Domaci elektrarny a elektrocentraly.

Vše o tomto tématu - teorie, praxe, konkrétní projekty i produkty. Osvětlení, topidla, vařiče a související.

Re: Domaci elektrarny a elektrocentraly.

Příspěvekod Josef » 16.02.2019 19:20

Pokud je člověk kutil a ví co dělá, může si to podle plánku postavit, vřele doporučuji. V dobách, kdy jsme mívali v rodině jednu škodovku, náležitě opečovávanou a parkovanou prakticky trvale v garáži rodinného domku (ne jak dnes, kdy lidé mívají auto z "mobilních důvodů" na ulici před barákem, aby mohli 3x za den pár set metrů popojet z domu do práce či do obchodu), používali jsme to prakticky nepřetržitě 30 let a fungovalo to znamenitě. (Používali jsme ale proud okolo 30 - 50mA, aby to i v zimě dokázalo dobře dobíjet. Dnešní auta možná budou potřebovat i víc.)

Pokud je člověk NEkutil, nemusí zoufat. Prakticky každá dnešní inteligentní nabíječka má tzv. udržovací režim. Takže stačí takovou nabíječku zakoupit, připojit k akumulátoru, strčit do zásuvky a nechat celou zimu trvale připojenou. Nabíječka to, co v akumulátoru chybí rychle dobije na plné nabití a pak se sama přepne na udržování, kdy se bude snažit na akumulátoru udržovat stabilní napětí okolo 13,6V při kterém se nic nedobíjí, ale taky nic neztrácí a uhrazují se jen přirozené ztráty v akumulátoru společně s drobnou spotřebou způsobenou trvale připojenou elektronikou auta (alarm, dálkové odemykání dveří aj).

Mimochodem, jako radioamatér i člověk, který nemá rád, když ho ze všech stran ozařuje zbytečný elektrosmog, bych se moc a moc přimlouval pouze za použití té první varianty - tedy použití klasického "železného" transformátoru, protože moc dobře vím, jaké svinstvo na rádiových vlnách umějí udělat některé v ČR prodávané "inteligentní" nabíječky (obsahující uvnitř nedokonale odrušený spínaný zdroj a zejména pokud jede na snížený výkon, jaký se při "udržování" používá). Pokud to má pak někdo zapnuté trvale (což je při udržování akumulátoru bohužel nutnost), tak pro člověka, který by na radiových vlnách občas rád i něco poslouchal, je to naprostá katastrofa. Nabíječky dokáží rušit i do vzdálenosti stovek metrů okolo sebe. Dokáží rušení "vysílat" prodlužovacím kabelem na který jsou připojené, případně plochou celého elektrického rozvodu v rodinném domě (a to už je pořádná anténa). Pak nezbývá než se buď odstěhovat nebo sousedovi takovou nabíječku rozmlátit krumpáčem. Naopak, nabíječka s klasickým transformátorem neruší vůbec nic a cenově její stavba vyjde navíc i levněji.
Uživatelský avatar
Josef
Rozpadlík
 
Příspěvky: 1692
Registrován: 10.03.2011 7:20

Re: Domaci elektrarny a elektrocentraly.

Příspěvekod Josef » 16.02.2019 19:51

Ještě mi to nedá - taková důležitá drobnost:
Ať již používáte jakoukoli nabíječku, amatérky dělanou nebo novou v obchodě koupenou, doplňte ji pojistkou. Bezprostředně u plusové krokosvorky přerušte červený přívodní vodič. Mezi krokosvorku a drát vřaďte pojistku dimenzovanou na maximální proud, který nabíječka dává. Pojistka musí být co nejblíže krokosvorce nikoli půl metru od ní. Může se to zdát jako zbytečnost, vždyť většina nabíječek uvnitř pojistku má. Uvnitř ano, jenže vy nepotřebujete chránit obvod před proudem z nabíječky, ale naopak před proudem z akumulátoru. To může nastat v situaci, kdy si nedopatřením proříznete izolaci červeného kabelu o ostrou hranu karoserie, propálíte o horkou část motoru nebo vám kabel nahryže myš. Pak následuje tvrdý zkrat plus-pólu akumulátoru na kostru auta, drát vedoucí od krokosvorky okamžitě vzplane a s ním posléze i auto. Pokud je bezprostředně u krokosvorky pojistka, při poškození kabelu včas shoří a přívodní vodič nevzplane. Těch pár korun navíc, za pojistku která požáru zabrání, se určitě investovat vyplatí. Divím se, že výrobci na tak důležitou věc nepamatují a pojistkový držák není přímo součástí rukojeti krokosvorky. Oni to řeší jinak - v návodu se dočtete, že máte nabíjet akumulátor demontovaný z auta ven, nikoli jej nabíjet v autě. Tím samozřejmě nebezpečí prodření izolace o karoserii nehrozí. No ale vytahujte kvůli každému dobíjení akumulátor z auta. Nevím jak vy, ale já už na to ve svém věku nemám jaksi stavěná záda...
Uživatelský avatar
Josef
Rozpadlík
 
Příspěvky: 1692
Registrován: 10.03.2011 7:20

Re: Domaci elektrarny a elektrocentraly.

Příspěvekod Rafael » 16.02.2019 20:07

Anebo kuny!
Kdo nezažil, neviděl, neuvěří co dokáži. A nejen v teplém motorovém prostoru...
A. Lincoln: Kdybych měl 8 hodin na pokácení stromu, 6 bych strávil broušením sekyry.
Uživatelský avatar
Rafael
 
Příspěvky: 1631
Registrován: 07.12.2017 17:26
Bydliště: Valašské království

Re: Domaci elektrarny a elektrocentraly.

Příspěvekod mercedes777 » 16.02.2019 23:23

Rafael píše: Kutilové použivali lehce dostupné trafo z ovládacího a signalizačního systému T6. Jedna usměrňovací dioda, vhodný odpor, ale většinou nějaká vhodná žárovka tak, aby do běžného automobilového akumulátoru stále tekl proud cca 20mA. Ten stačil na zabránění samovybíjení a ochranu proti mrazům.
Bohužel po létech si už nevzpomenu jak efektivně do fungovalo a zda to dnes ještě k něčemu bude.
*
Určitě Josef o tom bude vědět víc...



Ty jsi myslel urcite toto, nadelal jsem jich v praci za komara miliony, byly to krabicky s jednou dirou a kontrolkou, davalo to do zkratu asi 250mA (24V/2W) . Ze spodu se prisroubovala "pulka" z vidlice a kabel s konektorem do zasuvky pro svitilnu apod. ve Skodovce. :)

Jsou ve vyprodeji jeste u:
http://www.bucek.name/stranky/nabidky_v ... /t6/t6.htm
Přílohy
Unbenannt.jpg
Uživatelský avatar
mercedes777
 
Příspěvky: 64
Registrován: 01.01.2014 22:32

Re: Domaci elektrarny a elektrocentraly.

Příspěvekod dracekvo » 17.02.2019 6:17

To jsem měl taky a těch trafíček doma ještě několik mám. Občas se na něco hodí.
Hlavně jsou zkratuvzdorná.
Stačilo tohle trafíčko, do série malinká žárovka kterou tohle trafíčko mělo pohánět a udržovací nesmysl byl na světě :)
Dnes by se to dalo ještě vytunit o doplnění stabilizátoru LM317T a nastavit to přesně na 13,8V

Ale dnes už to nepoužívám. Mám na baterky v garáži udělátko v podobě 20W solárního panelu a nejlevnějšího PWM regulátoru. Používám to jako udržovač aku ze sozóních záležitostí.

A k těm inteligentním nabíječkám. Doporučuju po koupi změřit, jestli ona nabíječka dává přesně tolik voltů kolik by měla v obou režimech. Tj. max napětí při nabíjení a udržovací napětí. Oni taky občas velice kecaj.
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
 
Příspěvky: 2033
Registrován: 06.02.2012 18:05

Předchozí

Zpět na Palivo, zdroje energie, světlo a teplo

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník