíte, kde by mi ideálně v Praze a středních Čechách z lanka provlečeného karabinou udělali smyčku staženou, popř. svařenou tak dobře, že by její spojení bezpečně uneslo tah přes 1200kg?
Představa je takováto: koupil jsem naviják pro vytahování člunů apod. na přívěsný vozík s nosností 2500 liber a 10m lankem s karabinou. Nemíním jej ale na nic montovat: namísto toho k němu hodlám připevnit druhou karabinu na opačnou stranu.
Pak bych jednu karabinu cvakl do libovolného tažného oka na autě, druhou karabinu na lanku cvakl k vyprošťovacímu lanu omotanému dole kolem nějakého stromu či jiného pevného objektu, a navijákem auto vytáhl.
Na vás mám dotaz: zvažuji totiž dvě alternativy upevnění té druhé karabiny.
Varianta A) je namontovat pod naviják plech o stejné tloušťce, z jaké je kostra navijáku, který bude trčet tak 15cm za naviják, do tohoto trčícího kusu vyvrtat díru a normálně tam přišroubovat karabinu s okem. Ale když jsem se na to díval, je to docela neskladné. Plus nevím, jak tam tu karabinu namontovat tak, aby byla pootočená o 90°: v rovině plechu by totiž po nacvaknutí do vyprošťovacího oka auta byl celý naviják pootočený o 90° na stranu, což není asi úplně dobře.
Varianta B) je koupit někde (ale kde?) karabinu s okem připevněnou na drátěnou smyčku s nosností >2500lbs. (aby kdyžtak prasklo lanko daleko ode mně a ne karabina blízko navijáku) a provléct tu smyčku dírami na šrouby v základně navijáku. Skladnější, flexibilnější a lehčí.
Tedy takto:
Kterou z variant byste si vybrali vy a proč?
A pokud je někdo pro variantu B), tušíte, kde by mi ideálně v Praze a středních Čechách z lanka provlečeného karabinou udělali smyčku staženou, popř. svařenou tak dobře, že by její spojení bezpečně uneslo tah přes 1200kg?
- Fabulous
- Administrátor
- Příspěvky: 8794
- Registrován: 17.09.2011 21:33
- Pohlaví: nevím, skryto ve špeku
- Bydliště: Praha a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Ruční vytahovací naviják
Zvolil bych variantu C - hupcuk z Bauhausu za pár stokorun
Re: Ruční vytahovací naviják
Hej, na popotiahnutie úplne postačuje lanový hupcug. Vraví sa mu aj napínač plotu. http://www.zelezarstvi-online.cz/zel/Na ... escription
K tomu klasická kamionistická gurtna, aby sa dalo dočiahnuť k stromu.
K tomu klasická kamionistická gurtna, aby sa dalo dočiahnuť k stromu.
Kto nepozná prístav, do ktorého pláva, tomu žiaden vietor nie je dosť dobrý.
Re: Ruční vytahovací naviják
Ten jsem chtěl koupit původně, ale pak zjistil, že dokáže přitáhnout jen 1,6 metru délky lana. A to mi přišlo málo, protože nikdy nevíš, jak daleko bude ten nejbližší strom - a s fixními 1,6m toho na proměnlivou délku moc nevymyslíš. Zato s 10m navijákem si lano vytáhneš přesně jak chceš. Tak jsem raději koupil ten naviják - kvůli těm 10 versus 1,6m.
Re: Ruční vytahovací naviják
Na lanko s karanin ou sa vykasli. Ma to dve zaporne vlastnosti. Po prve, lanko sa bude tak ci onak drat, lamat a praskat. Bezne dostupne ocelove lana z ciny su schopne hrdzaviet zvnutra a ani si to nevsimnes (skusenot kamarata odtahovaka) Lepsie aj ked mozno neskladnejsie, je na vratok (navijak) nechat privarit dve oka z gulatiny 10mm a viac (naplocho pod zakladnu navijaku) a do nich trojmetrovu gurtnu s okami a v nich mat bud dve poriadne velke karabiny, alebo tie ucka, ktore sa uzatvaraju srobom (neviem to inak popisat) Musis pocitat aj s tym, ze na navijak musis dat lano, ktore ma dvojnasobnu silu v tahu ako to co potrebujes vytiahnut. Musis totiz ratat s tym, ze odpor pri tahani nezriedka dosahuje az trojnasobok vahy ktoru tahas. Gurtnu preto, lebo je siroka, vo vacsine pripadov ju budes upinat o strom, ci nieco valcovite (stlp a podobne). Lanko sa hlavne v dreve zarezava a zasekne sa, cize budes na konci vytahovania mat celu zostavu v uhle, ktory moze bud preseknut tazne lano, alebo na navijaku ti navije lano na jeden okraj a zadhne sa to tam, gurtna bude na valci smykat a vies ju posunut tak, aby lano bolo v priamke. NAvyse, (taktiez realna skusenost), ak ta niekto prichyti ze zarezanym lanom nicis strom, mozes dostat taku pokutu, ze tam radsej to zapadnute auto nechas. A este jedno odporucanie, len samotny navijakom auto z jarku jednoducho nevytiahnes. Nedaj sa zmylit tahanim lodi a inych plavidiel na voziky Maju totiz v tahu OMNOHO nizssi odpor ako zapadnute auto. Hlavne ked sa tahaju z vody ( Vlastna zaplatena skusenost. Potreboval som posunut vodny skuter uz na voziku o 20cm dopredu a skusil som to potiahnut navijakom, posunul somo 10cm a potom lanko priemer 5mm prdlo. Pritom z vody tahany skuter siel ako po masle) Cize medzi auto a navijak by som vlozil este trojkladkovu "redukciu", ktoru budes podla dlzky lana prekladat a skracovat .
Prežiť !!!
Re: Ruční vytahovací naviják
Tiež bežne odťahujem a vyprošťujem.
Ja som plno naloženého patrola /zadok sedel na diferáku a obe kolesá vo vzduchu, a predok vykrížený tak, že jedno koleso meter vo vzduchu/ vytiahol vcelku lahko s dvoma kamionistickými gurtnami.
Preto som aj písal, že k tomu lanovému hupcuku treba ešte na predĺženie takúto gurtnu s račňou. Aby si si na nej mohol lano lahko predĺžiť či skrátiť a samozrejme došponovať. Ak človek nejde na fábii jazdiť offroad, tak zväčša stačí potiahnuť tak meter.
Ja som plno naloženého patrola /zadok sedel na diferáku a obe kolesá vo vzduchu, a predok vykrížený tak, že jedno koleso meter vo vzduchu/ vytiahol vcelku lahko s dvoma kamionistickými gurtnami.
Preto som aj písal, že k tomu lanovému hupcuku treba ešte na predĺženie takúto gurtnu s račňou. Aby si si na nej mohol lano lahko predĺžiť či skrátiť a samozrejme došponovať. Ak človek nejde na fábii jazdiť offroad, tak zväčša stačí potiahnuť tak meter.
Kto nepozná prístav, do ktorého pláva, tomu žiaden vietor nie je dosť dobrý.
Re: Ruční vytahovací naviják
Baca: aha, díky za tip ohledně odporu vytahování. Mám právě taky 5mm lanko, takže koukám, že kladka bude nutnost. Takže na 1t auto je potřeba 3000N odolnosti v tahu, ano?
Jinak okolo stromu jsem nechtěl dávat lanko, ale normální vytahovací 4t pletené lano: to bych zacvakl do kusu kulatiny, na tu přicvakl karabinu lanka a tahal. Naviják chci ale mít u auta, protože kdyby nedej Bože strom náhodou spadnul (třeba nějaký shnilý zevnitř), tak ať nestojím hned u něj.
Kurtny ale nejsou vůbec špatný nápad ani do oka na autě namísto lanka z Bauhausu. Myslíš, že by je udrželo i kdybych je "skřípnul" mezi ten spodní plech dle náčrtku A) šrouby, nebo to musí být v navařených okách? Protože svářečku nemám, tak jsem chtěl šroubovat...
Jinak začínám litovat, že jsem se neptal předtím, než jsem začal nakupovat. Skoro přemýšlím, jestli mne s takovou přeci jen nevyjde levněji dokoupit ten hupcuk v kombinaci s délkově nastavitelnými kurtnami a naviják odepsat jako ztrátu To mám za to, že jsem to chtěl skladné, lehké a relativně levné
Jinak okolo stromu jsem nechtěl dávat lanko, ale normální vytahovací 4t pletené lano: to bych zacvakl do kusu kulatiny, na tu přicvakl karabinu lanka a tahal. Naviják chci ale mít u auta, protože kdyby nedej Bože strom náhodou spadnul (třeba nějaký shnilý zevnitř), tak ať nestojím hned u něj.
Kurtny ale nejsou vůbec špatný nápad ani do oka na autě namísto lanka z Bauhausu. Myslíš, že by je udrželo i kdybych je "skřípnul" mezi ten spodní plech dle náčrtku A) šrouby, nebo to musí být v navařených okách? Protože svářečku nemám, tak jsem chtěl šroubovat...
Jinak začínám litovat, že jsem se neptal předtím, než jsem začal nakupovat. Skoro přemýšlím, jestli mne s takovou přeci jen nevyjde levněji dokoupit ten hupcuk v kombinaci s délkově nastavitelnými kurtnami a naviják odepsat jako ztrátu To mám za to, že jsem to chtěl skladné, lehké a relativně levné
Re: Ruční vytahovací naviják
tie Dčka sa volajú šekle (jachtárske) ale dobre sa dajú použiť aj mailonky a keď kúpiš 2 a dáš ich za sebou tak sa ti to otočí správne. A tak jak poznamenal Bača, hoď tam aj kladky, nič tým nepokazíš a zvýšiš nosnosť. Okolo stromu !VŽDY! širokú gurtňu aby si ho ochránil a nezničil kôru. (Ten strom za to nemôže že si cip a zapadol si )
Ja mám kladkostroj... 65m polostatiky 11,5mm, nosnosť 2,4t; 2x dvojkladka (45kN tuším)+1x jednokladka(24kN tuším)+prusík na konci aby mi to držalo a neposúvalo sa naspäť.
Ja mám kladkostroj... 65m polostatiky 11,5mm, nosnosť 2,4t; 2x dvojkladka (45kN tuším)+1x jednokladka(24kN tuším)+prusík na konci aby mi to držalo a neposúvalo sa naspäť.
Cogito, ergo armatum sum.
Re: Ruční vytahovací naviják
Tak veru. A nezabudnúť na to, že spájať dve laná by sa nemali spomínanou šeklou. Ono totiž ak prdne našponované lano, tak vystrelená šekla vie aj zabiť.
Kto nepozná prístav, do ktorého pláva, tomu žiaden vietor nie je dosť dobrý.
Re: Ruční vytahovací naviják
No, na tom navijáku to přesně takhle spojené je z výroby Tak doufám, že je to uvnitř ještě svařené nebo tak. Ale jsou to Poláci...
Venet: myslíš, že tažné lano 4t, s průměrem cca. 4cm, není na strom dost široké, aby jej nepoškodilo?
Venet: myslíš, že tažné lano 4t, s průměrem cca. 4cm, není na strom dost široké, aby jej nepoškodilo?
Re: Ruční vytahovací naviják
Lano je ostré, a zničí kôru. Preto sa používajú "stromové gurtne". U ručného navijaku to nie je až také hrozné, ale je lepšie použiť plochú gurtnu aj tam. Zo starých kamionistických gurtní, na uväzovanie tovaru si takú lahko urobíš, a vydrží ovela viac, ako komerčné ťažné lano, čo sa predáva do výbava os. automobilu.
Kto nepozná prístav, do ktorého pláva, tomu žiaden vietor nie je dosť dobrý.
Re: Ruční vytahovací naviják
Ten plotový hupcuk používám, když potřebuju pohnout se stromem co kácím. Jeho délka je opravdu malá a na delší vzdálenosti už ani nezvládne našponovat prověšené lano. Takže na vyprošťování aut k ničemu.
Ještě mám doma takový podomácku vyráběný hupcuk z kusu kulatiny co jsme používali na zvedání prasete při zabíjačce.
Princip je takový, že na konci kulatiny jsou na řetízkách dva háčky a tím jak se pákou hýbe se a tam se po jednom přendavají háčky v okách na hlavním řetězu přes který se táhne. Síla je taková jak dlouhá je páka.
Snad sem to vysvětlil dobře, neznám název tohoto udělátka a obrázek taky žádný najít nemůžu.
Nevím jakou sílu dokážou udělat tyto ruční navyjáky, ale auto zapadlé po podlahu v blátě potřebuje docela velkej tah, aby se vyhrabalo ven. Taky bych se bál toho, že jak budu stát vedle a točit, tak něco rupne a šlehně mě našponovaný lano přes xicht.
Ještě mám doma takový podomácku vyráběný hupcuk z kusu kulatiny co jsme používali na zvedání prasete při zabíjačce.
Princip je takový, že na konci kulatiny jsou na řetízkách dva háčky a tím jak se pákou hýbe se a tam se po jednom přendavají háčky v okách na hlavním řetězu přes který se táhne. Síla je taková jak dlouhá je páka.
Snad sem to vysvětlil dobře, neznám název tohoto udělátka a obrázek taky žádný najít nemůžu.
Nevím jakou sílu dokážou udělat tyto ruční navyjáky, ale auto zapadlé po podlahu v blátě potřebuje docela velkej tah, aby se vyhrabalo ven. Taky bych se bál toho, že jak budu stát vedle a točit, tak něco rupne a šlehně mě našponovaný lano přes xicht.
Re: Ruční vytahovací naviják
Cover, jak povedal Kapo, daj tam radšej plochú gurtňu - v bauhaus/obi/železiarstvo, kúpiš 5t gurtňu aj s račňou za pár eur. Teda korun. (teda ja používam lepšiu, a samozrejme aj drahšiu, ale zas ja to používam pracovne)
Ale inak, ak to dobre uviažeš!, tak 4cm lano bude v pohode stačiť. Len to nesmie byť nejaké tvrdé umelohmotné(rozumej nepoddajné) lano.
Ale inak, ak to dobre uviažeš!, tak 4cm lano bude v pohode stačiť. Len to nesmie byť nejaké tvrdé umelohmotné(rozumej nepoddajné) lano.
Cogito, ergo armatum sum.
Re: Ruční vytahovací naviják
Takže jak to nakonec vidím, použiji k přidělání k autu ten několikamilimetrový plech, který přišroubuji k základně navijáku, dírou v tom plechu dle varianty A) provleču dvě "Dčka", aby to vyrovnalo naviják oproti oku na autě, a na konec lana navijáku, který se bude připínat ke stromu, dám 5t kurtny aby se strom nepoškodil.
Akorát úplně nevím, jak s tím kladkostrojem, co by měl přijít mezi konec lana navijáku a ty kurtny: hádám, že tu karabinu, co je na konci lana navijáku, kladkou neprovleču, co? A dá se někde takový kladkostroj dimenzovaný na 2-3t sehnat levněji, než za 500Kč?
Akorát úplně nevím, jak s tím kladkostrojem, co by měl přijít mezi konec lana navijáku a ty kurtny: hádám, že tu karabinu, co je na konci lana navijáku, kladkou neprovleču, co? A dá se někde takový kladkostroj dimenzovaný na 2-3t sehnat levněji, než za 500Kč?
Re: Ruční vytahovací naviják
Su kladky, ktore su rozoberacie, ale lacnejsie ich asi nekupis.
Prežiť !!!
Re: Ruční vytahovací naviják
Ten zakoupený naviják asi není moc dobrý řešení. Není mi jasný jak s tím půjde navíjet, pokud nebude pevně upevněnej, asi dost blbě, páč se to bude kroutit a uhejbat. Co je to za auto, resp. kolik zhruba váží a jakej má pohon, 4x2 nebo 4x4?
Já na automobilu naviják teda mám, ale na osobní auto bude ten hupcuk asi nejlepší řešení. 1,6 nebo kolik metru není zas tak málo a na popotažení osobáčku stačí. Doplněn kurtou která jde plynule zkracovat (5tunová z náklaďáku je vhodná a funkční) to fungovat bude a je to relativně levný řešení, který nezabere celej kufr.
Kolem stromu bylo zřejmě myšleno nylonový lano, ne ocelový. Nylonový použít můžeš, ale já bych víc důvěřoval kurtě, na osobáček ti stačí fialová zvedací 1t a ta jde použít i jako tažný lano. Tažný lano z pumpy s hákama s pudinkový voceli je aušus a životu nebezpečnej, nebrat.
S tím výpočtem síly na vyproštění je to malinko jinak, ale pro ůčely této diskuse bych se tím vůbec nezatěžoval, síla na vyproštění běžně uvázlýho osobáku nepřekročí 1t; nebudeš u moskviče v pangejtu blbnout s papírem a kalkulačkou.
Takže potřebuješ kurtu kolem stromu (fialová 1t, cca 3m), šekli na spojení, kurtu s ráčnou (5t, co nejdelší), a hupcuk.
Těch šeklí je fajn mít několik a víc velikostí - já mám 4 velký (asi 5t) a pak tři páry odstupňovaně menších (velká neprojde okem menší techniky) ale já jezdím s něčím co je napůl vyprošťovák; tobe budou stačit dvě cca 2,5t a jedna menší, tak 1,75t.
Ještě poznámka, u tý kurty s ráčnou se mrkni, jesli sou háky na konci svařený - nesvařený nebrat.
Já na automobilu naviják teda mám, ale na osobní auto bude ten hupcuk asi nejlepší řešení. 1,6 nebo kolik metru není zas tak málo a na popotažení osobáčku stačí. Doplněn kurtou která jde plynule zkracovat (5tunová z náklaďáku je vhodná a funkční) to fungovat bude a je to relativně levný řešení, který nezabere celej kufr.
Kolem stromu bylo zřejmě myšleno nylonový lano, ne ocelový. Nylonový použít můžeš, ale já bych víc důvěřoval kurtě, na osobáček ti stačí fialová zvedací 1t a ta jde použít i jako tažný lano. Tažný lano z pumpy s hákama s pudinkový voceli je aušus a životu nebezpečnej, nebrat.
S tím výpočtem síly na vyproštění je to malinko jinak, ale pro ůčely této diskuse bych se tím vůbec nezatěžoval, síla na vyproštění běžně uvázlýho osobáku nepřekročí 1t; nebudeš u moskviče v pangejtu blbnout s papírem a kalkulačkou.
Takže potřebuješ kurtu kolem stromu (fialová 1t, cca 3m), šekli na spojení, kurtu s ráčnou (5t, co nejdelší), a hupcuk.
Těch šeklí je fajn mít několik a víc velikostí - já mám 4 velký (asi 5t) a pak tři páry odstupňovaně menších (velká neprojde okem menší techniky) ale já jezdím s něčím co je napůl vyprošťovák; tobe budou stačit dvě cca 2,5t a jedna menší, tak 1,75t.
Ještě poznámka, u tý kurty s ráčnou se mrkni, jesli sou háky na konci svařený - nesvařený nebrat.
Můžeš bejt osel, ale musíš si umět poradit :>
Re: Ruční vytahovací naviják
Auto váží celkem malinko přes tunu, 4x2. Žádný terénňák , normální silniční, a vytahování spíše ze situace, kdy
a) na kopci prokluzují kola a přitom není možné přidávat plyn pomalu, protože by auto sklouzlo a už si "sedlo"
b) člověk najede do sněhu při parkování nebo vyhýbání a auto je blízké sednutí si
Tzn. žádné zapadání do bahna, ale pomoc s tím, aby se auto dostalo z ledu, mokré trávy či sněhu nazpět někam, kde už se dá zabrat normálně s motorem.
Ten naviják by měl
- utáhnout celkem v pohodě 1,2 tuny
- je jako celek podstatně kratší, než hupcuk -> zabere méně místa v kufru
- má 10m lana, které si člověk odmotá a pak zajistí podle délky, jakou potřebuje, a netahá nic navíc
Proto jsem jej bral a rád bych jej zužitkoval.
Myslím, že když pojedu podle varianty A), akorát s "Déčkem" namísto karabiny do oka auta, tak se mi kroutit nebude.
Zmátlo mně akorát to, že má prý potřebovat až ty 3 tuny při vytažení 1t auta a že by teoreticky mohlo rupnout to uchycení 5mm ocel. lanka do karabiny... Nechci obětovat zdraví menšímu a praktičtějšímu werku, samozřejmě.
a) na kopci prokluzují kola a přitom není možné přidávat plyn pomalu, protože by auto sklouzlo a už si "sedlo"
b) člověk najede do sněhu při parkování nebo vyhýbání a auto je blízké sednutí si
Tzn. žádné zapadání do bahna, ale pomoc s tím, aby se auto dostalo z ledu, mokré trávy či sněhu nazpět někam, kde už se dá zabrat normálně s motorem.
Ten naviják by měl
- utáhnout celkem v pohodě 1,2 tuny
- je jako celek podstatně kratší, než hupcuk -> zabere méně místa v kufru
- má 10m lana, které si člověk odmotá a pak zajistí podle délky, jakou potřebuje, a netahá nic navíc
Proto jsem jej bral a rád bych jej zužitkoval.
Myslím, že když pojedu podle varianty A), akorát s "Déčkem" namísto karabiny do oka auta, tak se mi kroutit nebude.
Zmátlo mně akorát to, že má prý potřebovat až ty 3 tuny při vytažení 1t auta a že by teoreticky mohlo rupnout to uchycení 5mm ocel. lanka do karabiny... Nechci obětovat zdraví menšímu a praktičtějšímu werku, samozřejmě.
- DanBlack
- Příspěvky: 1482
- Registrován: 02.02.2012 23:19
- Pohlaví: malé, zrzavé
- Bydliště: Severní Čechy
Re: Ruční vytahovací naviják
Hlavní problém ručního navijáku tu už zmiňovali kolegové...příliš pružné uložení - jak budeš točit klikou bude se ti houpat nahoru/dolu a rotovat v ose lana.
Vyzkoušeno v praxi, vrátli jsme se domů pro lanový hupcuk.
Kombinace hupcuk, dlouhá kurta, vázací smyčka a pár spojek je IMHO nejlepší. (pokud nechceš přímo naviják na auto)
A ať jenom nekritizuju, trochu bych upravil tvojí variantu a)
Naviják připevni na desku tvaru Y, na spodní konec přišroubuj naviják a na horní konce přivař oka. Tím se stabilizuje otáčení kolem osy a ty horní ramena se dají udělat skládací.
Vyzkoušeno v praxi, vrátli jsme se domů pro lanový hupcuk.
Kombinace hupcuk, dlouhá kurta, vázací smyčka a pár spojek je IMHO nejlepší. (pokud nechceš přímo naviják na auto)
A ať jenom nekritizuju, trochu bych upravil tvojí variantu a)
Naviják připevni na desku tvaru Y, na spodní konec přišroubuj naviják a na horní konce přivař oka. Tím se stabilizuje otáčení kolem osy a ty horní ramena se dají udělat skládací.
------------------------------------------------------------------
Štěstí neexistuje...jsou jen průsery co dobře dopadly.
Štěstí neexistuje...jsou jen průsery co dobře dopadly.
Re: Ruční vytahovací naviják
Tři tuny sou nesmysl. Ano, teoreticky, pokud to auto bude mít urvaný tři kola že čtyř a bude do půl dveří v bahně. Myslím že tahle pověra vychází z nějaký vojenský příručky, kde se píše, že síla na vyproštění těžce uvázlé techniky může být až 3násobek váhy - v praxi málokdy překročí 100% váhy.
Na tunovým osobáčku nemáš tah 3t ani o co uvázat, o "vyprošťovací" voko určitě ne a nic moc jinýho tam není. Ve velký nouzi symetricky za nápravu, ale s rizikem poškození něčeho.
Při tahání auta na silnici je potřebná síla cca 10% váhy auta; na to co popisuješ odhaduju 20 - 50% max.
Na tunovým osobáčku nemáš tah 3t ani o co uvázat, o "vyprošťovací" voko určitě ne a nic moc jinýho tam není. Ve velký nouzi symetricky za nápravu, ale s rizikem poškození něčeho.
Při tahání auta na silnici je potřebná síla cca 10% váhy auta; na to co popisuješ odhaduju 20 - 50% max.
Můžeš bejt osel, ale musíš si umět poradit :>