Palivo do motorových vozidel

Vše o tomto tématu - teorie, praxe, konkrétní projekty i produkty. Osvětlení, topidla, vařiče a související.

Re: Palivo do motorových vozidel

Příspěvekod Hohepa » 05.12.2018 12:31

sunny-x píše:Jinak v naší ČSN je maximálně 98 okt. Cokoli vám pak "slíbí" prodejce na stojanu (100) nemusí dodržet, protože je to dle ČSN napsaném na stojanu :-)


A čím to proboha jezdíš , že potřebuješ 100 oktanů ?

Oktanové číslo je technická veličina, jedna ze základních charakteristik pohonných látek (paliv) pro zážehové spalovací motory. Vyjadřuje odolnost paliva ve směsi se vzduchem proti samozápalu (který se projevuje jako tzv. „klepání“) při kompresi ve válci motoru.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Oktanov%C3%A9_%C4%8D%C3%ADslo
Když je motor tvého auta stavěnej na 95 oktanů tak mu je úplně šumák, že má 100 oktanů, protože ten píst ve válci tu palivovou směs nestlačí na větší tlak, než kolik je mechanicky dáno výrobcem. Tedy motor ti pojede úplně stejně jako s 95 oktany, na které je kompresní poměr motoru spočítán výrobcem.
Jestli potřebujete uplatnit svou schopnost přežít, pravděpodobně jste předtím něco zvorali.
Uživatelský avatar
Hohepa
VIP
 
Příspěvky: 2441
Registrován: 22.07.2013 21:16
Bydliště: Praha

Re: Palivo do motorových vozidel

Příspěvekod DeadMan » 05.12.2018 12:46

S využitím těch 100 oktanů to bude asi pravda, ale vždy, když jsem načerpal "lepší" benzín, jsem měl pocit, že motor je klidnější a má hladší chod.

Bylo to jen placebo?
You cannot kill me as I am already dead!
Uživatelský avatar
DeadMan
 
Příspěvky: 2140
Registrován: 30.04.2012 18:27
Bydliště: Slezsko

Re: Palivo do motorových vozidel

Příspěvekod sunny-x » 05.12.2018 13:17

Hohepa: Já někde píši že potřebuji nutně 100 oktanů?
Tankuji to jen z důvodu, že můj benzínový "motor s přímým vysokotlakým vstřikováním paliva přímo do válce" má špatný projev na podíl biosložky vyšší než 5%. Když jsem natankoval u MOL (7%), tak motor sebou občas cuknul, bylo to velmi nepříjemné a chrčelo to jak Common-Rail.

Když natankuji 100 oktan, tak auto má plynulejší a podstatně tišší chod. Nemusí to být ani 100 oktan, stačí když tam není tolik bliosračky.

U služebáku je mi to fu*k, ale do soukromého s kterým najedu cca 15 tis to řeším.

Pokud máš Hohepo jiný stabilní zdroj benzínu s nízkým obsahem biosložky než "prémiová paliva / 100okt", tak sem hoď info. I jiní jistě ocení lepší zdroj PHM.
Když střílí konzument Kolalokovy limonády, netřeba volat lékaře.
Uživatelský avatar
sunny-x
 
Příspěvky: 127
Registrován: 18.10.2015 20:53
Bydliště: Beskydy

Re: Palivo do motorových vozidel

Příspěvekod krvfx » 05.12.2018 13:21

Záleží na motoru. Já mám se "100" oproti 95 nižší spotřebu.
krvfx
VIP
 
Příspěvky: 1554
Registrován: 15.08.2013 8:25

Re: Palivo do motorových vozidel

Příspěvekod hrd » 05.12.2018 14:16

pumpy EuroOil maji palivo bez bioslozky (tankuji jen u nich)
hrd
 
Příspěvky: 437
Registrován: 14.04.2014 10:05

Re: Palivo do motorových vozidel

Příspěvekod glock69 » 05.12.2018 18:44

I benzín? Nebo je bez biosr.cek pouze nafta.
glock69
 
Příspěvky: 48
Registrován: 22.02.2014 18:08

Re: Palivo do motorových vozidel

Příspěvekod sroub » 16.12.2018 14:14

sroub píše:
sunny-x píše:....Benzina 100+ byla před 4 měsíci absolutně čistá bez bio a dováží se k nám přímo z německa....

Verva 100 od benziny se vozí z Rakouska, má podle EU normy 98 oktanů, a aditivuje se takovym modrym sajrajtem kterej sviní všechno kolem, ale zvedá oktanové číslo o dva stupně.
98oktanový benzín se pokouší vařit v Kralupech, ale z jistých důvodů tam maj problémy s výrobou....

UPDATE: V Kralupech se povedlo rozběhat výrobu "lepšího" benzínu, kterej teď půjde coby VERVA 100 do sítě Benzina, a pak se k tomu dostanou i další firmy.
Ale já osobně si počkám jakou zkušenost s tim udělají ostatní, než se to odhodlám načerpat sám :D
Non multi, sed multa
Uživatelský avatar
sroub
 
Příspěvky: 239
Registrován: 05.08.2012 9:42
Bydliště: Poblíž Kladna

Re: Palivo do motorových vozidel

Příspěvekod Jenyk » 16.12.2018 16:33

Hohepa píše:Když je motor tvého auta stavěnej na 95 oktanů tak mu je úplně šumák, že má 100 oktanů, protože ten píst ve válci tu palivovou směs nestlačí na větší tlak, než kolik je mechanicky dáno výrobcem. Tedy motor ti pojede úplně stejně jako s 95 oktany, na které je kompresní poměr motoru spočítán výrobcem.

Platilo kdysi. Neplatí u aut s čidly klepání a schopností upravit předstih zážehu těsně před mez klepání. Dnes je to u benzínových auta zcela běžná technologie.
Jenyk
 
Příspěvky: 38
Registrován: 04.01.2016 13:41

Re: Palivo do motorových vozidel

Příspěvekod Hohepa » 17.12.2018 8:48

WTF ?

Můžeš nějak podrobněji vysvětlit, co má oktanové číslo společné s předstihem ?

https://cs.wikipedia.org/wiki/Oktanov%C3%A9_%C4%8D%C3%ADslo
Vyjadřuje odolnost paliva ve směsi se vzduchem proti samozápalu (který se projevuje jako tzv. „klepání“) při kompresi ve válci motoru.


https://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99edstih_z%C3%A1%C5%BEehu
Předstih zážehu nebo předstih zapalování je okamžik, kdy dojde k zažehnutí směsi benzínu a vzduchu před dosažením horní úvrati pístu v zážehovém spalovacím motoru.Jde o regulační parametr zážehových motorů. Kladná hodnota znamená, že zapálení nastane ještě před horní úvratí t.j. při pohybu pístu nahoru a stlačování směsi ve válci. Předstih zapalování má výrazný vliv na průběh spalování a tím i na výkon a měrnou spotřebu paliva.
Jestli potřebujete uplatnit svou schopnost přežít, pravděpodobně jste předtím něco zvorali.
Uživatelský avatar
Hohepa
VIP
 
Příspěvky: 2441
Registrován: 22.07.2013 21:16
Bydliště: Praha

Re: Palivo do motorových vozidel

Příspěvekod Hohepa » 17.12.2018 9:25

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/premiova-paliva-spis-nez-vyssi-vykon-ci-nizsi-spotrebu-zajis/r~92170b62cdbf11e699ee0025900fea04/
Pokud si natankujete vysokooktanový benzin do běžného auta, zázračného zvýšení výkonu nečekejte. Opět platí, že motoru udělá dobře spíš jeho čisticí schopnost, což ale umí i levnější 95oktanové prémiové palivo. Výhodou vysokooktanových benzinů je to, že neobsahuje etanol. Tato biosložka má tu špatnou vlastnost, že na sebe ráda váže vodu a nehodí se pro dlouhodobé skladování. Vysokooktanové benziny proto rádi používají motorkáři nebo majitelé veteránů na zazimování.

a jedna diplomka https://theses.cz/id/65yl3u/zaverecna_prace.pdf
Jestli potřebujete uplatnit svou schopnost přežít, pravděpodobně jste předtím něco zvorali.
Uživatelský avatar
Hohepa
VIP
 
Příspěvky: 2441
Registrován: 22.07.2013 21:16
Bydliště: Praha

Re: Palivo do motorových vozidel

Příspěvekod bivoj » 17.12.2018 10:18

2 Hohepa - myslím, že odpovím i za Jenyka - diplomku jsi sice přiložil, ale zřejmě nečetl, neboť by ti nemohly uniknout tyto informace (mj) v ní obsažené:

...Moderní zážehové spalovací motory jsou vybavené elektronickou regulací oktanového požadavku a je u nich základní palivo pouze doporučováno. Oktanový požadavek je přizpůsobován právě použitému palivu tak, že je průběžně regulován předstih zážehu a je udržován těsně před hranicí klepání motoru...


Ví to každý automechanik - nebo by alespoň vědět měl. V závislosti na kompresním poměru motoru, předstihu, otáčkách, množství paliva a zatížení motoru totiž může dojít již PO ZÁŽEHU, během dokončování kompresního cyklu (tj. ještě před horní úvratí), k takovému nárustu tlaku v kompresním prostoru, že zbytek ještě neshořelé směsi paliva se vzduchem vzplane samozápalem - tlakem a teplotou. A to je ono klepání. V takovémto případě řídící jednotka okamžitě zmenší předstih.

Takže oktanové číslo a okamžik zážehu (předstih) jsou velmi těsně spojené a na sobě celkem dost závislé věci. - Tolik zhruba k tomu tvému WTF...

U starých aut se vždy při používání více oktanového paliva (než předepisoval výrobce motoru) přidávaly zhruba +2° základního předstihu, při použití méněoktanového paliva se předstih naopak o 2° zmenšil.
Sic semper tyrannis.
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
 
Příspěvky: 2369
Registrován: 03.09.2012 18:54
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Palivo do motorových vozidel

Příspěvekod Hohepa » 17.12.2018 12:21

Chápu že oktanové číslo může mít vliv na rychlost hoření/detonace směsi a proto je podle paliva vhodné dolaďovat předstih. Konec konců na to mají vliv další činitelé
Na správnou hodnotu předstihu však mají ostatní parametry vliv přibližně v této míře:
teplota motoru – 10°
relativní vlhkost vzduchu – 10°
atmosférický tlak – 10°
směšovací poměr nasávané směsi – 10°
oktanové číslo paliva – 5° až 10°

Chápu proč špatný předstih způsobuje klepání motoru
motor.PNG

motor 2.PNG
motor 2.PNG (128.76 KiB) Zobrazeno 2977 krát


Chápu že v době elektroniky a vstřikování lze výsledné "oktanové číslo" směsi doladit jejím poměrem a i motor určený pro 100 oktanů se nezničí použitím 95 oktanů i když bude mít menší výkon....

Ale to stále nevysvětluje ( tvrzení ), že když do motoru na 95 Oktanů naleju 100 Oktanů , tak bude mít větší výkon - menší spotřebu.

Ano, víceoktanové benzíny mají lepší aditiva, která lépe mažou atd...
Ale stejný efekt mají i prémiová paliva i když nemají 100 oktanů, třeba V-Power .
Jestli potřebujete uplatnit svou schopnost přežít, pravděpodobně jste předtím něco zvorali.
Uživatelský avatar
Hohepa
VIP
 
Příspěvky: 2441
Registrován: 22.07.2013 21:16
Bydliště: Praha

Re: Palivo do motorových vozidel

Příspěvekod bivoj » 17.12.2018 12:49

Nic proti tobě, ale proč při vyšším oktanovém čísle může mít moderní motor mírně vyšší výkon a nižší spotřebu, tak to se nedá vysvětlit (a ani pochopit) v pár větách. Tohle chce trošku delší studium procesů probíhajících v zážehovém spalovacím motoru, včetně dokonalého pochopení a schopnosti analýz např. PV diagramů atp. Hodně zjednodušeně by se to dalo říc tak, že vyšší oktanové číslo = větší předstih = lepší možnost využití energie obsažené v palivu = větší výkon či nižší spotřeba či obojí.

Navíc, tvá otázka zněla, cit: Můžeš nějak podrobněji vysvětlit, co má oktanové číslo společné s předstihem ?
To je odpovězeno v mém předchozím příspěvku.

Nicméně na netu je spousta skript - můžeš začít třeba těmito: http://www.iae.fme.vutbr.cz/userfiles/ramik/files/Spalovaci%20motory%202005.pdf a pak pokračovat ke složitějším, věnujícím se třeba právě jen ději spalování atp.
Sic semper tyrannis.
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
 
Příspěvky: 2369
Registrován: 03.09.2012 18:54
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Palivo do motorových vozidel

Příspěvekod dracekvo » 17.12.2018 13:16

Z mejch zkušeností.
Jednou sem vzal do svého prvního auta škoda garde ten 100 oknan od stehll. V té době úplná novinka a jinej 100oktan k dispozici nebyl.
No bylo to asi tak. Kolem 5 tis auto přestávalo táhnout. Po požití tohohle benzínu mi při 5 tis začla klouzat spojka :)
Ale to byl starej motor, bez elektroniky. Tak třeba ten stooknat zrovna sednul na nastavení předstinu a taky garde mělo vyšší kompresní poměr než obyčejný škodovky.
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
 
Příspěvky: 2033
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Palivo do motorových vozidel

Příspěvekod Hohepa » 18.12.2018 12:35

bivoj: Mýlil jsem se a neměl pravdu.
O motory jsem se zajímal před dvaceti lety a učil se na tátově žigulíku.
Ještě před dvanácti lety jsem jezdil v Oltcitu (a opravoval) .
Co platilo tenkrát, už neplatí.
Pak jsme koupili C3 a stal se ze mně jen jejím uživatel.
S ní jsem byl poprvé v servisu minulý měsíc, tedy po jedenácti letech.

Jestli to dobře chápu, tak moderní motory s IT řízeným zapalováním , čidly klepání , lamda sondou atd.
při použití více oktanového benzínu umí úpravou předstihu posunout tu pro 95 oktanů ideální zelenou křivku č.1 blíže k vrcholu červené křivky č.2 bez toho aby docházelo k detonačnímu hoření ( právě kvůli těm oktanům navíc ). Tedy tlak ve válci bude vyšší a vrchol nastane blíže k horní úvrati. Tedy síla působící na píst bude větší a bude působit déle......
motor 2.PNG
motor 2.PNG (128.76 KiB) Zobrazeno 2847 krát



Toliko kolik jsem pochopil z teorie.
Zůstává otázka o kolik ten větší tlak zvýší i opotřebení motoru,
v praxi pak které konkrétní modely aut tuto možnost skutečně využívají.
Jestli potřebujete uplatnit svou schopnost přežít, pravděpodobně jste předtím něco zvorali.
Uživatelský avatar
Hohepa
VIP
 
Příspěvky: 2441
Registrován: 22.07.2013 21:16
Bydliště: Praha

Re: Palivo do motorových vozidel

Příspěvekod bivoj » 18.12.2018 14:56

Hohepa píše:...Jestli to dobře chápu, tak moderní motory s IT řízeným zapalováním , čidly klepání , lamda sondou atd.
při použití více oktanového benzínu umí úpravou předstihu posunout tu pro 95 oktanů ideální zelenou křivku č.1 blíže k vrcholu červené křivky č.2 bez toho aby docházelo k detonačnímu hoření ( právě kvůli těm oktanům navíc ). Tedy tlak ve válci bude vyšší a vrchol nastane blíže k horní úvrati. Tedy síla působící na píst bude větší a bude působit déle...

JJ chápeš to správně. Řídící jednotka se prostě snaží vytáhnout z paliva maximum a motor jede v režimu těsně před tím klepáním, kdy je účinnost využití paliva většinou nejvyšší. A s lepším benzínem prostě tu křivku vytáhne výše. Nicméně ten graf je silně zjednodušen - pro popis průběhu tlaků a průběhu spalování ve válci motoru se používá tzv. pV diagram. Toto řízení předstihu v dnešní době využívají absolutně všechny zážehové motory montované do aut. Zvýšení opotřebení motoru je přímo úměrné zvýšení výkonu, ale vzhledem k dnešním materiálům a olejům je pro majitele naprosto zanedbatelné.

Příklad základního pV diagramu válce čtyřdobého zážehového motoru:
pvdiagram_skut_4doby_zaz.gif
pvdiagram_skut_4doby_zaz.gif (4.3 KiB) Zobrazeno 2815 krát
Sic semper tyrannis.
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
 
Příspěvky: 2369
Registrován: 03.09.2012 18:54
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Palivo do motorových vozidel

Příspěvekod Boeday » 28.12.2018 1:35

Ahoj
Skladuju doma 400L nafty a narazil jsem na problem - POJISTKA BARAKU. Nechal jsem si udelat rozbor od hasicu a dal jsem ho na pojistovnu, trochu mi zdrazili pojistku, ale mam to ofiko ve smlouve.

Hasicska zprava rika:

Na 1 parkovaci stani max 40L paliva. Agregator berou jako 1 stani, mam ho v dvojgarazi u zdi, tedy v dvojgarazi muzu mit 3x40=120L paliva. Co je v nadrzicj navic se nezapocitava.

Ve sklepe mi hasic povolil 240L paliva. Vic uz bych musel mit protipozarni dvere.

Takze celkem mam doma oficialne 120+240=360 litru, venku 40L na mrazu = 20 kanystru celkem. Pojistene, tedy i kdyby to blaflo, pojistovma to hradi.

Ale dejte na to bacha - nektere pojistovny maji max 40L na barak a utrum. Pak vyhorite a pojistovna neplni. Ja mam Allianz.

Ahoj, petr
Boeday
 
Příspěvky: 10
Registrován: 26.12.2018 1:34

Předchozí

Zpět na Palivo, zdroje energie, světlo a teplo

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník