Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 03.11.2011 13:45
od MacGyver
Rozumí někdo tomu, jak je to s biosložkami u motorových paliv? Dají se taková paliva dlouhodobě skladovat? Jak dlouho? Dá se někde koupit palivo (benzín, nafta) bez biosložek?

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 03.11.2011 13:52
od MRAK
už se to částečně řešilo tady:

viewtopic.php?f=15&t=131&start=20


Problém je, že dneska se normálně k naftě bez bio složky jen tak nedostaneš ....
A použít dlouhodobě skladované palivo (víc jak půl roku-rok) do moderního motoru, by pro něj mohlo mít dost fatální následky ... :shake

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 03.11.2011 15:06
od GloryToSunTsu
Osobně nevidím problém v dlouhodobém uložení paliva, jsou to prakticky uhlovodíky a v zemi vydržely miliony let.
A se skladováním benzínu po dobu deseti let mám čirou náhodou zkušenosti.

Benzín byl uložený v železném kanystru po dobu nejméně 10 let.
Z kanystru po otevření uniklo větší množství plynů, skoro jako bych otvíral ještě ne zcela prázdnou láhev od šlehačky.
Váhový úbytek bohužel nedokážu posoudit, ale vzhledem k tlaku v kanystru, to nemohlo být významné množství.
Za dobu skladování kanystr celý zkorodoval.
Abych pokus dovedl k dokonalosti, náhodou jsem ho přes celé léto zapomněl vedle garáže.
Takže na kanystr pražilo sluníčko nejméně měsíc.
Nedávno jsem posekal zahradu a našel ho, přenesl a při opakované manipulaci se v něm vytvořily díry.
Přesto uvnitř kanystru nebyla žádná rez.
Obsah jsem přelil do řady lahví od okurek, kanystr teče a nic lepšího v danou chvíli bohužel nebylo po ruce.
Zápach, stejně jako barva, odpovídaly normálnímu benzínu, tekutina byla čirá, obvyklé benzínové konzistence.
Hořlavost se nijak nezměnila, alespoň jak to dokážu posoudit.
Vzal jsem ho raději přes sítko, ale zbytečně, žádné nečistoty.
Přidal líh, protože ten váže vodu, olej v obvyklé konzistenci a použil ho.
Chod motoru sekačky byl kupodivu lepší, než na Natural, který se do ní obvykle lije.

Hodně starý benzín v PA době bych raději znovu destiloval, ale po této zkušenosti bych se nebál ani padesát let starého benzínu, který by byl uskladněný v chladné garáži nebo sklepě.

Poznamenám, že takový benzín by asi dokázal odpálit lambda sondy, ale v PA, kdy bude po celém světě jezdit možná jen 10 000 aut, ten katalyzátor asi nebude to nejdůležitější.

Ad biosložky, jedná se vesměs o ethanol, což jsou zase uhlovodíky a třeba taková 40-ti letá skotská určitě nebude špatná. Jeden uhlovodík těžko "rozežere" druhý uhlovodík, kdyby to tak bylo, dal by se asfalt rozpouštět na benzín.
Jak říkám, v PA to při nějakém podezření maximálně znovu destilovat a i do čtyřtaktu přidat trochu oleje.

A motory?
Různé motory fungují na technický benzín, letecký petrolej, dřevo-líh, ředidlo, ricinový olej, rostlinný olej, vyjetý rostlinný olej, ruskou vodku, dřevoplyn, LPG, CNG, Biobutanol.... a hromadu dalších.... Řada lidí má své vlastní recepty na namíchání toho nejlepšího koktejlu.

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 03.11.2011 15:31
od MRAK
jj, benzínek 8-)
benzín jsem ale neměl na mysli - psal jsem o naftě, která podle některých zhoustne (oddělí se uhlovodíky od vody) a utvoří se v ní hrudky - jakoby parafínové ... sám ale přímou zkušenost nemám

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 03.11.2011 15:37
od GloryToSunTsu
S naftou jsem zkušenost neudělal, ale jak říkám, asi bych to promíchal a znova destiloval.
A destilát nalil do nádrže, nejlépe pokud by se to dalo ještě s něčím smíchat.
Možná by jí vůbec stačilo jen rozehřát (ne vařit!!! to vyprchají uhlovodíky s nižším bodem varu).
Krakovat ropu není úplně snadné, ale ta destilace až tak tragická není.
Destilováním dřeva získáš i nějaký ten dřevo-líh, který můžeš asi použít na rozředění těch hrudek a pak to znovu destilovat.
Nebo to nejprve přes sítko oddělit, hrudky rozředit dřevo-lihem, znovu to smíchat a destilovat.
K výsledku přidat trochu oleje a lihu.
Moc bych to nečuchal, ale T-72 to nejspíš spapá :lol: :lol:

http://www.minibike.hustej.net/forum/viewtopic.php?t=760
http://cs.wikipedia.org/wiki/Methanol

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 03.11.2011 15:48
od MRAK
T72 zřejmě bez problémů, ale mám obavu, že moje discovery III by semnou asi už nemluvila .....

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 03.11.2011 15:50
od GloryToSunTsu
Ale mluvila, prostě bys vyndal sejtko na saze a udělal si přepínání.
Start z lepšího paliva, po rozehřátí motoru bys přepnul na větší sajrajt a před vypnutím motoru bys zase motor pročistil lepší směsí. Takhle to řeší ti, co jezdí na rostlinný olej!

http://forum.volvoklub.cz/viewtopic.php?f=85&t=23059
http://web.quick.cz/goldwafer/domek/Pohon_Repkovy_Olej/drive_your_diesel.htm

Navíc (a ono se o tom až tolik nemluví) kvalita nafty v USA/Rusku/Africe a na Arabském poloostrově je úplně jiná, než v Evropě. My tu máme hodně "jemnou" naftu oproti tomu, co tam lijí oni. Tvůj Američan se tedy spokojí i s málem. Dokonce si naši blbové odvezli do Afgánu myslím Dinga, nepoužili filtry a ředící látky nebo co a pak se hrozně divili, že to na tu Americkou sračku nechce jet :lol: http://www.lidovky.cz/ln-problem-jmenem-dingo-0vz-/ln_zahranici.asp?c=A081005_195209_ln_zahranici_mel http://technet.idnes.cz/tec_reportaze.aspx?c=A110925_101957_tec_reportaze_rja

A ten svůj raketoplán můžeš v PA klidně přestavět i na dřevoplyn.
Jasně že nepojede JEN na dřevoplyn, jako zážehový motor, ale třeba ušetříš 2/3 paliva.
http://www.youtube.com/watch?v=ilIENTm5muo

Jinak by bylo dobré projet a zdokumentovat tohle:
http://www.builditsolar.com/Projects/BioFuel/biofuels.htm#Methane

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 03.11.2011 17:22
od MRAK
Ten můj "američan" je především "ANGLIČAN" :lol:
(Kdybych si pořizoval američana, tak jedině V8 benzínek ;) )
Ale něco na tom, co píšeš asi bude - kluci co jezdili afriku, vlastně taky vždycky dojeli .... kouřilo jim to, měnili fitr, ale jeli ..... a kvalita nafty bývala dost rozdílná ....

;)

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 03.11.2011 19:17
od GloryToSunTsu
Já myslel, že máš tonhle Discovery no :roll:
http://www.nejvic.info/wp-content/uploads/raketoplan4.png.jpg
Discovery na něm je napsané :roll:
Nic divného mi na tom nepřišlo, třeba máš větší rodinu a potřeboval jsi pořádné rodinné vozítko. :lol:

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 03.11.2011 21:50
od MRAK
Bohužel jen tuhle :mrgreen:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 03.11.2011 22:35
od GloryToSunTsu
Pěkný, skoro tak pěkný, jako moje Subaru :twisted:
Ale v PA to bude dřevoplynové Subaru :lol:
Mňo, jestli nějak brzy neseženu nějaký kšeft, brzo z něj bude PA Subaru i bez té A :? :lol:

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 04.11.2011 0:20
od Maximus
To Glory:
Můžeš přesněji specifikovat, v jakém modelu auta s Plejádami ve znaku jezdíš?

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 04.11.2011 0:23
od GloryToSunTsu
V lesníkovi 97-2001 :lol:

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 04.11.2011 0:29
od Maximus
Vidím, že na rozpadu se Lanďáků a Subaráků také dost sešlo :). Forester 2004 8-) :lol:.

Re: Čištění a konzervace zbraní

PříspěvekNapsal: 05.03.2012 18:24
od Ježura
Sice je to OT ale když tak založte nové vlákno, myslím že najde své uplatnění
Zajímavý článek... aneb na co se dá v PA době alternativně jezdit
http://www.agat.sk/domain/agat/files/au ... jezdit.pdf

dovolil jsem si přesunout z "Čištění a konzervace zbraní" - pepe

Re: Čištění a konzervace zbraní

PříspěvekNapsal: 05.03.2012 18:45
od Stolberg
Díky to je dobré vědět. Původně jsem si myslel že trafo olej najde užití spíše jako víceúčelové mazadlo, ale tohle je dobrá zpráva.Takže začnu naskladňovat. Přeci jen pro neinformovaného zloděje to nemá hodnotu :yes

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 06.03.2012 7:00
od Josef
Některé typy trafoolejů, kondenzátorové oleje a jiné dlouhoživotostní oleje (některé hydraulické) obhovaly v určitém období výroby kromě jiného jako stabilizátory i polychlorované bifenyly. Dnes je snaha bifenyly nepoužívat, jenže tyhle oleje ještě někde mohou být užity v provozu a nevědomky se k nim (posléze jako k vyřazeným) můžete dostat. Pozor na ně! Už samotné potřísnění rukou takovými chemikáliemi škodí. Když to proženete nafťákem a pak si toho, třeba jen během otevírání brány, něco málo nainhalujete, pak rakovině zdar. A chraň nás Pán Bůh muset za takovým autem jet v koloně. :shock: To už je bezpečnější čuchat spálený olej původem ze smažených hranolků z Mekáče.

2 Mrak:
Vidím na střeše toho auta magnetku od síbíčka - jakou značku radiostanice v tom máš instalovanou?

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 06.03.2012 12:52
od JimmyJazz
Jeden muj znamy, cily kseftman, kdesi kdysi vyhandloval od vojaku nekolik barelu 'vyjeteho' oleje z vrtulniku jez nasledne pouzival jako palivo do naftovych motoru, ktere vlastnil. Pry to docela fungovalo :)

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 28.09.2012 8:47
od Photonic
S benzínem je to v současné době už horší než s naftou. Podíl biosložek se zvyšuje u obou a zvyšovat bude. Benzín po 3 měsících je prakticky nepoužitelný zakalený, v palivové soustavě se vysráží krystalky biosložky, která zabraní volnému průtoku paliva. Pro stroj je nejhorší pokud stojí připraven v garáži místo aby pravidelně pracoval. Ano motor jde nastartovat, ale je schopen jed na volnoběh nebo sytič. Při zatížení zhasne. Z dlouhodobého hlediska je skladování paliva problém. A mám pocit že to je i záměr.

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 28.09.2012 16:35
od Wagoneer
No s tím benzínem nevím. Jako bioslozka je líh, ten max váže vodu. Mám dlouhodobě uložený benzin a je používan
v režimu FIFO. Po cca deseti měsících je stále čirý. Pokud úplně naplníš kanystr a zabrániš pronikání vlhkosti, bez
problémů vydrží rok - odzkoušeno.
V tvém připadě to spíš vypadá na nějaký nekvalitní znečištěný benzín už od začátku. Byl od normální pumpy?

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 28.09.2012 20:51
od peteres
Někde jsem tu už psal o skladování nafty, nechce se mi to hledat tak zopakuju: skladovatelnost nafty s biosložkou prodejci uvádí na 3 měsíce. Čistá nafta bez biosložky se dá skladovat i pět let. U nás se dá i dnes koupit čistá nafta bez biosložky, označuje se jako arktická nafta třídy 2, do té se zatím biosložka nepřidává. Tato nafta se dá koupit na některých terminálech rafinerií i na některých pumpách v zimním období, je určena pro speciální použití v armádě, u hasičů, pro záložní zdroje a podobně. Skladované naftě nedělá dobře vysoká teplota a kolísání teploty a údajně má na její trvanlivost vliv i přítomnost kovů, takže v plastovém kanystru by jí mělo být o něco líp než v plechovém.

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 29.09.2012 0:12
od Photonic
Wagoneer píše:No s tím benzínem nevím. Jako bioslozka je líh, ten max váže vodu. Mám dlouhodobě uložený benzin a je používan
v režimu FIFO. Po cca deseti měsících je stále čirý. Pokud úplně naplníš kanystr a zabrániš pronikání vlhkosti, bez
problémů vydrží rok - odzkoušeno.
V tvém připadě to spíš vypadá na nějaký nekvalitní znečištěný benzín už od začátku. Byl od normální pumpy?

Nevim kde ho vzali, mám servis na motory HONDA a je to děs s čím chodí poslední dobou to je v 90 případech právě benzínem, normálně zvětrá. a vysráží se tam ten sajrajt.

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 02.10.2012 20:32
od sroub
K tý naftě, možná je to jenom reklama, ale KM-PRONA tvrdí že jejich nafta je bez biosložky, zatim sem nezkoušel, tak nevim, naše vozidlo bere i čistej rostlinnej olej, takže sem to zatim nepotřeboval. Ale vedu to v patrnosti, kdybych potřeboval dlouhodobě odstavit auto, nebo tak něco....

Jejich fórum

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 05.02.2013 8:56
od halogen
Z hlediska uchovávání nafty mi přišel zajímavý tento článek.
http://www.ceskapozice.cz/domov/ekologie/ridici-mohou-opet-tankovat-cistou-naftu-bez-bioslozky
Společnost Čepro, která provozuje síť čerpacích stanice EuroOil, oznámila, že od poloviny února najdou řidiči na všech jejích 192 čerpačkách i čistou naftu bez biosložky – Optimal Diesel. Mezi hlavní přednosti Optimal Diesel patří právě menší zanášení vstřikovacích trysek při spalování motoru, dlouhodobá skladovatelnost, menší citlivost na pohlcování vzdušné vlhkosti a nižší pěnivost při tankování.

Není nad to mít možnost volby...

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 05.02.2013 9:44
od shtf
1/obecne plati ze podil bioslozek je v zimnich mesicich mensi nez v letnich, a to zejmena z duvodu ze v zime obvykle neroste repka :)

2/takzvana arkticka nafta (zimni nafta) prave pro jeji zimni vlastnosti obsahuje snizeny podil bioslozky
a tento podil je mensi cim mensi je teplota pro kterou je tato nafta garantovna.
Tzn. Arkticka nafta tridy 2 do -35st C (prodava napr OMV) je bez bioslozek.
Takze pokud by si nekdo rad ulozil dlohodobe zasoby nafty, prave ted je ta nejvhodnejsi chvile.
protoze v lete se obvykle arkticka nafta neda koupit

3/co se tyce benzinu ted je take nejlepsi doba na nakup benzinu Verva 100 ktera v neobsahuje bioslozky,
(pozor verva 100 diesel obsahuje 6%bioslozek = nekupovat)

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 05.02.2013 10:02
od Kapo
Okrem možnosti skladovanie paliva je ešte aj možnosť jeho výroby. Napríklad suroviny na výrobu bionafty vedia vydržať každé zvlášť takmer neobmedzene dlho. /prírodný tuk-olej, hydroxid sodný a etanol/
V prípade núdze zarobiť a jazdiť. 8-)

Benzínové autá zase vedia jazdiť na lieh-ethanol, či liehový mix Benzín-ethanol E85. Takže by som radšej auto upravil na toto palivo, a v núdzi potom vytiahnuť pálenicu a ejhá šupsá likérka drak :lol:

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 05.02.2013 10:03
od big bang
Takže kto z vás má naftáka a plánuje skladovať na dlhšiu dobu niekoľko kanistrov alebo súdok nafty, tak nech tú čistú naftu kúpi :geek: :lol:

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 05.02.2013 13:33
od Kolapsnik jr.
Pokud to tu neni, tak urcite jsou odkazy kde ukazuji krok za krokem (nadoby, aditiva, cerpadla..) jak cca do 2roku skladovat phm pro PA casy, samozrejme pokud potrebujete zivit techniku (napr. farma) tak uz je to drazsi spas v tech nutnych objemech na infrastrukturu. Cili nejen z tohoto duvodu me prijde silene dnes do techto veci cpat penize (potazmo terenaku apod.), radeji se pripravovat na amisharnu, tj. co neutahne tazne zvirectvo tak proste neexistuje, nemam, neni a nebude..

Na druhou stranu pravda take je, ze lide, kteri to jsou/budou schopni dnes pokryt at uz diky fin. zazemi ci zrucnosti, budou mit velkou vyhodu, ono jet stale na vysokou efektivitu/paku z fosilu a jeji mechanizace i po PA "udalosti" jeste par let velice znasobi sance na rozjeti neceho vice sobestacneho (dlouhodobe), nemluve naskok casovy pred konkurenci.

ps jsou i alt. WVO/SVO a biodieslu, kde se da na relativne malem meritku (stovky litru/necelou tunu na jednu varku-smenu) v mikrorafinerii vyrabet, respektive premenovat biomasu na phm do *soucasnych motoru na prof. bazi, s tim ze je to hodne uzavreny okruh, tj. skoro uplna recyklace metanolu a glycerinu pri te vyrobe, +nejaky alkalac (katal.) a kyselina se "dlouhodobe" skladovat da, dale mit skladem media do okruhu cisticky, a chem. testery ci jejich nahrazky, takze clovek neni zavisly na nakupu vstupu z chemicek a musi si samozrejme hlavne zaprve pestovat nejakou tu olejnatku sam, coz je pruserove pro vycerpani pudy. Ale to uz je opravdu spis pro stredni podniky (velkostatky) a nejaky silnejsi rozpocet (odhadem tak 1-2M min. za stredne mensi rafinerku) plus agrotech. pro sklizen. Nerikam ze uplne ten stejny rafinacni/recyklo postup nejde kutit doma jako maly chemik, je to spis blbost v malem meritku - lepsi cas vyuzit zaprazenim dobytcete, mozna si to obhajit (sam pro sebe) jako phm pro generator, pak uz to za tu strapac mozna stoji..

* u agro/generatoru; u osobaku spis pred 2007 (ci jeste drive) pred zavedenim diesel castic filtru, problemovy primej vstrik nedelaji zamerne uz jen nejaci americti mastodonti co berou b20-b100% v pohode (chevy duramax?).., samozrejme u vsech modernejsich 20let mladsich - nutnost 2nadrzoveho systemu s predehrevem a mikronovu filtraci (tj. startovat a zhasinat na chem diesel)..

odpichnout se da treba zde: http://www.youtube.com/user/UtahBiodiesel http://www.utahbiodieselsupply.com
co lze predelat v Evrope dokonce i novejsi sdi/hdi (vetsinou podle typu-vyrobce vstrikovani, reaktory, praxe, prisl. shopy): http://www.vegetableoildiesel.co.uk/for ... ?tid=35829

=> jen z tohoto miniprehledu je jasne, ze toto cesta asi neni, podobne dnes lze vse sice predelat na elektriku a 5-10let z lithiovek dostanete, ale pujde koupit potom nekdy nove?, kdo vam opravi hitek frek. menic/nabijecku?
-> proste amisharna toto zcela obchazi, pokud porodite hribe ci telebycka, mate postroj a seno tak..

ps proto asi hodne lidi migrovalo na smer bioplynky, pac to je vyrazne jednodusi proces..

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 29.04.2013 14:12
od Chorche
Photonic píše:S benzínem je to v současné době už horší než s naftou. Benzín po 3 měsících je prakticky nepoužitelný zakalený, v palivové soustavě se vysráží krystalky biosložky, která zabraní volnému průtoku paliva.


To je úplná kravina co píšeš, možná hoax kterej si někde čet. V mym evakuačnim vozidle mam neustále nalitou plnou nádrž dolejvám z dlouhodobě uloženejch kanystrů, s autem jezdim jenom na offroadový akce, který sou tak 3-4 do roka, jinak stojí v garáži a chytá na první škrtnutí a tahá bez problémů. Pak mam letadlo, naposledy sem tankoval někdy v říjnu plnou nádrž 90 litrů, ale přes zimu prakticky nelítal (tak 3 hodiny celkem) protože bylo buď hnusně nebo nebyl čas, teďka sem byl 2x a éro chytá v pohodě a tahá úplně stejně jak loni :) Dokonce se ani nevysrážela voda dole.

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 29.04.2013 18:54
od maci
Do benzinu se přidává líh a ten jen vstřebává vodu. Zakaluje se nafta.

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 06.07.2013 12:35
od irwing
Ahoj! Na internetu lze najít spustu návodů i oskenovaných knih na téma dřevoplynu, zkoumal to někdo? Irwing

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 16.01.2014 9:12
od mobil2009
Dobrý den.
Jsem tady nováčkem.
Chci se zeptat, jestli někdo z Vás uvažoval o výrobě paliva z plastů destilací ?
Myslím si, že v případě ,,rozpadu,, se nemůžu spoléhat na dostupnost standartních paliv.
Plastů je všude dost a bude.
Připojuji pár odkazů. Snad budou ještě fungovat.

celá domácí stanice v kontajneru
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=UHKY6ONOOts&feature=endscreen

destilátor po domácku z plechovky
http://www.youtube.com/watch?v=0AbgA49pSXQ&feature=related

další domácí stanice. Je dobře vidět hořlavost vyvíjeného plynu.
http://www.youtube.com/watch?v=SmvMO8OZJus&feature=fvwp&NR=1

plechovka na grilu přímo napojená na motor
http://www.youtube.com/watch?v=BbKSSr9ypts&feature=related

Probublávání skrz vodu
http://www.youtube.com/watch?v=2xfXjD6mzag&feature=related

číňan s výrobníkem velikosti stolu
jsou vidět i teploty v destilační nádobě
http://www.youtube.com/watch?v=DA2qz08H4Qk&feature=related

obří rotační destilátor a další zařízení
http://www.youtube.com/watch?v=6wAwmvd8ATc&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=vapxvy4KwI0&feature=endscreen&NR=1

Hořák na plast
http://www.youtube.com/watch?v=qQIiVbAfq70
http://www.wasteplastictechnology.blogspot.cz/
http://www.google.com/patents/US20100199894

Pyrolýzy
http://www.gbpyrolysis.com/dokumenty/gb-pyrolysis-prezentace-nizkoteplotni-katalyticka-depolymerizace.pdf
http://www1.vsb.cz/ke/vyuka/FRVS/CD_Biomasa_nove/Pdf/Pyrolyza.pdf
http://oei.fme.vutbr.cz/konfer/biomasa/Staf.pdf

firmy zabývající se reciklací plastu na olej
http://www.petrecycling.cz/thermofuel_detail_ger.htm
http://www.gbpyrolysis.com

trocha teorie
http://vydavatelstvi.vscht.cz/knihy/uid_isbn-80-7080-619-2/pdf/073.pdf
http://vydavatelstvi.vscht.cz/knihy/uid_isbn-80-7080-619-2/pdf/082.pdf


hesla do googlu a youtube


pyrolýza
pyrolýza plastů
pyrolysis
krakování
plastic to oil
https://www.google.cz/search?q=pyrol%C3%BDza+plast%C5%AF&hl=cs&client=firefox-a&hs=t3E&rls=org.mozilla:cs:official&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=XmZZUJGvHsXStAbrw4GwCQ&ved=0CE8QsAQ&biw=1614&bih=948
http://www.youtube.com/results?search_query=plastic+to+oil&page=1

Ještě bych rád řekl, že tahle věc není moc v česku rozšířená a pokud budete hledat, třeba na netu, tak zkuste napsat hesla pro vyhledávání anglicky, čínsky nebo rusky (pomocí překladače).

Co vy na to ?

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 16.01.2014 10:37
od bacil
Krakováním se u nás běžně vyrábí benzín, stejně jako za Hitlera u Osvětimi, měl tam svoji megatovárnu BASF a naháněli tam lidi z přilehlých koncentráků. Nebo aspoň se u nás tak jěště nedávno vyráběl - proto náš benzín ve srovnání s německým/rakouským je takový divný a když odstavíte na delší dobu motorku, tak máte co čistit (udělá se z toho - ale jenom v karburátoru, nehořlavý sliz - žeby za to mohl hliník?).

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 16.01.2014 10:46
od Chorche
jako nápad to neni špatný, ale otázkou je finální produkt kterej má sloužit k rozhejbání motoru. Věřim tomu, že starej dýzl na to pojede, ten pojede na všechno včetně toho vyjetýho oleje, stačí ho trochu přefiltrovat. Ale modernější motory už na to nepojedou, respektive se jim zaserou minimálně vstříky.

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 16.01.2014 10:55
od Chorche
bacile, za nekvalitu benzínu u nás může především biosložka. Ta rozpouští gumový hadičky, proto možná ten sliz. Ale jinak benzín dobře uskladněnej funguje normálně i po 5 letech (vyzkoušeno, už sem to psal v jiným tématu).

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 16.01.2014 14:23
od bacil
To já mám taky, 25letej benzín v pohodě jel, jenže byl v Fe plechu, ne v hliníku. Ty babišsračky teda tam musí přidávat už pěkně dlouho, nebo v nadměrném množství, než okolní země, protože se to dělo i v 90. letech, jak to bylo dřív, nemohu sloužit.

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 16.01.2014 14:33
od Chorche
no jestli to neni psíš tim že v karbci ti ten benzín prostě vyprchá a zbyde ti tam jenom sračka...
Já třeba přez zimu nechávam benzín v sekačce normálně, na jaře jenom povolim vypoušták na karbci a necham tam natýct "čerstvej" benzín z nádrže a normálně to nastartuje. Ta biosložka je primárně svinstvo pro hadičky a těsnění. Ty to rozežere nebo zatvrdne. No a druhotně na sebe ten líh navazuje vodu pakliže k ní má přístup.

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 16.01.2014 14:52
od bacil
Já mám dírku nad škrtící klapkou, kam stříknu 10ml benzínu a chytne to na první škrk. Jinak se musí řešit přilepené válečky v čerpadle, tohle je spolehlivě utrhne.

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 14.04.2014 2:13
od bacil
Výroba benzínu z vody a "bytového plynu" (coto je? zemní plyn? svítiplyn?). Návod na zhotovení malého zařízení pro domácí výrobu 100% kompatibilního benzínu.

http://bankknig.org/knigi/236387-benzin ... -sami.html

stahuje se to kliknutím ne na "stáhnout teď vysokou rychlostí", ale na modrý text turbobit.net.

EDIT: je to metan

EDIT: někdo má problémy s azbukvama v názvu: http://uloz.to/xYFMe9QT/benzin-pdf

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 14.04.2014 7:05
od Maximus
Počítám, že to bude variace na téma, nicméně v domácích podmínkách mi to příjde jako sci-fi:
http://www.technologyreview.com/news/41 ... -gasoline/

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 25.04.2014 16:15
od OlaffLudwig
Co se tyce skladovani dieselu tak jsem nasel toto info:

http://www.dobrapumpa.cz/cs/dotazy-z-praxe/#6-skladovani-nafty

Jak se zda, tak opravdu plati, ze pokud neni bioslozka, tak skladovani ve tme, chladu a suchu a bez pristupu vzduchu je ok i na delsi casove intervaly, teoreticky FIFO kazdych 5 let by mohlo byt ok.

Pomerne dost se to rozebira na foru serveru oleje.cz.

Tady je odkaz na konkretni topic, kde resi kvalitu ciste nafty:
http://www.oleje.cz/forum/nafta-bez-bio-humusu-t5165.html

PS: snad nevadi odkaz na jine forum

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 29.06.2017 18:41
od Algernon
Zdravím,

tady sice nejsou žádné „záruční doby“, ale mohlo by to něco o životnosti paliv napovědět (doporučená doba použitelnosti paliv):
https://www.ceproas.cz/public/files/use ... 0paliv.pdf

A ještě normy na benzín…
http://www.petroleum.cz/vyrobky/benzin- ... davky.aspx
http://armexoil.cz/wp-content/uploads/2 ... N-228-.pdf

Snad to pomůže.

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 21.07.2017 11:39
od El Carlos
Někde jsem četl vyjádření mluvčího ze Shell ČR, že jejich paliva mají datum expirace někde kolem 3 měsíců. Pro delší skladování používají nádrže ze kterých se odsaje vzduch.

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 21.07.2017 12:51
od Chorche
to sou fšechno žvásty pro vofce. Usem tu psal že benzín se neskazí. Ani nafta bez bureších biosraček se neskazí. V dohledný době budu testovat palivo, kerý leží v kanystrech asi 20 let. Dam pak vědět. S nejvěčí pravděpodobností hořet bude :mrgreen:

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 21.07.2017 13:46
od JOBU
Neskazí? Mal by si vidieť vzorku z nádrže 5 rokov garážovaného auta..ani poriadne horieť nechcel.Jedným slovom šťanky.

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 21.07.2017 15:30
od Chorche
kecy v kleci, uš sem to tu někde psal, že sem bezproblémů v křoviňáku spálil namixovanej benzín s volejem kerej byl v kanystru snad 10 let možná i víc, už si to nepamatuju. Teď před 14 dněma sem zase vyjel benzín z nádrže u Sobola, kerej tam byl 3 roky (jezdim výhradně na plyn a studenejma startama se vypotřebovala sotva půlka nádrže).

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 21.07.2017 16:34
od Latino72
Moje 69tka Gaz v pohodě jezdila na benzín ze sudu,kterej evidentne nikdo 30 let neotevrel. Byl takovej zdravě cervenej,
(myslím ten benzin,sud byl zdravě rezatej) Jen hůř chytal za tepla a v terénu se zakuckal (Gazik)

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 21.07.2017 18:41
od Hohepa
Už to tu i někdo před lety psal. Benzín se nekazí. Benzín je z ropy a ta se také nekazí už pár tisíc let.
Ropa je směs mnoha různých složek a benzín není nic jiného než ,lidově řečeno , část těchto složek z ropy oddělena destilací v podstatě bez změny jejich chemického složení. Tak proč by se měl kazit.
Co se kazí jsou přidávaná aditiva, která upravují výsledné vlastnosti prodávaného paliva, tak že to při dlouhodobém opakuji dlouhodobém používání může poškodit motor. Vyježdění sudu ( 200 l ) motoru asi neublíží, však je to cca pět tankování.

V principu třeba podobně, jako probíraná problematika 16 ventilů & LPG .

Nebo co já vím tak například ukládání karbonu. Kolega dostal vyřazenou sekačku od souseda. Začala zlobit tak koupil novou. Kolaga je rozebral a zjistil že je totálně zasraná karbonem. Tak ji složil , že to nemá cenu opravovat a až přestane jet úplně tak ji dá na šroťák. Lil do ní palivo co dával do služebního auta tedy Shell V-Power (+olej).
Když mu takhle už bez kuckání sekala druhou sezónu, tak ji ze zvědavosti podruhé rozebral a motor byl čistý jak z výroby. Po karbonu ani stopa.

To mi připomnělo.
Nejproblematičtější je mix do dvoutaktů. Snad tady nikdo nehodlá rozporovat, že benzín pomalu rozkládá přimíchaný olej a směs postupně ztrácí schopnost mazat a může dojít k zadření motoru

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 21.07.2017 20:53
od Chorche
Hohepo, to s tim nekazivim benzínem sem psal před lety já. A paradoxně sem dával právě příklat s tim dvoutaktnim křoviňákem. Kupodivu, ani ten starej mix ten motor nezadřel a přitom křoviňák točí nesmyslný votáčky. Volej v mixu se jevil furt mazavej i mezi prstama.

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 22.07.2017 0:16
od Hohepa
Když sem byl před lety v servisní dílně Mountfildu a kecal jsem tam s technikem , tak nejčastější kolaps těhlech zahradních dvoutaktů byl právě "zadření" . Typicky ten motor byl celohliníkovej a válec měl zevnitř jen nějakou povrchovku - nitridování či co. Žádná ocelová vložka a tedy neopravitelný. Měl jich tam v regálu snad deset.
Ono se to nezadře hned ale postupně se ta povrchovka odírá a odírá...
S kvalitním MIXem ten motor natočí 10× tolik motohodin než s mizerným.
Ale to platí o všech mazivech.

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 22.07.2017 16:36
od Chorche
dvoutakt bez mazání zadřeš zachvíli, já s tim sekal celý léto než sem těch plus mínus 10 litrů nespotřeboval. Pointa sdělení ale byla f tom, že benzín pakliže je v uzavřený nádobě se neskazí.

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 31.07.2017 10:48
od Foxy
Hohepa píše:Typicky ten motor byl celohliníkovej a válec měl zevnitř jen nějakou povrchovku - nitridování či co. Žádná ocelová vložka a tedy neopravitelný.

Známý z mechanické dílny do takle vydřeného válce od malé šikovné elektrocentrálky zavrtal ocelovou vložku, fakt nejednoduchá práce. Běhalo to krásně, ale moc si s tím nepomohl, urval se mu čep klikovky. Dobře navržená kurvítka...

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 31.07.2017 11:16
od viktor
hm tak na hlinikove valce se nanese vrstva niklu s kremikem tv z NICASIL. Je to v podstate neznicitelny pokud se to udela dobře. Prpblem drivejsich vlozek z litiny bl prave tepelny prechod z vlozky na hlinik a potom to bylo tezky a drahy..
kazi se benzin a ne bioložka .. :D můžete se o tom hadat ale to je asi tak vse co nadelate.
natural 95 je smes vice slozek , proste je to mix. Tak v tom to mixu jsou i slozky které nemaji ukoncene retezce a tak dochazi k polimerizaci. Tu podporuje teplo, svetlo UV. takze benzin v cire pet na slunci po mesici u z ma v sobe zpolimerizovany borel. v plechovem kanistru ve sklepe ne, tam vydrzi roky...
biosložka je lih a ta nic nedela. V 100 benzinu je méně neukonecench retezcu, proste dela to také ale méně.
Mix muzes mit namichanej jak dlooho chces je to v pohode. Co hrozi, je to ze si to sedne. takze před pouzitim dobře rozmíchat... tak to by asi tak bylo vse.
viktor

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 31.07.2017 11:43
od Patrol
Tak já můžu z osobní zkušenosti, i od servisáků zahradního nářadí potvrdit, že ty dnešní benzíny obsahujou něco, co žere olej rychleji, než jak to bejvalo. Celý roky jsem měl u motorovky takovej ten dvojitej kanystr a do něj jsem lil vždy jen namíchanej benzín s olejem, takže se nejde splést. Když došel namíchal jsem zase plnej a dokud nedošel bral jsem jen z něj. Dělám to tak asi 20let a nikdy nebyl problém, i když jsem třeba půl roku nic neřezal. Tohle už si dnes netroufnu. Míchám si už vždycky jen tak abych to co nejdříve spotřeboval a před nalitím do nádrže s tím zatřepu, aby se promíchal sedlej olej.
Měl jsem letos od zimy(od února) namíchanejch cca 5l. V květnu jsem potřeboval pořezat nějaký padlý kmeny a najednou mi přestala startovat pila.Tak jsem si půjčil od kámoše jinou, abych to dořezal a u druhý nádrže taky chcípla. :head
Drahá zkušenost, zkurvil jsem dvě pily. Servisáci měli taky v opravně plný regály zadřenejch motorů, protože prej se loni něco změnilo v zákoně o přimíchávání sraček do benzínu, a tak prej dnešní benzín sežere olej a zadře motor už cca za 3-4měsíce. Kupuju jen kvalitní Stihl olej a stejně ho radši dávám trochu víc(i když to pak víc čmudí), a taky do benzínu občas kápnu takovej drahej přídavek(nějaký aditiva), kterej způsobuje, že je benzín trvanlivější a trochu líp jede. Jmenuje se to "Pro-long". Koupil jsem toho flašku před lety, ale dává se toho jen kapka, tak ještě mám asi půl flašky. Sorry za reklamu, ale řekl bych, že to je trochu poznat i na zvuku chodu motoru, tak proto dávám k dispozici.

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 31.07.2017 14:19
od viktor
nekdy po roce 2000 byla zmena vyroby jedne se slozek naturalu.. ta zpusobuje to ze v benzinu který je vystaven teplu, svetlu a UW dochazi k polymeraziaci a vznika takova debilni " guma " v benzinu co ti zalepi trysky atd...
takze problém není olej ani biosložka ale tohle... proste jak mas prusvitnej kanystr coz je napr krovinak ale i ten co uvadis , většinou bejva cervenej a je blbe kz nej videt tak ti tam vzniknou za par mesicu takovy " kulicky " .."gumy " a ty ti pricpu trysky atd.. pak to nemá vykon nebo to bezi na moc chudou smes a proste to pridres... proste kombinovanej kanystr benzin / olej ( je supr mam ho taky ) v nem 5 litru co je na 1/2 roku a pecenej na slunci dva tri mesice a mas zadelano na problém ...
reseni je celkem proste.. bud používej jako ja na tyhle věci vervu 100 nebo jiny 100 oktan ( nebo 98 oktan ) který ma jiné slozeni a muzes mit mix namichanej třeba 5 let a bude to porad OK a nebo plechovej kanystr a ne na teplo.
jinak to delaj všechny naturaly 95 protože jsou všechny z jedne nadrze, jako ONO tak Shell Power, jen barvy se občas lisi a teoreticky nejaka aditiva, ale rozdil je jen v cene, v nicem jinem.
viktor

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 31.07.2017 16:08
od Chorche
viktore, ta "guma" nevzniká v kanystru. Ta vzniká v gumovejch hadičkách benzínovýho vedení. A vzniká tak, že babišovo sračky rozežíraj ty gumový hadičky. Nedávno sem měnil jednu hadičku v letadle a byla sežraná dost nechutně. Budu muset vyměnit všechny.

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 31.07.2017 16:34
od viktor
OK vis co udelej pokus, vem tam litr naturalu, nalej ho do ciste cire PETky a prdni ho na mesic na slunce, ted je slunce celkem dost a tak to nebude problém. No a za mesic si pokecame na téma "guma" hadicky a spol.. OK ?
viktor

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 31.07.2017 17:45
od Chorche
myslim že to rozežere i tu petflašku, nicméně nejsem tak vodvážnej abych dával petflašku s benzínem na slunce :)

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 01.08.2017 9:54
od viktor
nesežere, benzin v pet nic neudela, jen bys videl kde je problém. :D
viktor

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 01.08.2017 10:35
od Patrol
To Viktor:
Tak ten 5l kanystr jsem od února do května měl v garáži, kde je poměrně chladno,určitě není průhlednej, byl zavřenej a v garáži je tma.
Dle info techniků ze servisu je prostě v benzínu nějaká složka, která způsobuje degradaci oleje a ten pak nemaže. Problém je, že jí tam je teď asi víc, než bejvalo, takže benzín a olej je třeba skladovat zvlášť a namíchat si jen to, co v nejbližší době spotřebujete.
Já už si to vyzkoušel, ale klidně můj pokus zopakuj. Namíchej si benzín s olejem, nech to v kanystru tak půl roku a pak zkus, jestli s tím zadřeš motorovku. :D

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 01.08.2017 10:36
od Chorche
jednou sem zapoměl na letišti plastovej kanystr s benzínem na slunci a nafouk se jak balón za hodinu co sem byl lítal. Moc nescházelo a byl průser...

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 01.08.2017 11:48
od TomSmith
Ono je tam fakt čím dál víc sfinstva, zajímavý je třeba tolulen (3-10%) viz. bezp.listy ;)
Začínají být i problémy i s těsněním (fluorkaučuk) která v tom sajratu začínají bobtnat.
Jinak pěkné video porovnávající Alkylátový benzín Aspen s Naturalem: http://video.idnes.cz/?idvideo=V151209_102132_hobby_krr

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 01.08.2017 18:59
od viktor
to uz je vazne rozpad, ten clanek je perla sama o sobe :D naprosto bozi je například veta : " lih konzervuje " zde ve spojitosti s motorem :-) prima tad od ted můžete klidne prejit při konzervaci svých zbrani na lih ( koupite ho v kazde drogerce LIH TECHNICKY za cca 80 - 90 kc/l ) a uvidíme co to udela. :D
apropo co je to krakovani ? servizaci to predpokladam vedi stejne tak technologii vyroby benzinu :D
viktor
PS : jestli se něco za posledních 25 let povedlo tak to ´vymlátit z tohoto naroda technickou inteligenci a to téměř dokonale
omluvam se za ten sarkasmus ale dnes jsem mel fat dost tezkej den

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 02.09.2017 18:35
od Permonik
Máte někdo přehled, co vše se dá sehnat za benzín bez přídavku ethanolu? Nemusí být vysloveně bez bio, protože ETBE se počítá prý též jako bio a to by mi nevadilo. Jediný, kdo se tím chlubí, tak Benzina s Verva100. Kdysi to říkal i OMV o tom MaxxMotion 100plus, ale teď již to tvrzení zmizlo. Prý snad ještě benzín od Mol - evo natural 100+, ale opět neuvádějí přesně. Nicméně nepotřebuju vysloveně 98 a víc oktanový benzín. N95 bez biolihu by mi stačil. Resp. co nejlevnější. Aktuálně mi to vychází na tu verva100 s použitím tank karty od benziny pro korunu na litr slevu.

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 02.09.2017 21:46
od Serža
balkán si na eko moc nehraje - ideál je Bosna, kde je navíc palivo levné
obvykle na tamní natural95 jezdím se spotřebou tak o 15-20% nižší, než tady

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 02.09.2017 22:07
od Patrol
S oblibou tankuju u EuroOil je to taková ta menší síť čerpaček s modrým logem. Před časem jsem se dozveděl, že jako jedni z mála prodávají palivo bez bio sraček,takže když to jde, tankuju u nich. Cituji ".....v síti EuroOil je k dostání stoprocentní bionafta a bioethanol E85, díky čemuž EuroOil jako jediný na trhu může nabízet i běžnou motorovou naftu zcela bez biosložky....."
A navíc mají celkem slušný ceny. Škoda, že nemají víc čerpaček.

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 03.09.2017 6:56
od DeadMan
U nás se jezdí pro kvalitní paliva zde: http://www.transeurope.cz/website/mainmenu/mainpage/

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 03.09.2017 10:37
od Permonik
Patrol: Oni to tvrdí ale jen u nafty, že neobsahuje biosložku. https://www.ceproas.cz/eurooil/sortiment-paliv U benzínu nemají žádnou zmínku, pouze že jejich vylepšený benzín Optimal BA95 obsahuje aditiva extra přizpůsobená pro paliva s obsahem bioethanolu.

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 03.09.2017 11:48
od pracintl
EuroOil, B95 Optimal v plechovém 20l kanistru jsem ho měl 3 roky bez známek separace, či jiného znehodnocení. Spotřebován v autě, pile a sekačce bez problémů. Skladováno na podlaze v garáži, žádné míchání, prostě to tam 3 roky leželo. Nafta to samý.

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 03.09.2017 12:54
od viktor
problém u 95 na skoro všech pumpách v CR, ( mimo pohranici kde se vyplati brat benzin ze zahranici ) je stejnej, lisi se jen barvou . a samozrejme cenou ... lih neboli biosložka v benzinu nevadi a není pricinou problemu. problémy zpusobuje jista slozka benzinu vyrabena ( druh benzinu ) která se vyrabi krakovanim asi od roku 2002. TA ma tendenci polymerovat a vytvari něco jako kulicky " gumy " v benzinu. Proces polymerizace urychluje, teplo, svetlo a UW zareni. v 100 oktanu tahle slozka není. Rezume je asi takove skladovat lze dobře 100 oktan, 95 také ale v chladu a ve tme.
viktor
ps prestante blbnout uz z bioslokou v benzinu protože to je fakt pitomina.. :D

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 03.09.2017 19:59
od Chorche
a co dle tebe žere gumový palivový hadice?

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 04.09.2017 7:02
od sunny-x
Kamarád dělá rozbory paliv pro ČOI v Ostravě. Říkal mi následující. ČSN na paliva je již od svého vzniku značně lobisticky vytvořena, to znamená, že veškerá čistota paliva je dle norem pouze 98%. U benzínu se tudíž přimíchává již 1,99% VODY. Do nafty se zase přimíchává nějaká jiná sra*ka (už si nepamatuji). Na benzínkách si můžete nechat předložit dodací list paliva, které jste natankovali (je to jejich povinnost). Tam je jasně napsáno i složení, tudíž se dozvíte podíl biosložky v %. Vodu tam nehledejte, ta je již započtena v "nečistotách paliva". Příklad: MOL (91% benálu + 2% vody + 7% bio). Jinak jak je známo, tak LÍH na sebe váže vodu, a proto starým autíčkům rezne palivová soustava zevnitř atd. Já si to občas nechávám ukázat (dodací list), obsluha o tom nic moc neví. Jinak v naší ČSN je maximálně 98 okt. Cokoli vám pak "slíbí" prodejce na stojanu (100) nemusí dodržet, protože je to dle ČSN napsaném na stojanu :-)

Moje zkušenosti za posledních cca 6 měsíců:
MOL v benzínu 7% biosložky.
EuroOil v benzínu 4% biosložky (jsou to čerpačky patřící ČEPRU = dobrá volba). PS: o tom novém benzínu zatím nic nevím 95E optimal (nemá / má a kolik - můžete mě doplnit).
OMV má taky ten dražší benál s 0,5% bio. Je to 98 okt. Taky dobrá volba.
Benzina 100+ byla před 4 měsíci absolutně čistá bez bio a dováží se k nám přímo z německa (má skutečných 100 okt. dle německých norem). Ale mám zprávu od kamaráda co to bere do letadla (UL), že již má 0,5%.

Já vím, zní to fakt blbě... nezbyde vám, než se osobně přesvědčit na "Vaší benzínce". :tmi

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 04.09.2017 16:23
od Permonik
Ze sousedního fóra:
v současné době je to na EuroOilu s ethanolem takto (objemová procenta):
Optimal95E - dle várky 0-5%, běžně 4-4.9 %
Natural95 - dle várky 0-5%, běžně 4-4.9 %
BA98 Super Plus - bez ethanolu, 10-12 % ETBE

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 24.11.2018 15:29
od Fantozzi
Dnes jsem rezal strom a mel jsem jeste zbytek benzinu cca 2 roky stary i s olejem, kupovany myslim u Eurooil a pila normalne jela, start na poprve.

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 24.11.2018 16:49
od Hohepa
Hele ono to není černobílé . Jen jede - nejede. Ona ta mazací schopnost klesá postupně, ne skokově.

Jde o to, že s kvalitním mixem ti ta pila natočí řekněme stovky motohodin, s mizerným ti po deseti, dvaceti motohodinách postupně chcípne na opotřebení.

Pokud s tím někdo řeže hodinu jednou za dva roky, tak má pocit, že když pila vydržela patnáct let tak je to supr .

Táta měl Žigulíka. Za komančů co cca tři-čtyři roky měnil vačku.
Prý to rusáci prostě neumí udělat.
Když tam po revoluci začal dávat kvalitní olej ( Shell, Castrol aj.)
a néé ty sračky s Parama Pardubice, :head
tak ty vačky přestali odcházet a s tou poslední jezdí synovec doteď.
Tedy ta poslední cca dvacet let drží a pochybuju, že proto protože se to "rusáci" naučili.
Prostě na kvalitním oleji už natočila pětkrát tolik, co vydržela při mazání sračkama.

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 24.11.2018 19:05
od dracekvo
Co vím, tak pokud je namíchanej benzín s olejem už dlouho, tak se doporučuje tam trošku oleje přidat.
Pokud se dá víc oleje, tak to maximálně čoudí. Ale pokud je oleje málo, tak je jasný co se v motoru děje.

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 24.11.2018 19:14
od Fantozzi
Oleje tam vzhledem k dymu bylo dost (kvalitni original dolmar), ale myslel sem ze tak stary benzin uz bude v haji.

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 25.11.2018 20:09
od sunny-x
Minulý týden jsem tankoval na EuroOilu (Petřvald) a kontroloval biosložku v benzínu 95. Momentálně tam mají 0% (absolutně nic). Je to z důvodu, že explodovala výdejní stanice v Loukově, kde se i palivo míchalo s biosložkou. Nyní se benzínky Čepra (Severní Morava) zavážejí ze skladů v Sedlnici a tam nemají možnost palivo míchat (státní rezervy), tudíž je čisté. Bude to tak minimálně do konce roku, ale opravit Loukov "prý" bude trvat tak 3/4 roku.

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 05.12.2018 9:48
od sroub
sunny-x píše:....Benzina 100+ byla před 4 měsíci absolutně čistá bez bio a dováží se k nám přímo z německa....

Verva 100 od benziny se vozí z Rakouska, má podle EU normy 98 oktanů, a aditivuje se takovym modrym sajrajtem kterej sviní všechno kolem, ale zvedá oktanové číslo o dva stupně.
98oktanový benzín se pokouší vařit v Kralupech, ale z jistých důvodů tam maj problémy s výrobou....

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 05.12.2018 10:57
od sunny-x
Dle mých informací má verva skutečně 100 okt, ale naše norma bohužel nezná 100, ale pouze 98 okt, proto se píše u nás tedy dle normy jako palivo s 98 oktany. Toť mé info z jedné "zkušebny paliv ČR". Info je cca rok staré.

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 05.12.2018 12:31
od Hohepa
sunny-x píše:Jinak v naší ČSN je maximálně 98 okt. Cokoli vám pak "slíbí" prodejce na stojanu (100) nemusí dodržet, protože je to dle ČSN napsaném na stojanu :-)


A čím to proboha jezdíš , že potřebuješ 100 oktanů ?

Oktanové číslo je technická veličina, jedna ze základních charakteristik pohonných látek (paliv) pro zážehové spalovací motory. Vyjadřuje odolnost paliva ve směsi se vzduchem proti samozápalu (který se projevuje jako tzv. „klepání“) při kompresi ve válci motoru.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Oktanov%C3%A9_%C4%8D%C3%ADslo
Když je motor tvého auta stavěnej na 95 oktanů tak mu je úplně šumák, že má 100 oktanů, protože ten píst ve válci tu palivovou směs nestlačí na větší tlak, než kolik je mechanicky dáno výrobcem. Tedy motor ti pojede úplně stejně jako s 95 oktany, na které je kompresní poměr motoru spočítán výrobcem.

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 05.12.2018 12:46
od DeadMan
S využitím těch 100 oktanů to bude asi pravda, ale vždy, když jsem načerpal "lepší" benzín, jsem měl pocit, že motor je klidnější a má hladší chod.

Bylo to jen placebo?

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 05.12.2018 13:17
od sunny-x
Hohepa: Já někde píši že potřebuji nutně 100 oktanů?
Tankuji to jen z důvodu, že můj benzínový "motor s přímým vysokotlakým vstřikováním paliva přímo do válce" má špatný projev na podíl biosložky vyšší než 5%. Když jsem natankoval u MOL (7%), tak motor sebou občas cuknul, bylo to velmi nepříjemné a chrčelo to jak Common-Rail.

Když natankuji 100 oktan, tak auto má plynulejší a podstatně tišší chod. Nemusí to být ani 100 oktan, stačí když tam není tolik bliosračky.

U služebáku je mi to fu*k, ale do soukromého s kterým najedu cca 15 tis to řeším.

Pokud máš Hohepo jiný stabilní zdroj benzínu s nízkým obsahem biosložky než "prémiová paliva / 100okt", tak sem hoď info. I jiní jistě ocení lepší zdroj PHM.

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 05.12.2018 13:21
od krvfx
Záleží na motoru. Já mám se "100" oproti 95 nižší spotřebu.

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 05.12.2018 14:16
od hrd
pumpy EuroOil maji palivo bez bioslozky (tankuji jen u nich)

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 05.12.2018 18:44
od glock69
I benzín? Nebo je bez biosr.cek pouze nafta.

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 16.12.2018 14:14
od sroub
sroub píše:
sunny-x píše:....Benzina 100+ byla před 4 měsíci absolutně čistá bez bio a dováží se k nám přímo z německa....

Verva 100 od benziny se vozí z Rakouska, má podle EU normy 98 oktanů, a aditivuje se takovym modrym sajrajtem kterej sviní všechno kolem, ale zvedá oktanové číslo o dva stupně.
98oktanový benzín se pokouší vařit v Kralupech, ale z jistých důvodů tam maj problémy s výrobou....

UPDATE: V Kralupech se povedlo rozběhat výrobu "lepšího" benzínu, kterej teď půjde coby VERVA 100 do sítě Benzina, a pak se k tomu dostanou i další firmy.
Ale já osobně si počkám jakou zkušenost s tim udělají ostatní, než se to odhodlám načerpat sám :D

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 16.12.2018 16:33
od Jenyk
Hohepa píše:Když je motor tvého auta stavěnej na 95 oktanů tak mu je úplně šumák, že má 100 oktanů, protože ten píst ve válci tu palivovou směs nestlačí na větší tlak, než kolik je mechanicky dáno výrobcem. Tedy motor ti pojede úplně stejně jako s 95 oktany, na které je kompresní poměr motoru spočítán výrobcem.

Platilo kdysi. Neplatí u aut s čidly klepání a schopností upravit předstih zážehu těsně před mez klepání. Dnes je to u benzínových auta zcela běžná technologie.

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 17.12.2018 8:48
od Hohepa
WTF ?

Můžeš nějak podrobněji vysvětlit, co má oktanové číslo společné s předstihem ?

https://cs.wikipedia.org/wiki/Oktanov%C3%A9_%C4%8D%C3%ADslo
Vyjadřuje odolnost paliva ve směsi se vzduchem proti samozápalu (který se projevuje jako tzv. „klepání“) při kompresi ve válci motoru.


https://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99edstih_z%C3%A1%C5%BEehu
Předstih zážehu nebo předstih zapalování je okamžik, kdy dojde k zažehnutí směsi benzínu a vzduchu před dosažením horní úvrati pístu v zážehovém spalovacím motoru.Jde o regulační parametr zážehových motorů. Kladná hodnota znamená, že zapálení nastane ještě před horní úvratí t.j. při pohybu pístu nahoru a stlačování směsi ve válci. Předstih zapalování má výrazný vliv na průběh spalování a tím i na výkon a měrnou spotřebu paliva.

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 17.12.2018 9:25
od Hohepa
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/premiova-paliva-spis-nez-vyssi-vykon-ci-nizsi-spotrebu-zajis/r~92170b62cdbf11e699ee0025900fea04/
Pokud si natankujete vysokooktanový benzin do běžného auta, zázračného zvýšení výkonu nečekejte. Opět platí, že motoru udělá dobře spíš jeho čisticí schopnost, což ale umí i levnější 95oktanové prémiové palivo. Výhodou vysokooktanových benzinů je to, že neobsahuje etanol. Tato biosložka má tu špatnou vlastnost, že na sebe ráda váže vodu a nehodí se pro dlouhodobé skladování. Vysokooktanové benziny proto rádi používají motorkáři nebo majitelé veteránů na zazimování.

a jedna diplomka https://theses.cz/id/65yl3u/zaverecna_prace.pdf

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 17.12.2018 10:18
od bivoj
2 Hohepa - myslím, že odpovím i za Jenyka - diplomku jsi sice přiložil, ale zřejmě nečetl, neboť by ti nemohly uniknout tyto informace (mj) v ní obsažené:

...Moderní zážehové spalovací motory jsou vybavené elektronickou regulací oktanového požadavku a je u nich základní palivo pouze doporučováno. Oktanový požadavek je přizpůsobován právě použitému palivu tak, že je průběžně regulován předstih zážehu a je udržován těsně před hranicí klepání motoru...


Ví to každý automechanik - nebo by alespoň vědět měl. V závislosti na kompresním poměru motoru, předstihu, otáčkách, množství paliva a zatížení motoru totiž může dojít již PO ZÁŽEHU, během dokončování kompresního cyklu (tj. ještě před horní úvratí), k takovému nárustu tlaku v kompresním prostoru, že zbytek ještě neshořelé směsi paliva se vzduchem vzplane samozápalem - tlakem a teplotou. A to je ono klepání. V takovémto případě řídící jednotka okamžitě zmenší předstih.

Takže oktanové číslo a okamžik zážehu (předstih) jsou velmi těsně spojené a na sobě celkem dost závislé věci. - Tolik zhruba k tomu tvému WTF...

U starých aut se vždy při používání více oktanového paliva (než předepisoval výrobce motoru) přidávaly zhruba +2° základního předstihu, při použití méněoktanového paliva se předstih naopak o 2° zmenšil.

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 17.12.2018 12:21
od Hohepa
Chápu že oktanové číslo může mít vliv na rychlost hoření/detonace směsi a proto je podle paliva vhodné dolaďovat předstih. Konec konců na to mají vliv další činitelé
Na správnou hodnotu předstihu však mají ostatní parametry vliv přibližně v této míře:
teplota motoru – 10°
relativní vlhkost vzduchu – 10°
atmosférický tlak – 10°
směšovací poměr nasávané směsi – 10°
oktanové číslo paliva – 5° až 10°

Chápu proč špatný předstih způsobuje klepání motoru
motor.PNG

motor 2.PNG
motor 2.PNG (128.76 KiB) Zobrazeno 2976 krát


Chápu že v době elektroniky a vstřikování lze výsledné "oktanové číslo" směsi doladit jejím poměrem a i motor určený pro 100 oktanů se nezničí použitím 95 oktanů i když bude mít menší výkon....

Ale to stále nevysvětluje ( tvrzení ), že když do motoru na 95 Oktanů naleju 100 Oktanů , tak bude mít větší výkon - menší spotřebu.

Ano, víceoktanové benzíny mají lepší aditiva, která lépe mažou atd...
Ale stejný efekt mají i prémiová paliva i když nemají 100 oktanů, třeba V-Power .

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 17.12.2018 12:49
od bivoj
Nic proti tobě, ale proč při vyšším oktanovém čísle může mít moderní motor mírně vyšší výkon a nižší spotřebu, tak to se nedá vysvětlit (a ani pochopit) v pár větách. Tohle chce trošku delší studium procesů probíhajících v zážehovém spalovacím motoru, včetně dokonalého pochopení a schopnosti analýz např. PV diagramů atp. Hodně zjednodušeně by se to dalo říc tak, že vyšší oktanové číslo = větší předstih = lepší možnost využití energie obsažené v palivu = větší výkon či nižší spotřeba či obojí.

Navíc, tvá otázka zněla, cit: Můžeš nějak podrobněji vysvětlit, co má oktanové číslo společné s předstihem ?
To je odpovězeno v mém předchozím příspěvku.

Nicméně na netu je spousta skript - můžeš začít třeba těmito: http://www.iae.fme.vutbr.cz/userfiles/ramik/files/Spalovaci%20motory%202005.pdf a pak pokračovat ke složitějším, věnujícím se třeba právě jen ději spalování atp.

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 17.12.2018 13:16
od dracekvo
Z mejch zkušeností.
Jednou sem vzal do svého prvního auta škoda garde ten 100 oknan od stehll. V té době úplná novinka a jinej 100oktan k dispozici nebyl.
No bylo to asi tak. Kolem 5 tis auto přestávalo táhnout. Po požití tohohle benzínu mi při 5 tis začla klouzat spojka :)
Ale to byl starej motor, bez elektroniky. Tak třeba ten stooknat zrovna sednul na nastavení předstinu a taky garde mělo vyšší kompresní poměr než obyčejný škodovky.

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 18.12.2018 12:35
od Hohepa
bivoj: Mýlil jsem se a neměl pravdu.
O motory jsem se zajímal před dvaceti lety a učil se na tátově žigulíku.
Ještě před dvanácti lety jsem jezdil v Oltcitu (a opravoval) .
Co platilo tenkrát, už neplatí.
Pak jsme koupili C3 a stal se ze mně jen jejím uživatel.
S ní jsem byl poprvé v servisu minulý měsíc, tedy po jedenácti letech.

Jestli to dobře chápu, tak moderní motory s IT řízeným zapalováním , čidly klepání , lamda sondou atd.
při použití více oktanového benzínu umí úpravou předstihu posunout tu pro 95 oktanů ideální zelenou křivku č.1 blíže k vrcholu červené křivky č.2 bez toho aby docházelo k detonačnímu hoření ( právě kvůli těm oktanům navíc ). Tedy tlak ve válci bude vyšší a vrchol nastane blíže k horní úvrati. Tedy síla působící na píst bude větší a bude působit déle......
motor 2.PNG
motor 2.PNG (128.76 KiB) Zobrazeno 2846 krát



Toliko kolik jsem pochopil z teorie.
Zůstává otázka o kolik ten větší tlak zvýší i opotřebení motoru,
v praxi pak které konkrétní modely aut tuto možnost skutečně využívají.

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 18.12.2018 14:56
od bivoj
Hohepa píše:...Jestli to dobře chápu, tak moderní motory s IT řízeným zapalováním , čidly klepání , lamda sondou atd.
při použití více oktanového benzínu umí úpravou předstihu posunout tu pro 95 oktanů ideální zelenou křivku č.1 blíže k vrcholu červené křivky č.2 bez toho aby docházelo k detonačnímu hoření ( právě kvůli těm oktanům navíc ). Tedy tlak ve válci bude vyšší a vrchol nastane blíže k horní úvrati. Tedy síla působící na píst bude větší a bude působit déle...

JJ chápeš to správně. Řídící jednotka se prostě snaží vytáhnout z paliva maximum a motor jede v režimu těsně před tím klepáním, kdy je účinnost využití paliva většinou nejvyšší. A s lepším benzínem prostě tu křivku vytáhne výše. Nicméně ten graf je silně zjednodušen - pro popis průběhu tlaků a průběhu spalování ve válci motoru se používá tzv. pV diagram. Toto řízení předstihu v dnešní době využívají absolutně všechny zážehové motory montované do aut. Zvýšení opotřebení motoru je přímo úměrné zvýšení výkonu, ale vzhledem k dnešním materiálům a olejům je pro majitele naprosto zanedbatelné.

Příklad základního pV diagramu válce čtyřdobého zážehového motoru:
pvdiagram_skut_4doby_zaz.gif
pvdiagram_skut_4doby_zaz.gif (4.3 KiB) Zobrazeno 2814 krát

Re: Palivo do motorových vozidel

PříspěvekNapsal: 28.12.2018 1:35
od Boeday
Ahoj
Skladuju doma 400L nafty a narazil jsem na problem - POJISTKA BARAKU. Nechal jsem si udelat rozbor od hasicu a dal jsem ho na pojistovnu, trochu mi zdrazili pojistku, ale mam to ofiko ve smlouve.

Hasicska zprava rika:

Na 1 parkovaci stani max 40L paliva. Agregator berou jako 1 stani, mam ho v dvojgarazi u zdi, tedy v dvojgarazi muzu mit 3x40=120L paliva. Co je v nadrzicj navic se nezapocitava.

Ve sklepe mi hasic povolil 240L paliva. Vic uz bych musel mit protipozarni dvere.

Takze celkem mam doma oficialne 120+240=360 litru, venku 40L na mrazu = 20 kanystru celkem. Pojistene, tedy i kdyby to blaflo, pojistovma to hradi.

Ale dejte na to bacha - nektere pojistovny maji max 40L na barak a utrum. Pak vyhorite a pojistovna neplni. Ja mam Allianz.

Ahoj, petr